Gå til innhold

Rakettmorroa er over, nyttårsaften ødelagt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
(...)

-Er det hensiktsmessig å samle hundre/tusenvis av drita fulle folk på ett sted?

-Hva med barna opp dette? Er det trygt å ta med de på en slik plass?

(...)

Dette vil jeg også si er et overveiende argument for fyrverkeriforbud. Uten forbud vil det alltid være noen fulle jævler som skal tøffe seg med rakettene, med dertil økende fare for liv, brann og nedslagspregede hager.

Lenke til kommentar
(...)

(...)

Dette vil jeg også si er et overveiende argument for fyrverkeriforbud. Uten forbud vil det alltid være noen fulle jævler som skal tøffe seg med rakettene, med dertil økende fare for liv, brann og nedslagspregede hager.

Med forbud, vil de lage sine egne fyrverkeri og dertil enda høyere fare for samtlige risikoer.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det høres usannsynlig ut at folk begynner å smelle av med hjemmelagd fyrverkeri. Nesten like usannsynlig som at "vanlige" folk fallbyr hjemmebrent på ethvert lite torg.

;)

Lenke til kommentar
Ett slik sertifikat koster flere tusen, hvem vil ta på seg ansvaret for dette, for 1 gang i året med pyroteknikk privat?

Og det blir ineffektivt til syvende og sist med ett slikt sertifiseringsprogram.

Ok, la oss ta ett lite eksempel;

vi har en fest med 30 stk. De finner ut at de vil ha fyrverkeri, men pga. ett forbud, er det kun edru folk med sertifikat som får lov til å skyte opp. Per, som i tillegg skal være sjåfør den kvelden, melder seg, og hele gjengen går sammen, og spytter til sammen inn 25 000 i ett fyrverkerifond.

Per melder seg på ett hypotetisk kurs som koster ca. 5 000 kr, og får sertifikatet etter å ha lært mye om sikkerhet og eksplosiver. Han tar med seg butikken til en _godkjent_ forhandler, og kjøper fyrverkeri for 20 000 kr.

Så, når klokken er 12, fyrer han (og kun han) av ett spektakulært show, mens resten av folket ser på, og nyter fargeshowet.

Det er ikke så mye som skal til, og det forbedrer sikkerheten, for ikke å snakke om at det ser mye bedre ut.

Lenke til kommentar
(...)

(...)

Med forbud, vil de lage sine egne fyrverkeri og dertil enda høyere fare for samtlige risikoer.

Da er det antageligvis et forbigående fenomen. Det er forbud mot fyrverkeri og sprengstoff (som fyrverkeri kan grense mot) resten av året - konsensjon for førstnevnte på nyttårsaften. Jeg tror de fleste overlever, selv om det er litt kjipt for ungene.

Lenke til kommentar

Det er ikke urealistisk at folk kommer til å lage fyrverkeri selv om det blir forbud. Til og med nå når fyrverkeri er lovlig, driver folk med dette. Bare se her. Dersom det kommer et totalforbud kommer ikke produksjonen av hjemmelaget fyrverkeri til å gå ned, heller motsatt.

Jeg vet ikke hvordan det er resten i landet. Ser at folk skriver at de er lei av fyrverkeri som smeller fra andre juledag og utover. Her i Rogaland hvor jeg bor får vi bare to dager til å kjøpe fyrverkeri i år, lørdag (i går) og mandag i morgen. Når det er så liten tid på å få kjøpt fyrverkeri må folk nesten regne med at det blir sendt opp mye i forkant av nyttårsaften.

Det med sertifisering synes jeg ikke er noen god idé, med tanke på hvor dyrt det ville blitt. Skal de som er på fest stresse med å finne noen som kan være med dem for å sende opp fyrverkeri, og dersom de ikke finner det blir det ikke noe fyrverkeri på dem? Er nok også mange småbarnsfamilier med voksne som er edru som gjerne kunne tenkt seg å sende opp fyrverkeri, men ikke kan pga. prisen.

Det som må til er nok store bøter og fengselstraffer. Blir noen tatt for å sende opp fyrverkeri i beruset tilstand må de få bøter, ordentlig store bøter. Politiet vil få mer å gjøre da, men det må nesten til. Å totalforby fyrverkeri (dersom det en gang skulle skje) vil ikke påvirke skadeomfanget på en positiv måte slik jeg ser det. Det med å forby raketter er jo også helt på jordet, får se om staten får noen positive ting utav det..

Lenke til kommentar
Ett slik sertifikat koster flere tusen, hvem vil ta på seg ansvaret for dette, for 1 gang i året med pyroteknikk privat?

Og det blir ineffektivt til syvende og sist med ett slikt sertifiseringsprogram.

Ok, la oss ta ett lite eksempel;

vi har en fest med 30 stk. De finner ut at de vil ha fyrverkeri, men pga. ett forbud, er det kun edru folk med sertifikat som får lov til å skyte opp. Per, som i tillegg skal være sjåfør den kvelden, melder seg, og hele gjengen går sammen, og spytter til sammen inn 25 000 i ett fyrverkerifond.

Per melder seg på ett hypotetisk kurs som koster ca. 5 000 kr, og får sertifikatet etter å ha lært mye om sikkerhet og eksplosiver. Han tar med seg butikken til en _godkjent_ forhandler, og kjøper fyrverkeri for 20 000 kr.

Så, når klokken er 12, fyrer han (og kun han) av ett spektakulært show, mens resten av folket ser på, og nyter fargeshowet.

Det er ikke så mye som skal til, og det forbedrer sikkerheten, for ikke å snakke om at det ser mye bedre ut.

1. Ikke alle har muligheten til å gå sammen så mange

2. eller investere flerfoldige tusen i ett sertifikat som i all forstand gjelder for 1 dag.

3. eller muligheten til å reise langt for ett eventuellt samlet prosjekt.

Lenke til kommentar
(...)

(...)

Da er det antageligvis et forbigående fenomen. Det er forbud mot fyrverkeri og sprengstoff (som fyrverkeri kan grense mot) resten av året - konsensjon for førstnevnte på nyttårsaften. Jeg tror de fleste overlever, selv om det er litt kjipt for ungene.

Og det er konsensus fordi de ikke har behov for å sende opp raketter resten av året, men man har den ene dagen i året der man slår seg løs, skyter opp raketter og feirer ett nytt år. Når det skal tas bort, så skal jeg love deg at det er mye viltre krabater som enten importerer eller lager selv.

Forøvrig er ikke pinnerakettene de farligste, det er batteriene som blir plukket ifra hverandre og løpt rundt og skytt med.

Lenke til kommentar

Og hva om den gjelder flere år? Det vil jo i så fall kun være en engangsutgift.

Og angående problemer med å finne folk som er edru; i de fleste tilfeller er det en sjåfør, og han er forhåpentligvis i alle tilfeller edru.

Bare det siste oppslaget her nå, vitner jo om at folk ikke eier respekt for hvor farlig det er.

For meg virker det mest som om du bevisst går inn for å være vanskelig. Selvsagt vil det ikke bli enklere med ett slikt system, men det vil i alle fall fikse dagens system, som er alt for enkelt og farlig. Men det er fullstendig overkommelig og levbart.

Evnt kunne det også sponses delvis av staten. Man sparer tross alt samfunnet for ganske mye penger dersom det skjer mindre ulykker.

Endret av bepe86
Lenke til kommentar
Og hva om den gjelder flere år? Det vil jo i så fall kun være en engangsutgift.

Og angående problemer med å finne folk som er edru; i de fleste tilfeller er det en sjåfør, og han er forhåpentligvis i alle tilfeller edru.

Bare det siste oppslaget her nå, vitner jo om at folk ikke eier respekt for hvor farlig det er.

Den gjelder i flere år, MEN den gjelder for 1 dag. Bruke flere tusen kroner på ett sertifikat som gir deg lov til å sende opp raketter en gang i året. Er ikke en investering mange går med på.

Problemet er også at det er ikke alle som har muligheten til å samle seg så mange.

Angående det der, det er slikt du kommer til å se mer av når folk skal begynne å mekke sammen noe selv.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar

Jeg synes det er helt greit at fyrverkeri blir forbudt, uten noe videre formening om det.

Det var morsomt da jeg var liten, se pappa sende opp raketter for familien. Nå de to siste årene har det mer eller mindre dabbet om interessen rundt dette. Greit, det er fint å se rakettene gå opp og så det fine lyset de lager i natthimmelen. Selv brukte vi ikke mer enn 200-300 kroner på dette før.

En ting som har slått meg, er å samle et team (gjerne få til noe offentlig) som tar på seg dette ansvaret og skutt opp raketter for lokalbygdene rundt om kring i Norge.

Endret av Onyx
Lenke til kommentar
Hvorfor skal folk mekke på det dersom de ikke har lov til å skyte dem opp?

Folk som har tatt sertifikatet har fått opplæring i hvor farlig det er.

Hvorfor? Hvorfor?

Seriøst? De kommer til å lage fyrverkeri og de kommer til å sende det opp på egenhånd, samme pokker om hva de har lov til. Politiet har ikke ressurser til å drive massekontroll på nyttårsaften.

Lenke til kommentar
Men disse folkene som da driver og mekker, er de samme som driver og mekker nå.

Uansett hvor dumme folk er, er ikke dette noe utbredt problem. Man får ikke kjøpt 96% på polet, men vi drukner ikke i HB av den grunn, som PencilCase sa.

Men nå har vi ett reellt alternativ til 96 også på det samme polet og folk har lov til å drikke alkohol.

Lenke til kommentar
Næmmen, hva er det jeg ser? Forsikringsselskapet If mener tydeligvis at det er batteriene som burde forbys! Dagblablablablalbalblabla

IF får støtte fra øyelege:

http://www.bt.no/lokalt/bergen/article467388.ece

Nå er det jo litt merkelig vinkling folk flest har egentlig. Det er forbudt med fyrverkeri for hvermansen, det er snakk om å konsesjonen/unntaket natt til 1.januar skal opprettholdes eller ikke. Så da må man klare å komme med en god grunn til at det en dag i året skal eksistere et unntak fra forbudet som eksisterer resten av året.

Regjeringen, med Storberget i spissen, ser ikke ut til å ha gjort leksen sin. Det vil ikke bli slik at vi ikke får inn skader de neste årene ettersom batterier o.l. fortsatt har unntak fra forbudet. Vekk med fyrstikk, men gjerne behold lighteren.

Det blir litt tveegget sverd for min egen del. Jeg er tilbakeholden med å ta med ungene ut for å se på fyrverkeriet grunnet mange episoder med fulle folk som fyrer løs i hytt og gevær. For ikke å snakke om når batteri velter og fyrer løs inn i en folkemasse. Men på den andre siden, det er jo ikke noe å gå ut etter om det ikke er fyrverkeri. Så for min egen del så ender det uansett med at vi sitter inne ved midnatt, men neste år blir det ikke noe å se på himmelen. Men mye nede på bakken, samt at legevakten nok blir like mye fylt opp.

Jeg undres også på om ikke fyrverkeri er veldig viktig som "lim" for feiringen på nyttårsaften. Kanskje sammenlignes med å ta orgasmen ut av sex.

Er nok og forblir vingle-petter en stund til i denne saken.

Lenke til kommentar
Men disse folkene som da driver og mekker, er de samme som driver og mekker nå.

Uansett hvor dumme folk er, er ikke dette noe utbredt problem. Man får ikke kjøpt 96% på polet, men vi drukner ikke i HB av den grunn, som PencilCase sa.

Det eksempelet der var dårlig. Det blir selvfølgelig litt økning i hjemmelagd fyrverkeri om man forbyr raketter, men ikke mye. Dersom det blir totalforbud mot raketter vil det nok øke enda mer.

Men forestill deg at alkohol blir totalforbudt. Tror du ikke folk ville lagd hjemmebrent mer da? Svaret på det er vel kun ja. Og sånn forresten, totalt sett skader vel f.eks røyking mye mer enn fyrverkeri, og for min del må røyk gjerne totalforbys, det ville ikke gjort meg noe.

Lenke til kommentar
Men forestill deg at alkohol blir totalforbudt. Tror du ikke folk ville lagd hjemmebrent mer da? Svaret på det er vel kun ja. Og sånn forresten, totalt sett skader vel f.eks røyking mye mer enn fyrverkeri, og for min del må røyk gjerne totalforbys, det ville ikke gjort meg noe.

Forbud mot alkohol medførte en storstilt inntekt for kriminelle (mest kjent er vel mafiavirksomheten i USA). Nå er ikke etterspørselen etter fyrverkeri like stor som etterspørselen etter alkohol, men jeg vil nok anta at det vil blomstre mindre former for smugling i hvert fall, selv om det blir for promille å regne i forhold til smuglingen som vil oppstå om alkohol blir forbudt. Hjemmelaget fyrverkeri har jeg liten tro på.

Som alt annet, så er det lite reflekterende å tro at et forbud mot fyrverkeri kun vil ha positive effekter (og vice versa). Det vil komme negative også. Det vil bli opp til hver og en å gjøre opp regnestykket for sin egen del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...