Manuel Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 Sammenligningen med alkohol blir noe søkt, da alkohol kun rammer brukeren, mens det at andre tar skade er en forutsigbar konsekvens av at lekfolk får leke seg eksplosiver. Lenke til kommentar
Error Lars Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 (endret) Det er ikke bare fulle folk som oppfører seg som idioter når de fyrer opp fyrverkeri. For noen år siden var det en gjeng/familie med unger som var og skøyt opp fyrverkeri i nærheten av oss. Det som nok var faren fyrte først opp et batteri til ca 100-150kr. Mens dette står å skyter står han 1 meter eller mindre og gjør klar et batteri til. Pakken med fyrverkeri lå heller ikke mange meterne unna. Tenk hvis batteri skøyt feil, eller han skled på snøen og falt over det. I fjor hadde vi en airbomb som sprengte 10cm over bakken istedenfor 4meter. Alle sto på trygg avstand, så ingen ble skadet, men vi skvatt litt. Personlig er jeg ikke så trist over at rakketter blir borte. De koster mye mer i forhold til det de gir tilbake. I byer hvor nok folk kan nyte det syns jeg man skulle prøvd og få til flere offentlige oppskytninger. De hadde det på Kongsvinger helt til man fant ut man ville ha "fyrverkeri" hele året. Fikk samlet inn 250-500 000kr på en svær fontene som ble plassert i Glomma. Som forøvrig så helt feilplassert ut, var ikke noe pent. Etter 1 til 2 år sluttet den og funke, ble tatt opp. Den har ikke blitt plassert ut igjen. Bra bruk av innbyggernes penger. Endret 31. desember 2007 av Error Lars Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 I sannhet skremmende. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 Sammenligningen med alkohol blir noe søkt, da alkohol kun rammer brukeren, mens det at andre tar skade er en forutsigbar konsekvens av at lekfolk får leke seg eksplosiver. det stemmer nok ikke helt . når de som er fulle leker seg så går det også utover andre. tenk nå på at de kan finne på å sende fyrverkeriet ( vanligvis raketten ) direkte mot en folkegruppe for de de synes det er morsomt. så er de dem som mener at raketten er så små ( som kinaputter) at det ikke er noe fare selv om de skulle eksplodere feil. den saken er vanskelig å diskutere med dem side de ikke tror på farene ja, det finnes noen idioter som ikke drikker også det eneste som vil fungere noenlunde er at dem som sender opp rakettene og det andre fyrverkeriet har tatt kurs på det og kan ikke kjøpe eller sende opp noen uten å legge frem bevis for kurset . likevel vi det ta noen år før det virker som oftest er det tilfeldig hvor fyrverkeriet blir sent opp og ikke planlagt i det hele tatt God nytt år Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Raketter er da ikke verdens undergang om man ikke får tak i. Sparer mye penger, og de av dere som drekker dere schiiitings, da får dere mer penger til drikke! Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 problemet er å holde alkaholen vekk fra fyrverkeriet. er det noen som husker for noen år siden . den store flodbølgen i Thailand og øyene der ? det ble sagt at man ikke måtte kjøpe fyrverkeri for å støtte befolkningen der. problemet var at de levde stort sett av å lage fyrverkeri , som ble solgt til bl.a. Norge Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Å banne raketter vil være idiotisk. Det vil ikke føre til færre skader siden de som fører til skader vil sannsynligvis få raketter fra f.eks. Sverige. De som ikke får raketter er de som er forsiktige fordi de føler ikke at det er riktig å få raketter ulovelig. Det vil f.eks. være min familie som aldri har hatt noe verre ulykke enn at stativet falt ned en gang og raketten traff en busk. (Den tippet ikke mot oss siden vi passet på at den var tippet den andre veien) For det andre vil det ikke bli en ordentlig nyttårsfeiring uten raketter. Ifjor feiret jeg nyttårsaften i USA og det var ikke det samme. Vi hadde en vanlig kveld hjemme og vi inviterte ingen over. Når det var 15 minutter igjen slo vi på TV-en og de viste en klokke i New York. I byen min var det totalforbud og ingen så på det som noe spesielt. Når jeg så utover Oslo fra Nordstrand så je gvirkelig forskjellen. Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 (endret) Dette var på tide. Fyrverkeri og alkohol sammen fører aldri til noe godt. Skjer altfor mange ulykker på nyttårsaften, og enda flere nesten-ulykker. Dessuten tror jeg fyrverkeriet blir mye bedre hvis det blir én stor oppskytning i regi av kommunen. Og hvordan regner du med dette funker for litt mer spredde bygdesamfunn? Og med tanke på at det dukker opp mye hjemmemekket vært år. Hvordan tror du det blir nå? Folk kommer til å mekke fra bunnen eller dele opp batterier i enda større grad enn før og ender vel opp med flere skader enn før dette forbudet. Skal vi også forby biler fordi alkohol pluss bil fungerer dårlig? Synes du virkelig biler og fyverkeri kan sammenlignes?! Er helt likegyldig, men offentlige oppskytinger hadde ikke värt dumt. Og til noen som skrev om at man måtte ha tatt kurs eller noe, det hadde aldri fungert. En som har tatt kurs kjöper, og selger til masse folk isåfall, akkurat som 18års grense på röyk ikke funker, fordi de som er yngre får skaffet av eldre uansett. Edit: Hadde likt hvis staten kunne ansatt proffe pyroteknikera til å lage et show, med heftig rakett skyting, nedtelling osv. Endret 1. januar 2008 av Sebbe Lenke til kommentar
Znoken Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Forby fan skapen og la oss heller sende de tåpelige idiotene som sitter på stortinget til himmels....De vet jo fan ikke hva de prater om allikevell da.... Lenke til kommentar
Olum Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Forby fan skapen og la oss heller sende de tåpelige idiotene som sitter på stortinget til himmels....De vet jo fan ikke hva de prater om allikevell da.... Virkelig et klokt innlegg. Lenke til kommentar
Svinat Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 leke med eksplosiver drita år etter år Bingo! Er alt for mange idioter som både skal drikke seg fulle og sende opp fyrverkeri hvert år. Så selv flere som gikk forbi huset i kveld, sjanglende med en stor pose fyrverkeri i handa. Slike offentlige show som dere prater om tror jeg blir dårlig. Det som er ordentlig moro er å stå på et høyt sted med utsikt nesten overalt rundt deg ved midnatt. Fyrverkeri overalt er helt fantastisk. Dersom et totalforbud skulle forekomme ville nyttårsaften ikke bli nyttårsaften, hadde nok endt med at jeg hadde sittet og gamet istedenfor å være ute og ha det moro uten at det går på andres bekostning. Kanskje er jeg litt negativ, men jeg skriver bare min mening og mitt syn på disse tåpelige forslagene fra regjeringen. Lenke til kommentar
Ravusy Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Godt nyttår alle sammen, jeg feiret nyttåret på en utleie hytte rundt Hemsedal, midt i bondelandet. Vi hadde kjøpt inn noe fyrverkeri, batteri og småraketter. Jeg gjorde klar oppskytningsstedet før jeg tok meg noen øl, så alt var klart. Nå klokken var 23.55 var jeg småbrisen, men alt gikk etter planen. 7-skudds batteriet ble plassert i en 10 liters bøtte som var støttet opp med snø, det gikk knall fint og etter manualen som sto på den. Da batteriet var skutt opp ble det brukt som rakett rampe. Den føste raketten var FUBAR, hadde veldig treg start, fikk lav bane og eksploderte 5m over bakken ca. 200m fra utskytningsstedet, heldigvis var dette på bondelandet og raketten endte på et jorde. Bøtta og det brukte batteriet ble etterpå støttet med ekstra snø oppi selve bøtta, etter det gikk alle rakettene rett opp som de skulle. (Jeg er full nå, så mitt innlegg kan inneholde skrivefeil ) Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 25 stk i hele Norge? Mener å huske at noen dager etter nyttårsaften ifjord var det rundt 100 skader bare i Trondheim. Skal se om jeg finner det.. Hvis du leser artikkelen, så er de 25 bare på Haukeland sjukehus, så tallet er nok litt høyere på landsbasis. Pantera Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 (endret) Jeg vet ikke hvor riktig dette her er, har det fra en brannmann: De fleste branner som kommer på nyttårsaften kommer av stearinlys. Jul, nyttår og påske er høytiden for branner grunnet den store bruken av stearinlys og det skaper mer arbeid for brannvesenet på nyttårsaften enn hva fyrverkeri gjør. Dette er da ikke snakk om fulle folk som løper rundt med sterinlys, som oftest er det eldre klin edru mennesker som glemmer å slukke dem og/eller som ikke er i rommet når de velter. Bruken av stearinlys medfører hvert år at hus brenner til grunne og at både barn og voksne dør i flammene. Om så det stemmer at stearinlys er en kilde til så mye brann, bør dette forbys? Stearinlys fungerer så og si alltid som ikke noe annet enn triviell pynt, vi har jo elektrisiteten. Når det så forbys fyrverkeri fordi en promille av de som håndterer den blir skadet, hvordan kan man da forsvare at folk får lov å tenne opp stearinlys når det vistnok medfører at mennesker dør hvert år? Edit: Fant jo en hel haug med artikler om slike tilfeller, her er noen av dem: http://www.huseierne.no/Nyheter/Ogsa-hoytid-for-brann/ http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_sog...rdane/1.4395585 http://www.fvn.no/nyheter/ostre/article541430.ece http://www.firda.no/nyhende/article3240343.ece Etter å ha opplevd dette året med fyrverkeri så må jeg si tusen takk til Storberget for idiotien han har innført. Neste år vil man bytte pinnene ut med batteriene. Vi stod ute og så på pinnerakettene for første gang på endel år (vanligvis stått inne). Det flotte været ga den beste utsikten jeg noensinne kan huske. Men med en gang folk begynte med de helvetes batteriene var det bare å bevege seg inn, de er potensielt 100 ganger farligere og neste år vil det bli langt flere batterier fordi ingen fyrer opp pinnerakettene. Så tusen hjertelig takk Storberget for å gjøre nyttårsaften farligere for meg og min familie. Bruk litt mer tid på å sett deg inn i saken neste gang du har tenkt å "innføre" forbud, for du og regjeringen har ikke gjort jobben denne gangen. Jeg ser heller at fulle folk løper rundt med pinneraketter fremfor batterier. I valget mellom batterier og totalforbud velger jeg totalforbud. Endret 1. januar 2008 av Dotten Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 På hvilken måte mener du batterier er farligere? Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 (endret) På hvilken måte mener du batterier er farligere? De kan velte og fyre av kontinuerlig inn i en folkemasse. De kan være defekt og når noen går bort for å sjekke så fyrer de løs en salig salve. Batterier går lavt, de kommer i en serie. En pinnerakett et en enkel rakett, et batteri er en hel haug av fyrverkeri som kommer ut i en serie på kort tid. IF er enig: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/sorlandet/1.4397425 Lege er enig: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=192202 Endret 1. januar 2008 av Dotten Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 På hvilken måte mener du batterier er farligere? De kan velte og fyre av kontinuerlig inn i en folkemasse. De kan være defekt og når noen går bort for å sjekke så fyrer de løs en salig salve. Batterier går lavt, de kommer i en serie. En pinnerakett et en enkel rakett, et batteri er en hel haug av fyrverkeri som kommer ut i en serie på kort tid. Etter hva jeg observerte i går...samt at jeg leste i avisen at If var enig i dette..så må jeg nesten bare si meg enig jeg også. Har god utsikt fra der jeg bor...både utover Sola kommune og en del av byggefeltet. Rakettene gikk som de skulle, men jeg observerte en del hendelser med bakkefyrverkeri som kunne gått riktig ille. Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 (endret) Ulykker kommer garantert til å skje med batterier, men de er vanskeligere å misbruke på samme måte som med raketter. F.eks at man tenner på og kaster raketten som en kinaputt. Både raketter og batterier er til tider defekte så det ser jeg ikke på som et argument. Min oppfatning er at folk er langt mer forsiktige med batterier mtp stødig plassering enn raketter som ofte fyres fra nærmeste snøfonne. Opplevde i går at to store raketter smalt på bakken pga dårlig plassering i nettopp en snøfonne. Endret 1. januar 2008 av tjalla Lenke til kommentar
Error Lars Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 På hvilken måte mener du batterier er farligere? De kan velte og fyre av kontinuerlig inn i en folkemasse. De kan være defekt og når noen går bort for å sjekke så fyrer de løs en salig salve. Batterier går lavt, de kommer i en serie. En pinnerakett et en enkel rakett, et batteri er en hel haug av fyrverkeri som kommer ut i en serie på kort tid. Er en grunn til at man skal vente i flere minutter før man undersøker fyrverkeri som ikke funket. Går man bort for tidlig og det går av har man bare seg selv å takke hvis man blir skadet. En rakket har jo mye lengre rekkevidde enn et batteri, som gjør det umulig å holde seg på sikker avstand hvis den skulle gå langs bakken istedenfor oppover. Men da er det jo bare et skudd som kommer mot deg og ikke flere. Et batteri derimot går absolutt ikke like høyt. Men jeg vil vel tro at den vil øke rekkevidden hvis den velter, avhengig av hunderlaget, og batteriet. Har heller aldri hørt/sett noen som har plukket opp et stort batteri og skutt mot folk med det. Hvis vi hadde hatt offentlige oppskytninger i Norge kunne man forbydd fyrverkeri i byene. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 1. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2008 På hvilken måte mener du batterier er farligere? De kan velte og fyre av kontinuerlig inn i en folkemasse. De kan være defekt og når noen går bort for å sjekke så fyrer de løs en salig salve. Batterier går lavt, de kommer i en serie. En pinnerakett et en enkel rakett, et batteri er en hel haug av fyrverkeri som kommer ut i en serie på kort tid. Er en grunn til at man skal vente i flere minutter før man undersøker fyrverkeri som ikke funket. Går man bort for tidlig og det går av har man bare seg selv å takke hvis man blir skadet. En rakket har jo mye lengre rekkevidde enn et batteri, som gjør det umulig å holde seg på sikker avstand hvis den skulle gå langs bakken istedenfor oppover. Men da er det jo bare et skudd som kommer mot deg og ikke flere. Et batteri derimot går absolutt ikke like høyt. Men jeg vil vel tro at den vil øke rekkevidden hvis den velter, avhengig av hunderlaget, og batteriet. Har heller aldri hørt/sett noen som har plukket opp et stort batteri og skutt mot folk med det. Hvis vi hadde hatt offentlige oppskytninger i Norge kunne man forbydd fyrverkeri i byene. For det første, batteriene blir plukket i fra hverandre og folk løper rundt og fyrer av de single skuddene fra de. Forøvrig så er det ikke mye man kan gjøre med ett batteri som velter, og det skyter akkurat så langt og så fort at det er tilnærmet umulig å komme seg i sikkerhet. Men ja, man skal vente med å sjekke batteri. Har du tenkt på hvordan det skal funke utenfor byene? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå