ebola950 Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Så for noen år siden noen ungdommer som lekte med fyrverkeri: tenne på, kaste fra seg, og så hoppet en på magen oppå fyrverkeriet - pang! deretter opp igjen, og fortsette å tulle/leke med fyrverkeriet... Noen er bare ikke egnet til å bruke slike saker. Bare trist at disse skal ta fra oss rakettene. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Så for noen år siden noen ungdommer som lekte med fyrverkeri: tenne på, kaste fra seg, og så hoppet en på magen oppå fyrverkeriet - pang! deretter opp igjen, og fortsette å tulle/leke med fyrverkeriet... Noen er bare ikke egnet til å bruke slike saker. Bare trist at disse skal ta fra oss rakettene. Helt enig, kan vi ikke heller bare fjerne disse idiotene? Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 og gud sa "bli lys", og sånn ble det... Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Vi får nå se hvor mange idioter som driter seg ut denne nyttårsaften.. Det hele ender vel med at de forbyr all fyrverkeri når vi nærmer oss 2010.. Pga. noen duster som ikke vet å oppføre seg.. Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Jeg fyrte opp et batteri til 650 kroner elns i dag Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Helt enig, kan vi ikke heller bare fjerne disse idiotene? Den enkleste måten å fjerne disse idiotene på må jo være å IKKE gjøre fyrverkeri forbudt? Blir litt som å fjerne alle varselslappene i USA. *Poff*, darwinisme i praksis. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 De blir jo bare litt skadet / lemlestet. Lenke til kommentar
Del1 Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Er egentlig likegyldig til hva som skjer med fyrverkerisoppskytinga(leif?) Synes det ikke er så gøy som det var da jeg var yngre. Men kan kanskje foreslå at kommunene kan ha et fyrverkeribudsjett, så kan de skyte rakketene opp. Er jo så klart ikke så morsomt som å skyte opp sine egne raketter, men det blir brukt alfor mye penger til raketter hvert år. Lenke til kommentar
Tharos. Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Næmmen, hva er det jeg ser? Forsikringsselskapet If mener tydeligvis at det er batteriene som burde forbys! Dagblablablablalbalblabla Lenke til kommentar
Tha Dude Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Jeg syns heller man kunne opprettet en organisasjon som påtok seg oppgaven å skyte opp fyrverkerier. Så kunne folk gitt penger til den organisasjonen sånn at man får et skikkelig fyrverkeri show istede for alle disse små kjedelige som alle har. Men å forby det går jeg ikke god for. Shit happens i et fritt samfunn. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Jeg syns heller man kunne opprettet en organisasjon som påtok seg oppgaven å skyte opp fyrverkerier. Så kunne folk gitt penger til den organisasjonen sånn at man får et skikkelig fyrverkeri show istede for alle disse små kjedelige som alle har. Men å forby det går jeg ikke god for. Shit happens i et fritt samfunn. Det er allerede blitt foreslått, men det forslaget der er bare å leve i en drømmeverden.. Det hadde jo ikke funka i det hele tatt! Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Hele sjarmen med nyttårsaften I norge i motsetning til mange andre land er at det vlir et hav av fyrverkeri når alle får lov til å fyre opp. Alle som har sett Oslo en nyttårsaften vet hvordan fantastisk syn dette er. Kommunen hadde aldri klart å sette opp pyroingeniører på 1000 steder omkring i Oslo for deretter å få de til å fyre opp alt de har på måfå. Tja, mine beste fyrverkeriopplevelser har ikke vært i Oslo. Det er mye småtterier, artig det og, men ingenting slår en koordinert kavalkade fra pyrotekniske luringer. I Malta var jeg vitne til en fantastisk fyrverkerikonkurranse, mellom øyas ulike fyrverkerifabrikker. Disse er som klubber å regne, der folk flest kan lage fyrverkeri. Er lite som slår en hel himmel av lysfontener (takk Ari) som snakker sammen, gjerne i takt med musikk. For meg gjør det ingenting at det blir forbudt, jeg sender aldri opp noe uansett. Oslo er ikke helt trygg på nyttårsaften, forbudet mot raketter vil gjøre byen litt tryggere tror nå jeg. Om man ikke klarer å ha det moro uten raketter, så ta en titt på alle de morsomme, fine og rare menneskene i stedet Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Jeg kan ikke hjelpe meg selv for å føle noe annet en at jeg ser bortkastede penger når jeg ser opp mot nattehimmelen på nyttårsaften og ser en skare tilfeldige avfyrte raketter av ofte minimal kaliber. Jeg tror byer hadde gjort godt av et skikkelig fyrverkeri mekket sammen av profesjonelle, men så er det kanskje ikke oppvisningen folk i gata kjøper fyrverkeri? Det er kanskje spenningen av å tenne på lunta på noe som til slutt går i stykker med et smell eller "fzzz" , enten på bakken eller i lufta. Selv vokste jeg fra fyrverkeri for en god stund siden og vil nok ikke kjøpe det i nær fremtid ved mindre jeg selv leser meg til kompetanse på å lage en skikkelig sammensetning av fyrverkeri som jeg kan være noe stolt av Lenke til kommentar
bjokys Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Jeg for min del støtter forslaget om sertifisering, og at flere går sammen. Fyrverkeri er livsfarlig, og jeg synes det er skremmende at folk som er så fulle at de ikke husker sitt eget fornavn, driver og leker med dette. Dersom man har en slik sertifisering, oppnår man større kontroll, og bedre fyrverkeri. Det er da mye bedre om man går sammen, og ser på noe skikkelig bra fyrverkeri, enn at fulle drittunger skal få lov til å fyre europris-raketter mot hverandre? Det er jo det å se på fyrverkeri som er morro. Om dere synes det er så jævlig morro å tenne på en lunte, har jeg følgende å anbefale: 1. Kjøp en lighter/fyrstikker 2. Kjøp en 100-pakning telys 3. Oppnå indre orgasme med å få lov til å tenne på noe. Som sagt, fyrverkeri er livsfarlig, og jeg har sett nok farlige episoder til å legitimere ett slikt forbud. Dersom man går sammen, får man holdt tradisjonen i live, og man får ett mer spektakulært show, uten at folk mister livet/armer/synet/huset. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 (endret) Tror dere virkelig felles oppskytning kommer til å funke? -Hvem i alle dager er det som gidder å skaffe seg sjåfør så sent? -Hvem er det som gidder å være sjåfør så sent? -Skal folk som bor milevis unna ikke få se noenting og ikke feire det nye året med ett smell? -Hvem skal betale for denne oppskytningen? -Er det hensiktsmessig å samle hundre/tusenvis av drita fulle folk på ett sted? -Hva med barna opp dette? Er det trygt å ta med de på en slik plass? Det forslaget funker like mye som at penger vokser på trær! Endret 30. desember 2007 av Melisma Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Årets første idiotiske fyrverkeriulykke, men pyttsan, det finnes så meget raffe greier i slagfast plast, som kan skaffes. Så stå på! I ettermiddag skjedde det en eksplosjon i et bolighus i Tekse i Lund kommune i Sør-Rogaland, og huset ble satt i brann. Fem personer ble skadd i eksplosjonen, som skal skyldes uvøren omgang med fyrverkeri. - Fem er skadd. Tre av dem har lette skader, en av dem har splintskader, mens en annen mistet foten, sier operasjonsleder Brit Randulff Karlsen i Rogaland politidistrikt til Dagbladet.no. dagbladet.no Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 30. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2007 Jeg for min del støtter forslaget om sertifisering, og at flere går sammen. Fyrverkeri er livsfarlig, og jeg synes det er skremmende at folk som er så fulle at de ikke husker sitt eget fornavn, driver og leker med dette. Dersom man har en slik sertifisering, oppnår man større kontroll, og bedre fyrverkeri. Det er da mye bedre om man går sammen, og ser på noe skikkelig bra fyrverkeri, enn at fulle drittunger skal få lov til å fyre europris-raketter mot hverandre? Det er jo det å se på fyrverkeri som er morro. Om dere synes det er så jævlig morro å tenne på en lunte, har jeg følgende å anbefale: 1. Kjøp en lighter/fyrstikker 2. Kjøp en 100-pakning telys 3. Oppnå indre orgasme med å få lov til å tenne på noe. Som sagt, fyrverkeri er livsfarlig, og jeg har sett nok farlige episoder til å legitimere ett slikt forbud. Dersom man går sammen, får man holdt tradisjonen i live, og man får ett mer spektakulært show, uten at folk mister livet/armer/synet/huset. http://go.vg.no/cgi-bin/front.cgi/0/http:/...hp?artid=192202 Hvordan skal sertifiseringen funke? Tror du virkelig det er så evig mange mennesker som vil bruke flere tusen på sertifikat for å kunne sende opp raketter? Skal staten eller kommunen sponse det? Ineffektivt er stikkordet. Lenke til kommentar
bjokys Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 (endret) Man må idag ha sertisering for å kjøre bil, og sertifisering for å bruke våpen. Dette koster mye, men allikevel er det mange som gidder å bruke penger på det. I tillegg er det ikke snakk om transportproblem heller. Det man trenger, er at en på festen/nabolaget, skaffer seg sertifiseringen. Og angående barna; det er i alle fall tryggere at barna er med på å se oppskyting fra folk som kan det, alternativet slik det er nå, er jo fulle folk som skyter på hverandre med fyrverkeri, no jeg tviler på er tryggere for barna. Angående samle mange folk; man greier da å samle flere hundretusener i Times Square hver nyttårsaften... og det samles da allerede oft hundrevis av folk som driver med fyrverkeri hver nyttårsaften. Om man er redd for barna, kan de så på det i fra huset. Man trenger ikke å stå oppå fyrverkeriet for at det skal sees og høres bra ut. Endret 30. desember 2007 av bepe86 Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 30. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2007 Man må idag ha sertisering for å kjøre bil, og sertifisering for å bruke våpen. Dette koster mye, men allikevel er det mange som gidder å bruke penger på det. I tillegg er det ikke snakk om transportproblem heller. Det man trenger, er at en på festen/nabolaget, skaffer seg sertifiseringen. Og angående barna; det er i alle fall tryggere at barna er med på å se oppskyting fra folk som kan det, alternativet slik det er nå, er jo fulle folk som skyter på hverandre med fyrverkeri, no jeg tviler på er tryggere for barna. Angående samle mange folk; man greier da å samle flere hundretusener i Times Square hver nyttårsaften... og det samles da allerede oft hundrevis av folk som driver med fyrverkeri hver nyttårsaften. Om man er redd for barna, kan de så på det i fra huset. Man trenger ikke å stå oppå fyrverkeriet for at det skal sees og høres bra ut. Times Square ja, en stor by ja, du er klar over at det er ikke like lett utenfor nevnte storbyer? Bil brukes daglig, våpen brukes ofte, raketter skytes opp en kveld i året. Derfor blir det få som gidder å bruke penger på det. Hvor mange må ha sertifisering tror du hvis absolutt alle i Norge skal samle seg rundt folk med sertifikat? Det blir mange det. Er ikke alle som har mulighet til å reise, folk drikker, det er glatt og det er rett og slett unødvendig å måtte tvinge folk avgårde for å kunne få sett fyrverkeri. Lenke til kommentar
bjokys Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 (endret) Det er da absolutt ikke nødvendig at alle i Norge skyter opp raketter. I stedet for at 20 stykker skyter opp Europris-raketter for 500 kr hver, kan de gå sammen, og kjøpe inn skikkelig fyrverkeri for 10 000 kr istedet. Så kan den som har sertifikatet holde seg edru, ha ansvaret for sikkerheten, og resten kan nyte fyrverkeriet. Det vi oppnår da, er flottere fyrverkeri, mindre bråk, ingen sporadiske salver fra 2. juledag til 5. nyttårsdag, og bedre opplæring rundt sikkerheten. Man trenger dermed ikke reise 100 mil for å se fyrverkeri, man kan ha det som vanlig, bare med bedre show, og 1 eller flere edru, ansvarlige, i stedet for 20 uansvarlige. Og poenget mitt med times square var mer ett svar til ett innlegg lenger oppe, om at det var utrygt at noen hundre folk samles på nyttårsaften... Endret 30. desember 2007 av bepe86 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå