Gå til innhold

Rakettmorroa er over, nyttårsaften ødelagt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Til dere som sier at all sjarm blir borte? Det er bare de jævla pinnerakettene som blir borte!! I teorien kommer det da både oftere og flere smell når folk nesten bare kjøper batterier.

Jo, men de ses jo ikke så langt. Det er jo rakettene som er sjarmen.

Finne seg ett utkikkspunkt, se utover byen og se raketter over alt.

Det at du hører smell fra langt avgårde er jo ikke noe sjarm i det hele tatt...

Lenke til kommentar

Hæ? Den typiske rakett-entusiasten kommer jo da sikkert til å slå på stortromma å kjøpe værstingbatteriet.

Som sikkert er nesten like fint, smeller like høyt og varer lenger. Det kommer jo da til å smelle overalt der du befinner deg. Kanskje du er heldig så velter et av de også.

Blir forsatt den samme stemninga tror nå jeg.

http://www.sveafireworks.com/no/produkter/...wprod.asp?ID=60

Lenke til kommentar
Altså, hjelper lite når karen som skjøt en rakett mot meg kommer på sykebesøk.

"Vel, Jeg lever ihvertfall fritt, det gjør ikke du nå som du bare har 1 arm og er blind".

Selfølgelig, finnes en del lover i Norge som aldri burde ha vært der, eller er for "gammle".

Men jeg syntes bare ikke at det befolkningen i Norge skal kunne skyte opp litt raketter å ha det litt gøy i et kvarers tid hver veier opp mot at 20 mennesker mister synet. Det er tross alt permanent, i motsetning til den moroa man har det kvarteret.

Jeg er for denne loven om den viser seg å fungerer med tanke på skade og dødsantall.

Så du synes at hele befolkningen i landet skal bli straffet pga. noen uansvarlige idioter som sender opp fyrverkeri i beruset tilstand? Nei, det er de som ikke kan håndtere fyrverkeri som skal få lide, ikke alle andre. I fjor var det forresten 2 mennesker som ble blinde, ikke 20. Det har kanskje ikke så mye å si så lenge noen blir skadet, men 2 er nå langt i fra 20.

Virker også som om de som er mest imot fyrverkeri generelt bor i byer/veldig tettbebygde strøk. Hva om fyrverkeri ble forbudt i byer isteden? :)

Lenke til kommentar
Hæ? Den typiske rakett-entusiasten kommer jo da sikkert til å slå på stortromma å kjøpe værstingbatteriet.

Som sikkert er nesten like fint, smeller like høyt og varer lenger. Det kommer jo da til å smelle overalt der du befinner deg. Kanskje du er heldig så velter et av de også.

Blir forsatt den samme stemninga tror nå jeg.

http://www.sveafireworks.com/no/produkter/...wprod.asp?ID=60

Som sagt...

Jeg er enig i at det kan være morro å tenne på...men jeg har ikke kjøpt fyrverkeri siden jeg ble gammel nok til det... Nå synes jeg det er like greit at andre betaler for meg :whistle:

Men det er ikke det å stå ved utskytingsrampen som er det som jeg setter mest pris på... Det er å finne et høyt punkt og skue utover horisonten og se alle rakettene rundt om som er ett fint skue.

Finn det batteriet som kan erstatte det...

Liten edit:

Jeg så det fyrverkeriet du linka til... Flott batteri det der...men det går ikke så veldig høyt. Du ser tretopper rett under der det smeller...

Og jeg tror fortsatt det er de færreste som gidder bruke 1600,- på en lunte...

Så dersom det der skal være høydepunktet på nyttårsaften... så kan blir det trist feiring neste år...

Endret av Griffin
Lenke til kommentar
Til dere som sier at all sjarm blir borte? Det er bare de jævla pinnerakettene som blir borte!! I teorien kommer det da både oftere og flere smell når folk nesten bare kjøper batterier.
Også langt fler skader med batterier tenker jeg, så hvorfor akkurat pinnerakketter blir borte skjønner jeg ikke.
Lenke til kommentar

Poenget mitt er at det ikke bare er idiotene som skader seg. De skader også andre som oftest.

Og det er ingen tvil om at pinneraketter er farligere enn batterier. Mulig staten er usaklig men de har nok undersøkt skadeantall angående hva som er farligst av batterier og pinneraketter. Så der vil jeg tro at det ikke er noen tvil.

Og som jeg sa tidligere i tråden, i alle farlige situasjoner jeg har vært vitne til har det vært pinneraketter som har vært synderen. Eller.. Den fulle mannen i dress med raketten som har vært synderen.

Og til deg som syntes at batteriene ikke skyter høyt nok opp.. Jeg vil si det er på grensen til egiosme. Når du tenker over det. Er det verdt det at 2 stykker mister synet, og kanskje en person dør den kvelden som følge av raketter for at du skal se rakettene gå litt høyere?

Forresten, om det er noen som gidder å betale 1500+ for å tenne på en lunte? Svaret er ja.

Jeg ser ikke problemet med det sertfikatsystemet? Er det det at du ikke får tent på luntene selv ?

Lenke til kommentar
Også langt fler skader med batterier tenker jeg, så hvorfor akkurat pinnerakketter blir borte skjønner jeg ikke.

Fordi imbesile drittunger tror at fremdrift er ubegrenset, at kraft regnes i sprit og ikke Newton og at det går helt greit å kjøre raketten ned i snøen og skyte den opp derfra. Det er ikke synd at disse blir skadet, og det er ikke synd på de som klarer å blåse av sin egen hånd. Ofrene er uansett de som får en rakett mot seg, gjennom vinduet eller i hagen.

Lenke til kommentar
Og det er ingen tvil om at pinneraketter er farligere enn batterier. Mulig staten er usaklig men de har nok undersøkt skadeantall angående hva som er farligst av batterier og pinneraketter.

Og til deg som syntes at batteriene ikke skyter høyt nok opp.. Jeg vil si det er på grensen til egiosme. Når du tenker over det. Er det verdt det at 2 stykker mister synet, og kanskje en person dør den kvelden som følge av raketter for at du skal se rakettene gå litt høyere?

Forresten, om det er noen som gidder å betale 1500+ for å tenne på en lunte? Svaret er ja.

Merkelig at forsikringsselskapene ikke har blitt spurt...de som sitter med en god del av statistikken over hva som gjør hva... de var for noen dager siden ut i media og lurte på hvorfor ikke bakkefyrverkeri også ble forbudt da disse forårsaket minst like mye skade som raketter.

En annen ting er at jeg ikke helt uten videre er imot forbud, bare stiller meg spørrende til hvorfor bare raketter når til og med forsikringsselskapene sier at det ikke er plent de som er problemet. Mye mer triksing og miksing også med bakkefyrverkeri.

En siste ting... sa jeg at ingen betalte 1500+ for å tenne en lunte? Nei...

Jeg sa de færreste... Hadde det vært ingen, så hadde de vel heller ikke prøvd å selge de lengre...

Men nå i kveld skal jeg i allefall ut og nyte det siste synet av pinneraketter over hele Sola.

Heldig med at jeg har god utsikt bare rett utenfor døra :new_woot:

Ha en riktig fin nyttårsfeiring alle sammen.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Vel, siste året med pinneraketter, and so what? Det er mere interessant å få vite hvordan dere "pinnerakkettelskere" har forberedt oppskytingen nå? Hvis noen som helst da ... :whistle:

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Poenget mitt er at det ikke bare er idiotene som skader seg. De skader også andre som oftest.

Og det er ingen tvil om at pinneraketter er farligere enn batterier. Mulig staten er usaklig men de har nok undersøkt skadeantall angående hva som er farligst av batterier og pinneraketter. Så der vil jeg tro at det ikke er noen tvil.

Og som jeg sa tidligere i tråden, i alle farlige situasjoner jeg har vært vitne til har det vært pinneraketter som har vært synderen. Eller.. Den fulle mannen i dress med raketten som har vært synderen.

Jeg ser ikke problemet med det sertfikatsystemet? Er det det at du ikke får tent på luntene selv ?

Er du Politi eller noe sånt? Høres veldig sånn ut...

Lenke til kommentar

Hva har det med saken å gjøre?

Lenke til kommentar
Pinnerakettene skaper bare masse farlige sitasjoner, og er i tillegg sinnsyk stygge. Veldig glad for at det blir ulovlig, forhåpentligvis blir det offisiele fyrverkeri isteden, MYE finere!

Har aldri opplevd en eneste farlig situasjon med pinneraketter. Å forby det bare fordi rundt en 25 personer skader seg i året er idiotisk. Kanskje 100 hvert år som dør i trafikkulykker, altså like greit å bare forby alt som heter kjøretøy. I tillegg er jo mange veldig fine. :)

Lenke til kommentar

Ikke sist gang jeg sjekka.

Skal selv ut om noen få strakser å fyre opp raketter jeg og. Prøver bare for en gangs skyld å være litt saklig

Jeg syntes ikke det er rettferdig at idiotene blir straffet på den måten. Alle har vel vært umodene og dumme noen ganger i livet. Syntes ikke det bør forandre livet ditt til det tragiske resten av vedkommenes liv.

Lenke til kommentar
Pinnerakettene skaper bare masse farlige sitasjoner, og er i tillegg sinnsyk stygge. Veldig glad for at det blir ulovlig, forhåpentligvis blir det offisiele fyrverkeri isteden, MYE finere!

Har aldri opplevd en eneste farlig situasjon med pinneraketter. Å forby det bare fordi rundt en 25 personer skader seg i året er idiotisk. Kanskje 100 hvert år som dør i trafikkulykker, altså like greit å bare forby alt som heter kjøretøy. I tillegg er jo mange veldig fine. :)

Forskjellen er at bil/fly/byss/tog er 100% nødvendig for den moderne verdenen. Fyrverkeri er en triviell liten sak som ikke er nødvendig på samme måte. Det blir derfor helt absurd å sammenligne.

I fjor var det 128 som ble skadd + materialle skader på hus. Med i regnestykket bør man kanskje inkludere uvettig bruk/nestenulykker. Det er mye mørketall...

Endret av tjalla
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Ah. "jeg har aldri opplevd det, ergo kan det aldri ha skjedd"-argumentasjonen. Med den logikken eksisterer det ingen flyulykker, jordskjelv, sultkatastrofer eller ulykker med våpen da, siden jeg ikke har opplevd det personlig. Dessuten er det ikke bare 25 stykker som skader seg, det er bare tallet med dem med uopprettelige synsskader :) og en del av dem holdt ikke på med fyrverkeri selv en gang. Men jeg vil tro de synes det er en helt grei pris å betale for at nordmenn skal få lov å leke med eksplosiver drita år etter år :)

Lenke til kommentar

Å forby fyverkeri avler uten tvil kaos. Folk kan lett produsere sine egne fyrverkeri. Forby heller pinerakett da det har en tendens til å forårsake husbranner, synskader o.l Men som sagt å forby alt vil overhodet ikke hjelpe i et demokratisk land.

Endret av sirkelens ende
Lenke til kommentar

her var det for mange innlegg til at jeg orket å pløye meg hjemom alle.

når leger sider at det er fyrverkeri-batterier som skader mest så virker det rart å forby pinneraketten.

totalforbud hvil heller ikke hjelpe , da noen likevel hvil unngå det på ulovlig måte

en ide er at alle som kjøpe fyrverkeri har et bevis på at de behersker fyrverkeriet ( kurs )

men unngår man da at gale folk sender det opp

side det ofte er alkohol innblandet i dette så kunne man kutte ut all salg av alkohol i dagen før nyttår . men det vil neppe fungere det heller

det er 3 ting (alkohol, tobakk og fyrverkeri ) som man kunne forby for helsens skyld. problemet er at folk blir forbannet og drifter i det .

problemet er hvordan hinder at den personen -som MÅ ta seg flere drinker før de MÅ tenne på rakettene- å tenne på rakettene. hadde de anda giddet å vente til fyrverkeriet var smelt av før de begynte å drikke.

hva er nyttår uten raketter . bakefyrverkeriet er det kun de som er i nærheten som ser

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...