Gå til innhold

Rakettmorroa er over, nyttårsaften ødelagt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det som må til er nok store bøter og fengselstraffer. Blir noen tatt for å sende opp fyrverkeri i beruset tilstand må de få bøter, ordentlig store bøter. Politiet vil få mer å gjøre da, men det må nesten til. Å totalforby fyrverkeri (dersom det en gang skulle skje) vil ikke påvirke skadeomfanget på en positiv måte slik jeg ser det. Det med å forby raketter er jo også helt på jordet, får se om staten får noen positive ting utav det..

Kunne ikke vært mer enig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH
Evolusjon i praksis. Er bare å selge flere slike raketter, så blir det færre neste året som prøve å leke macgyver.

Liten opplysning, sprengstoff er farlig.

Jeg hadde startet min egen pro-fyrverkeriforening på hybelen min om jeg hadde fått en garanti for at det kun var de lokale dynamitt-harryene som skadet seg på fyrverkeriet. Jeg hadde til og med spandert lighter og sprengstoff på en del av dem. Problemet er at de skader andre, som ikke har gjort noe annet enn å være på feil sted til feil tid. Og for enkelte betyr det å bevege seg utendørs mellom en uke før og etter nyttårsaften (eller å gå på skolen :roll: ). Det er gjerne ikke deres egne hus de brenner ned heller, når uhellet er ute.

Lenke til kommentar

Nå er jo fyrverkeri (u)kultur her i Norge, akkurat som alkoholen.

Har liksom alltid vært her. Jeg fryder meg over fyrverkeri vært år men merker at interessen faller litt bort med alderen. Er nok mest stas for de under 14 - 15. Og siden de verken har lov eller burde fyre opp så syntes jeg ideen om sertfikat høres ypperlig ut.

Er jo alltid noen voksne som aldri vokser fra det, la de holde på til de blir grønne når de har fått lappen for det :thumbup:

Lenke til kommentar

omfg!! nå er eg lei av norge! de forbyr faen meg alt. hva med fedme? er ikke det farlig? bil ? fly? tog?buss?alkohol?tobakk? går tur i skogen og bli spist av en bjørn ? kansje en sau ?

om 10 år kommer Norge til å være så trygt at man kan leve til man er 150 år! så forbanna latterlig! og det er ikke så gøy å leve til man ikke kan bevege seg mer, men da er du jo bare 67 ( når man endelig har sluttet å jobbe) og dvs at man bare har en tja 83 år igjen.. digg ;)

'

forby politikere!

habbit

Endret av habbit
Lenke til kommentar

så du syns det er greit å forby pinner raketter ? syns du det er greit med skatt på alt også ?

vil du ikke leve fritt ? fartsgrensene er laver nå enn de var.ting generellt er mye strengere nå en før!

og du er bare enda en i saue flokken som godtar alt man får sleng mot seg ?

og viss du ikke skjønnte ironien i forrige innlegg, vel :(

habbit

Lenke til kommentar
ting generellt er mye strengere nå en før!

Ja, det er fordi lovgivarar og folk som ellers utferdigar forskrifter (endeleg) har innsett at nordmenn ikkje fortener den tilliten dei tidlegare er tildelt. Nordmenn kan generelt sett ikkje drikke alkohol, køyre bil - og no eller ikkje skyte opp fyrverkeri utan å skade seg sjølv og andre.

Lenke til kommentar

Altså, hjelper lite når karen som skjøt en rakett mot meg kommer på sykebesøk.

"Vel, Jeg lever ihvertfall fritt, det gjør ikke du nå som du bare har 1 arm og er blind".

Selfølgelig, finnes en del lover i Norge som aldri burde ha vært der, eller er for "gammle".

Men jeg syntes bare ikke at det befolkningen i Norge skal kunne skyte opp litt raketter å ha det litt gøy i et kvarers tid hver veier opp mot at 20 mennesker mister synet. Det er tross alt permanent, i motsetning til den moroa man har det kvarteret.

Jeg er for denne loven om den viser seg å fungerer med tanke på skade og dødsantall.

Endret av _Magnus_
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
så du syns det er greit å forby pinner raketter ? syns du det er greit med skatt på alt også ?

vil du ikke leve fritt ? fartsgrensene er laver nå enn de var.ting generellt er mye strengere nå en før!

habbit

Trodde vi kun diskuterte pinnerakketter her ...? Når det gjelder regler forøvrig, så blir vel det noen andre debatter.

:)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH
omfg!! nå er eg lei av norge! de forbyr faen meg alt. hva med fedme? er ikke det farlig? bil ? fly? tog?buss?alkohol?tobakk? går tur i skogen og bli spist av en bjørn ? kansje en sau ?

om 10 år kommer Norge til å være så trygt at man kan leve til man er 150 år! så forbanna latterlig! og det er ikke så gøy å leve til man ikke kan bevege seg mer, men da er du jo bare 67 ( når man endelig har sluttet å jobbe) og dvs at man bare har en tja 83 år igjen.. digg ;)

'

forby politikere!

habbit

De forbyr alt? Hva mer har blitt forbudt i det siste egentlig?

habbit

Ting er generelt mye strengere? Hvordan?

Og dessuten er det ikke sånn som enkelte i denne tråden tror at alle elsker fyrverkeri og blir pålagt et slikt forbud mot sin vilje. Det er faktisk en betydelig del av befolkningen som ønsker et totalforbud rundt fyrverkeri. Fascinerende at fyrverkerimotstandere automatisk er tilhengere av "skatt på alt" men sånn skjer vel når man begynner å gå tom for argumenter. Og jeg synes egentlig at jeg føler meg friere når jeg ikke føler meg beskutt av fyrverkeri mellom 2 og 3 uker i året :) men men.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Hva skjer med Norge nå om dagen? Hvordan utvikler landet seg? Haha! Tror dere at alt var bedre før? Har dere grunnlag for å si det? Kan forumets litt eldre brukere (30+) fortelle litt om hvor kontrollert og detaljstyrt ting var før i tiden?

Hva mener du?

Lenke til kommentar

Å forby raketter er kjedelig, jeg er enig i det. Altså, det tar bort mye av gleden med nyttårsfeiring. Nei, hmmm, det tar bort nesten all glede med den feiringa!

Å drikke å kose oss, og når klokka er 12, står noen å skyter opp raketter, og resten løper rundt å klemmer å gratulerer hverandre mens det blinker og smeller. Det er det som er sjarmen. Det som utgjør forskjellen. Uten raketter blir det samme følelsen som er bursdags-fest. Isteden for gratulerer med dagen, så blir det godt nyttår.

Kjedelig :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH
Hva skjer med Norge nå om dagen? Hvordan utvikler landet seg? Haha! Tror dere at alt var bedre før? Har dere grunnlag for å si det? Kan forumets litt eldre brukere (30+) fortelle litt om hvor kontrollert og detaljstyrt ting var før i tiden?

Hva mener du?

...det som står der antar jeg. Det er jo ikke akkurat sånn at Norge har bevegd seg fra å være en liberal, lite regulert "alt er lov" stat, til å bli stadig mer gjennomregulert, selv om en del av fjortisene på forumet har fått det for seg. Heller tvert imot.

Lenke til kommentar

Du tenker på regler som at det var forbudt å være homofil?

Selvangivelse var som en liten doktorgrad hvert år

Mange filmer ble forbudt å vise offentlig

Det var tidene folk kunne ta seg en røyk på bussen det...

Men nå tror jeg at alle tiår har sine problemer...

Mange ting er nok bedre nå enn det var før...men det er også noen ting som var bedre før.

Vold: Når noen gikk i bakken, så var kampen vunnet. Drekka videre. Det var også mye mindre blind vold.

Eldreomsorg: Folk hadde bedre tid til å ta vare på sine foreldre/besteforeldre. Eldrebølgen var ikke ett tema ennå.

Fyller straks 30, så jeg tok sjansen på å svare :whistle:

Men on topic, noe trist er det jo at raketter blir forbudt fordi noen idioter synes det er tøft å sende disse langs bakken...gjerne mot folkemengder... men dog igjen... jeg har dodga nok raketter opp gjennom årene til å se fornuften i det... men som enkelte leger og forsikringsselskap har sagt, de burde være konsekvent og forbydd disse bakkefyrverkeri samtidig. Enten det eller drite i hele forbudet. Så lenge idioter får tilgang til krutt en gang i året (og idioter kommer alltid til å finnes) så vil folk bli skadd av fyrverkeri på nyttårsaften.

Bare kjapt svart...det er jo nyttårsaften... må fikse og ordne... Godt Nytt År folkens...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...