Tharos. Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Hva om man hadde bestemt(e) sted(er) i hver kommune, hvor det er lov til å sende opp fyrverkeri, og hvor det er politi som overser det hele? Problemet er idiotene. Er det politi som overser det hele, er det litt vanskeligere å være idiot. Hadde kanskje blitt litt vanskelig å hindre at folk fyrer opp andre steder, men... Blir vel noe det samme som å hindre folk i å fyre av våpen hvor de vil. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 (endret) Samme med fyllekjøring. Mange kjører med promille hver dag uten problemer, det er bare jævlig irriterende med de fulle idiotene som smeller. Ok, fra spøk til alvor. Like greit fyrverkeri blir ulovlig. Den norske drikkekulturen kombinert med fyrverkeri er en dårlig miks. Trenger ikke å være medliem i mensaklubben for å skjønne det. EDIT: glemte et ord Endret 21. desember 2007 av monzilla Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Likevel er det lov med både pistoler og gevær, bare man har en grunn til å bruke dem? Der tar du feil. Pistol og "gevær" som du sier, blir utgitt etter strenge forhold. For hagle og rifle skal du ta jegerprøvekurs, ta jegerprøve, og om du da består begge (bare teori i jegerprøva, hvor du blant annet skal du oppgi navn på alle 30 endene ut ifra et svart hvitt bilde. Og utenom det kommer alle dyr innen stor vilt, små vilt osv osv.) Så, om du består jegerprøva, kan du søke om våpentillatelse, på hvilket kaliber du ønsker, hvorfor du trenger det, osv. Dette blir grundig vurdert, og om du har noe på rullebladet, så kan du la være og tenke på å søke i det hele tatt..) Evt. kan du gå på trening aktivt i 6 måneder med et skytterlag, få en attest etter en god del prøver osv fra hver enkelt skytterlag (forskjellige opplegg fra klubb til klubb). Det kreves og at du er 18 år, er allmenn skikket til og få tillatelse til og kjøpe våpen(innenfor det søkte kaliber som nevnt ovenfor) og at du kan oppbevare det. Rifler trenger du ikke våpenskap siden du kan ta ut sluttstykket, men du må oppbevare kuler og sluttstykket i et nedlåst skap for seg. Pistoler må du derimot ha våpenskap på. Apropo pistol. Du må være fylte 21 år, ha 6 måneder aktivt medlemskap i skytterklubb FØR du søker. Pistol har kun treningsklubber, og det blir ikke brukt pistol under jakt. Så og si at du trenger kun å ha en grunn for og få våpen, er feil. Det krever som sagt mye, mye mer enn det. Hvordan det er med fyrverkeri vet jeg ikke. Du kan jo ta et kurs/utdannelse e.l og bli godkjent pyroteknikker. Da kan du vel søke om å arbeide med enkelte krutt osv, til og lage pyroprodukt. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Nå har jeg opplevd å få rakett skutt etter meg fra full ungdom to ganger, den ene gangen ble jeg truffet. Lite hyggelig opplevelse. Jeg er allikevel ikke for dette forbudet, det syntes jeg lite om. Men jeg er for bedre kontroll. I hver kommune bør man begrense oppskytingen til forhåndsbestemte områder, hvor det kunne være noen edru og kompetente mennesker ansvarlig for selve oppskytingen. Berusede folk som prøvde å skyte opp rakettene burde få en klekkelig bot. På den måten kan man luke vekk mange av idiotene, samtidig som de idiotene som er ekstra dumme og prøver å skyte opp beruset kan få lov til å delta ekstra i kommunekassen ved å måtte betale inn saftige bøter. Det blir umulig å ha full kontroll, men det vil nå ha en effekt vil jeg tro. Det som er synd er at på nyttårsaften så er jeg redd for å ta med ungene ut. Det er galematias og idioter som skyter raketter på vinduene og gudene vite hva annet. Det er gått så langt at familier i dette landet må engste seg på nyttårsaften. Fordi fulle tenåringer ødelegger. Lenke til kommentar
Khalifen Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Dotten: Enig med mye av det du sier. Man skal ikke være redd for å gå ut for å se fyrverkeriet. Derimot tror jeg at nyttårsaften ville blitt mye bedre hvis det var kommunen som stod bak fyrverkeriet, med kompentene personer som kan fyrverkeri. Slik vil risikoen gå ned til et minumum, og det vil dessuten bli et penere syn med planlagte oppskytninger. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Det er gått så langt at familier i dette landet må engste seg på nyttårsaften. Fordi fulle tenåringer ødelegger. Hehe, Dottepusen begynner å bli gammel ... Alvorligere talt så har galskapen ingen aldersgrense, men det er bestandig hankjønn som står bak idiotiet ...? Det er på ingen måte verre nå, enn det var i mine yngre dager. Så jeg tror ikke vi er blitt mere degenerert, eller mere utviklet i hue, sånn evelusjonsmessig. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 ser to problemer med det å ha felles oppskytingsplasser: 1. det vil bli stor trafikk på de glatte vinterveiene, som fører til at mest sansynlig flere enn 25 personer ekstra blir skadet 2. Det blir ferre som får drikke og moret seg fordi de må kjøre bil (på de glatte vinterveiene). blandingen av punkt 1 og punkt 2, blir garantert flere promille-kjørere, som øker verdien av punkt 1 (altså at ENDA fler kommer til å bli skadet fordi de promille-kjører på de glatte vinterveiene)... Lenke til kommentar
lain Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Ja huff, tenk at folk ikke får drukket seg surpe fulle, føler med dem. Og du trenger strengt tatt ikke stå ved siden av mr pyroteknikker for å se show'et de har i f.eks oslo (eller stavanger eller hvor det var de har det kun sentralt). Er vel uansett bare pinneraketter som er forbudt, og må ærlig talt si at jeg ikke ser noen grunn til at folk skal whine over det, er gjerne det dårligste av fyrverkeri, gjerne i form av familie pakke, man får kjøpt. Mye bedre med noen store batterier som man bare må plassere på pakken, og gjerne pakke litt snø rundt for å støtte ekstra. Men skjønner jo at det er mer gøy å holde pinnerakettene i handa når de tar av. Lenke til kommentar
Ordinær Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 Ny artikkel på det: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2168955.ece Det har saktens gått meg hus forbi at Stortinget har gitt sin støtte til et forslag om å forby privat oppskytning av raketter på nyttårsaften. Ifølge artikkelen trer forbudet inn årsskiftet 2008/2009. Jeg må si jeg synes det er et rart og provoserende forbud. Skal det ikke være lov å skyte raketter en enkelt gang i året? Istedenfor skal offentlig fyrverkeri kompensere.. Hva hjelper vel det hvis du ikke bor i nærheten av et rådhus eller kommunehus? Jeg pleier aldri å skyte opp raketter selv, men jeg synes det er fantastisk å se andre folks raketter. Det er dagens/årets høydepunkt. Dette synes jeg er direkte pinlig. Hvor mange land er det som har et slikt forbud? Under forrige nyttårsfeiring ble det registrert 128 personskader og 23 brannskadde bygninger. Jeg antar at disse (etter min mening) få tilfellene skylles en idiotisk kombinasjon av alkohol og krutt.. og nå skal hele befolkningen nektes denne enkle gleden? Som de sier, Norge er et land for spesielt interesserte.. Lenke til kommentar
HansU Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 (endret) Er det grunn til å hamstre fyrverkeri nå, slik at mann kan vise det til kommende barnebarn og skryte med setninger som starter som følger: "da jeg var ung.."? Endret 27. desember 2007 av HansU Lenke til kommentar
HKS Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 Under forrige nyttårsfeiring ble det registrert 128 personskader og 23 brannskadde bygninger. Jeg antar at disse (etter min mening) få tilfellene skylles en idiotisk kombinasjon av alkohol og krutt.. og nå skal hele befolkningen nektes denne enkle gleden? Som de sier, Norge er et land for spesielt interesserte.. Rundt 2 personer har fått varige men etter fyrverkeri i fjord. Flere av de skjøt ikke opp raketter selv, men ble truffet av andres raketter på løpsk. Dessuten er det kun raketter med pinne som blir forbudt, ikke bakkefyrverkeri. Ikke alt fyrverkeri blir forbudt. Fyrverkeri som står fast på bakken, kan man fortsatt bruke. Det gjelder såkalte effektbatterier, opplyser avdelingsleder Siri Hagehaugen i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap til NTB. Norge er et land for de spesielt interesserte?? Kanskje du heller bør se hvordan reglene er i andre vest Europeiske land før du uttaler deg? Lenke til kommentar
hawaii2k Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 Er positiv til dette forslaget. Oppskyting av raketter er et privilegium vi har, ikke en rett. Dessuten er jeg lei av å høre raketter fra første dag salg av raketter til første og andre nyttårsdag. Om en har hatt husdyr, f.eks hund, er denne perioden helt forferdelig. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 Har ikke lest gjennom tråden, men vil bare si at et forbud mot Nyttårs-raketter er svaært velkomment. For en befrielse å få slippe det forbaskede bråket der Lenke til kommentar
Havon Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Er positiv til dette forslaget. Oppskyting av raketter er et privilegium vi har, ikke en rett. Dessuten er jeg lei av å høre raketter fra første dag salg av raketter til første og andre nyttårsdag. Om en har hatt husdyr, f.eks hund, er denne perioden helt forferdelig. Har ikke lest gjennom tråden, men vil bare si at et forbud mot Nyttårs-raketter er svaært velkomment. For en befrielse å få slippe det forbaskede bråket der Så effekt batteri er så mye bedre? Herregud sett dere litt inn i saken før dere svarer. Lenke til kommentar
Ordinær Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Under forrige nyttårsfeiring ble det registrert 128 personskader og 23 brannskadde bygninger. Jeg antar at disse (etter min mening) få tilfellene skylles en idiotisk kombinasjon av alkohol og krutt.. og nå skal hele befolkningen nektes denne enkle gleden? Som de sier, Norge er et land for spesielt interesserte.. Rundt 2 personer har fått varige men etter fyrverkeri i fjord. Flere av de skjøt ikke opp raketter selv, men ble truffet av andres raketter på løpsk. Dessuten er det kun raketter med pinne som blir forbudt, ikke bakkefyrverkeri. Ikke alt fyrverkeri blir forbudt. Fyrverkeri som står fast på bakken, kan man fortsatt bruke. Det gjelder såkalte effektbatterier, opplyser avdelingsleder Siri Hagehaugen i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap til NTB. Norge er et land for de spesielt interesserte?? Kanskje du heller bør se hvordan reglene er i andre vest Europeiske land før du uttaler deg? Det kan godt være det finnes land i Europa med strengere forskrifter enn vi har i Norge.. Jeg feirer ofte nyttårsaften i tyskland og der er det i hvert fall lov. I hvilke er land er det forbudt? Det forandrer uansett ikke det faktum at det er et enfoldig lovforslag. Det virker rett og slett ikke gjennomtenkt. Fyrverkeri er en rotfestet glede hos størstedelen av befolkningen. Hva viser vel historien om denne typen forbud, annet enn at folk ikke respekterer dem? Jeg er naturlig skeptisk til et lovverk som skal beskytte borgeren mot seg selv. Og som sagt, det dreier seg om en enkelt dag i året! Det finnes selvsagt enkelthendelser med fyrverkeri som har tragiske følger, men som du vet meget godt gjelder dette alt i livet; alkohol, røyk, kolesterol, sportsbiler, alpinsport, juletrelys, forurensing osv. osv. Man kan rett og slett ikke forby alt som kan være skadelig for en selv eller andre.. Det er ikke et slikt samfunn vi ønsker oss. Jeg synes for den saks skyld at lovforslaget om å forby spillautomater var minst like dumt, enda jeg ikke kunne brydd meg mindre om det finnes spilleautomater eller ikke. At justisdepartementet i det hele tatt kaster bort dyrebar tid på denne type bestemor-lovgivning er svært betenkelig. Som du sikkert legger merke til er dette i bunn og grunn en ideologisk diskusjon. Når jeg sier at Norge er et land for spesielt interesserte mener jeg det er snodig at vi i det hele tatt har en debatt om hvorvidt det bør være lov med tradisjonelt fyrverkeri på nyttårsaften. Hvis det så er at en lignende debatt raser i hele Europa, er den etter min mening fortsatt like spesiell/dum. Det var ikke et veldig seriøst utspill.. Jeg er helt sikker på at veldig mange har presentert nøyaktig de samme argumentene som meg tidligere i denne tråden. Du vet hva jeg mener og da er vi i bunn og grunn uenige i hva som er viktigst. Det virker som om loven allerede er ratifisert og vedtatt uansett. Alt jeg kan gjøre er å riste på hodet og håpe at andre politikere vil snu utviklingen til en senere tid. Eller så får jeg nyte fyrverkeriet i et annet land. Lenke til kommentar
Xyril Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Det vert nok til å laga ymse fyrverkeri sjølv då. Ein veg eller ein annan, fyrverkeri vert det på nyttårsaften uansett. Og ikkje berre keisame batteri. Snart er vel alt som er moro forbode i Noreg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Det vert nok til å laga ymse fyrverkeri sjølv då. Ein veg eller ein annan, fyrverkeri vert det på nyttårsaften uansett. Og ikkje berre keisame batteri. Snart er vel alt som er moro forbode i Noreg. Alkohol og tobakk next^^ Lenke til kommentar
Mr.Karlsen Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 (endret) Det er allerede oprettet en tråd for diskusjon om fyrverkeri, faktisk for over to år siden som er stort aktivt selv i dsg. Husk og bruke Søk funksjonen før du oppretter et emne... Ta diskusjonen videre Her Endret 28. desember 2007 av Ban-One Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Gleder meg til å se fyrverkeriet her i Stavanger dette året i anledning åpningssermoni av "Kulturåret". Da skal det visst blåses en del tusenlapper i lufta, får håpe det ser bra ut. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 (endret) Det er allerede oprettet en tråd for diskusjon om fyrverkeri, faktisk for over to år siden som er stort aktivt selv i dsg.Husk og bruke Søk funksjonen før du oppretter et emne... Ta diskusjonen videre Her Nå får du rulle inn dah.. Det er faktisk lov å lage nye tråder, og ikke alltid gå tilbake til tråder som går årevis tilbake da.. Dessuten handler dette om en konkret problemstilling, og ikke bare generelt rundt fyrverkeri.. Endret 28. desember 2007 av Melisma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå