Gå til innhold

Rakettmorroa er over, nyttårsaften ødelagt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

de skal altså ikke gjelde alle tett befolkede stedene da ?

man må definere hva man mener med en by før man har en offentlig oppskytning i byen

det er nå slik i norge at mange steder er det ikke lov sende opp fyrverkeri for di husen står for tett endre plasser er det likevel lov.

og noen plasser er det forbudt selv om det er forsvarlig

jeg foreslo kurs fordi jeg mener at det hjelper litt. en del av kurset er faktisk å holde seg til reglene , hvis ikke blir den personen straffet. poenget med kurset er å få respekt for fyrverkeriet .og de må det vise hva som skjer når noe går galt. i slike tilfeller ( det som er meningen) skal personen ha sånn respekt at de ikke tørr å la andre styre med fyrverkeriet. hvis det blir kjent at den personen bruker alkohol eller ikke respekterer fyrverkeriet så mister han retten til å bruke fyrverkeri. da tenker jeg at tillatelsen må fornyes hvert år

slik jeg ser det så vil det nok gå noen år med kurs før man ser virkningen av det

Lenke til kommentar

Hva vis alle som ble tatt for å misbruke fyrverkeri ikke fikk lov å kjøpe det. Politiet legger deg til en database. Før du får betale må du vise fram ID som blir skjekket opp med registret. Ligger du der får du ikke kjøpt. Funker det vil vel det kansje koste mindre enn alle skadene som skjer på nyttårsaften.

Men vi ser jo hvor bra 18 års grensen på Øl og fyrverkeri funker her i landet.

Lenke til kommentar
Ulykker kommer garantert til å skje med batterier, men de er vanskeligere å misbruke på samme måte som med raketter. F.eks at man tenner på og kaster raketten som en kinaputt. Både raketter og batterier er til tider defekte så det ser jeg ikke på som et argument. Min oppfatning er at folk er langt mer forsiktige med batterier mtp stødig plassering enn raketter som ofte fyres fra nærmeste snøfonne. Opplevde i går at to store raketter smalt på bakken pga dårlig plassering i nettopp en snøfonne.

Jeg er blitt truffet av rakett jeg, men det er nå ikke vanskelig å se at batterier er langt farligere potensielt sett og også viser seg å væe det i realiteten, som også legene bekrefter. Det vi her har er et tilfelle av å ta fra et barn en fyrstikk for å gi han en lighter.

Er en grunn til at man skal vente i flere minutter før man undersøker fyrverkeri som ikke funket.

Folk skal også bruke vernebriller og være edru. Men gjør det ikke. Det er jo ikke fyrverkeriet som er problemet, det er den store mengden uansvarlige tullinger som får benytte fyrverkeri som er det. Men det er beyond the point her. Faktum er at det er å gå fra ondt til værre å bytte ut pinneraketter med batteri.

Et batteri derimot går absolutt ikke like høyt. Men jeg vil vel tro at den vil øke rekkevidden hvis den velter, avhengig av hunderlaget, og batteriet.

Har heller aldri hørt/sett noen som har plukket opp et stort batteri og skutt mot folk med det.

De større batteriene må man være passe dum for å plukke opp, selv for fulle idioter. Dog er det nok av folk som går og bærer på de blusslignende greiene.

La oss se på foreløpig skader så langt i år:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.4408529

- Det fyrverkeriet som fremdeles er på markedet, forårsaket i går like mange alvorlige øyeskader som stavrakettene som nå blir forbudt, sier han til NRK Hordaland.

Totalt er det registrert seks personer som ble skadet av stavraketter.

- Et batteri ble påtent og rakettene gikk i været mens foreldre og barn med vernebriller sto på avstand og betraktet det hele. Et kvarter senere gikk et barn bort til det utbrente batteriet. Da gikk plutselig den siste raketten av og traff barnet med vernebriller midt i ansiktet. Du kan tenke deg resultatet, sier Bull.

Noen som ser absurditeten? Noen som ser at forbud mot pinnerakettene er fullstendig meningsløs da de vil bli erstattet av batterier?

Lenke til kommentar
Totalt er det registrert seks personer som ble skadet av stavraketter.

- Et batteri ble påtent og rakettene gikk i været mens foreldre og barn med vernebriller sto på avstand og betraktet det hele. Et kvarter senere gikk et barn bort til det utbrente batteriet. Da gikk plutselig den siste raketten av og traff barnet med vernebriller midt i ansiktet. Du kan tenke deg resultatet, sier Bull.

Noen som ser absurditeten? Noen som ser at forbud mot pinnerakettene er fullstendig meningsløs da de vil bli erstattet av batterier?

Det kunne også vært en vanlig rakett. Riktignok så får man mer "feedback", siden man ser at kruttet antennes og blusser opp. På en annen side er det nokså åpenbart at det ikke er særlig lurt å kikke ned i et avfyrt rakettbatteri. Det er litt som "tøm våpen" - med løpet i kjeften.

Lenke til kommentar

Trådstarter prøver seg med det retoriske spørsmålet om vi skal forby alt som kan være skadelig. Det som skiller fyrverkeri fra det meste annet, er at det er potensielt meget farlig selv ved normal bruk. De som blir skadet er ofte ikke skyld i det selv, og dermed faller argumentet med at det er "noen få idioter" som skader seg selv bort. Jeg vil ikke få alvorlige men av at en eller annet bonde i champagnerus slenger et scudmissil uten styrepinne bortetter bakken. Ei heller vil jeg at skattepengene mine skal gå til å finansiere behandling av slike tulleskader. I tillegg er bråket en plage for mange, både dyr og mennesker.

Moro er viktig, og fyrverkeri er for det meste bare det, men en alvorlig skade er en for mye når den lett kunne vært unngått med en mer fornuftig lovgivning. Privat bruk av fyrverkeri bør totalforbys, både det som allerede er blitt forbudt og batterier. Ingen kommer til å lide av at vi ikke får leke oss med sprengstoff en gang i året.

Lenke til kommentar
Trådstarter prøver seg med det retoriske spørsmålet om vi skal forby alt som kan være skadelig. Det som skiller fyrverkeri fra det meste annet, er at det er potensielt meget farlig selv ved normal bruk. De som blir skadet er ofte ikke skyld i det selv, og dermed faller argumentet med at det er "noen få idioter" som skader seg selv bort. Jeg vil ikke få alvorlige men av at en eller annet bonde i champagnerus slenger et scudmissil uten styrepinne bortetter bakken. Ei heller vil jeg at skattepengene mine skal gå til å finansiere behandling av slike tulleskader. I tillegg er bråket en plage for mange, både dyr og mennesker.

Moro er viktig, og fyrverkeri er for det meste bare det, men en alvorlig skade er en for mye når den lett kunne vært unngått med en mer fornuftig lovgivning. Privat bruk av fyrverkeri bør totalforbys, både det som allerede er blitt forbudt og batterier. Ingen kommer til å lide av at vi ikke får leke oss med sprengstoff en gang i året.

Og hva tror du blir konsekvensene av ett slikt forbud? :)

Lenke til kommentar

Det blir sikkert litt smugling, ja, men sett under ett vil bruken garantert minke monumentalt. Jeg tror dessuten at de som blir skadet av smuglet fyrverkeri vil ha seg selv å takke i større grad enn de som skades i dag, siden bruken sannsynligvis vil holde seg innenfor de miljøene som driver med det. Spørsmålet er hvor mange som gidder å ta seg bryet og risken med å krysse grensa for noe slikt.

Lenke til kommentar

jeg tror nok heller at det er andre en de som sender opp fyrverkeriet som får de største skadene. således vil ikke forbudet påvirke så mye på skadene.

i tillegg så vil (den lille ) kontrollen som finnes bli helt fraværende.

en tankevekker ( denne gangen om spriten) . noen som husket hva som skjedde de noen som forsøkte seg med spritsmugling og det var ublandet med et annet farlig stoff som brukes i spylervæske.

det kan gå på samme måten hvis fyrverkeri blir total forbudt.

konsekvensen kan lett blir mange gange mer alvorlig

Lenke til kommentar

Alkohol og fyrverkeri er ikke det samme. Folk er villige til å krysse glødende kull for sprit, men hvis lysten til å svi av ulovlige raketter i tide og utide hadde vært like stor, ville det smelt året rundt her i landet. Folk flest synes fyrverkeri er gøy, men ikke gøy.

Lenke til kommentar
Overlege Nils Bull ved Haukeland universitetssykehus har samlet inn tall fra øyeavdelinger over hele landet, og kan så langt konkludere med at minst 21 personer fikk synsskader i natt.

- Seks av de skadede er dessverre barn, sier Bull til VG Nett.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=192385

Omtrent samme som i fjord altså... Jeg mener fremdeles at fyrverkeri burde totalforbys!

Lenke til kommentar

http://www.bt.no/innenriks/article468439.ece

Nå sendes det ut på høring. Hadde jo vært greit å gjort det før man uttaler seg om hva som burde være forbudt eller ikke. Noe sier meg at høringen vil medføre at det ikke bare er pinneraketter som blir forbudt. Eventuelt at det blir kommunalt arrangerte oppskytinger.

Blir merkelig å ikke se fyrverkeri spredd over hele "landskapet", jeg har aldri sett det så flott som i går (har hatt en uvane å være overskyet her i Bergen). Ungene er jo rimelig forbannet på "dummingene som ødelegger", men det er nå slik at når man ser utover det flotte synet så er det også en viss sjangse for at man ser på et område hvor et barn nettopp har fått synet sitt ødelagt.

Men jeg er spent på om det er noen som er for å forby stearinlys. De ikke bare skader folk, de medfører at barn i værste tilfelle brenner inne. Hver eneste jul, nyttårsaften og påske så brenner hus ned. Så jeg gjør vel ikke annet enn å forvente at folk kommer til å ønske forbud. Er jo ikke snakk om annet enn å nekte folk å ha stearinlys. Ikke verdens undergang. Det redder liv og sparer samfunnet for kostnader. Er folk uenig?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH
jeg tror nok heller at det er andre en de som sender opp fyrverkeriet som får de største skadene. således vil ikke forbudet påvirke så mye på skadene.

i tillegg så vil (den lille ) kontrollen som finnes bli helt fraværende.

en tankevekker ( denne gangen om spriten) . noen som husket hva som skjedde de noen som forsøkte seg med spritsmugling og det var ublandet med et annet farlig stoff som brukes i spylervæske.

det kan gå på samme måten hvis fyrverkeri blir total forbudt.

konsekvensen kan lett blir mange gange mer alvorlig

Det er andre enn de som sender opp fyrverkeri som får skadene så forbudet vil ikke påvirke skadene? Hva med det at sannsynligheten på at du møter på fyrverkeri blir mindre da? Det har jo faktisk alt å si for skadesannsynlighet. Som isbilen sier, det er ikke det samme fordi det ikke er slik at alle synes fyrverkeri er det gøyeste i hele verden. At det smeller kun 2 uker i året tyder på at folk bare bruker det nettopp fordi det er tilgjengelig, ikke på grunn av et intenst ønske om å sprenge ting.

Selvfølgelig vil det være lokale eksplosjonsentusiaster som lager sitt eget fyrverkeri. Det er ikke til å unngå. Men det er hyppigheten av oppskytninger som her vil være avgjørende. Dersom 10% (for eksempel) av de som skyter nå vil importere fyrverkeri/mekke selv/etc (noe jeg personlig synes er et optimistisk tall) så vil det redusere sannsynligheten for at jeg møter på en rakett eller bombebatteri som tilskuer med 90%. Det er odds jeg liker.

Lenke til kommentar

Kan ikke folk gi seg med disse dumme sammenligningene? Fyrverkeri, alkohol, stearinlys og hva det nå måtte være er forskjellige ting som må vurderes individuelt. Man trenger ikke forklare hvorfor man ikke skal forby levende lys for å kunne argumentere for at man skal forby fyrverkeri.

Lenke til kommentar
Det kommer det aldri til å bli noe av, og da er vi tilbake på rakettene.

Det er jeg fullstendig klar over, men det inntrykket jeg har er at det er veldig, veldig få som bruker disse vernebrillene. Er det ikke bedre å fokusere på slike tiltak istedenfor forbud?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...