Gå til innhold

Rakettmorroa er over, nyttårsaften ødelagt?

Anbefalte innlegg

Det bryr meg fint lite, egentlig synes jeg det er ganske fint.

Jeg som ungdom er vant med å se hvordan jevnaldrende oppfører seg når de er drita og får tak i raketter. De tar tak i de, hiver de på bakken, sikter etter hverandre, skyter på hus.

Det er kjipt at mindretallet skal ødelegge for alle andre, men kommer ihvertfall til å føle meg tryggere på fest når jeg vet at ikke alle idioter har fyrverkeri.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Vil du ikke si at "de andre" er litt skyldige i å sette seg selv i fare ved å være i nærheten av fulle folk som fyrer opp fyrverkeri? Er enig at det i prinsippet skal være de potensielle farene som skal stoppes (som fyrverkeri i dette tilfellet), men hvis en går ut på bytorvet eller i en gate det er ungdomsfest, hvor en vet det er fulle folk som fyrer opp raketter, vet man jo faktisk hva man går til...

Et annet spørsmål er hvorfor et det akkurat Norge som forbyr fyrverkeriet? Er ikke noe mindre skader av det i andre land, eller fler skader her..

Lenke til kommentar
Vil du ikke si at "de andre" er litt skyldige i å sette seg selv i fare ved å være i nærheten av fulle folk som fyrer opp fyrverkeri? Er enig at det i prinsippet skal være de potensielle farene som skal stoppes (som fyrverkeri i dette tilfellet), men hvis en går ut på bytorvet eller i en gate det er ungdomsfest, hvor en vet det er fulle folk som fyrer opp raketter, vet man jo faktisk hva man går til...

Jeg er egentlig ferdig med den debatten her for lenge siden, men svarer på den. Tja. Er man skyldig for at ens hus brenner ned når det kommer en rakett farende gjennom vinduet? Og det kan vell like gjerne være naboen som har tatt et par akevitt for mye som fyrer av raketten du får i trynet som ville ungdomer på ungdomsfest?

Et annet spørsmål er hvorfor et det akkurat Norge som forbyr fyrverkeriet? Er ikke noe mindre skader av det i andre land, eller fler skader her..

Jasså. Link? Har du noe grunnlag for å hevde dette, eller er det bare noe du tror?

Alt jeg kan si er at 200% økning i antall skader løpet av en 10-års periode er en ganske skremmende utvikling. (Kilde har jeg allerede linket til tidligere i tråden)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Er vel like greit. Bare det å sette fyr på fyrstikk, forså og presse den ned på fingeren gjør vondt. Spesielt da dette er billig fyrstikker med en smeltende plast lignende flamme, i flytende form.

Du kan jo tenke deg hva 2-300 gram med KRUTT vil gjøre om den kommer mot deg og eksploderer i f.eks magen din.

Lenke til kommentar
Noen som vet hvor man får kjøpt TNT til en billig penge? Og kanskje litt nitroglyserin også. :whistle:

Det blir nok alternativet ja ;)

Dere spøker nok, men det blir nok faktisk alternativet for veldig mange.

Sannsynligvis ikke TNT og nitriglycerin, men det er lett å lage kraftige (ustabile) eksplosiver med ting man får i helt vanlige butikker. Hvis man mister raketter og fyrverkeri vil nok mange finne alternativer.

Lenke til kommentar
Hvem kan vel være misfornøyd med at mongodotter sprenger seg selv og ikke sprer de ekle genene sine videre?

:devil:

Jeg mener forbudet i dagens form er "typisk Norge".

Joda, det skjer mange ulykker osv, men hvorfor forbyr de PINNERAKETTER fremfor batterier?

Batteriene skyter jo ut 40~ skudd og dersom de velter kan de LETT forflytte seg 100 meter. De gangene jeg har vært vitne til nestenulykker på nyttårsaften har det vært på grunn av slike batterier. De har skutt mot alt fra folkemengder til biler og hus og er etter min mening verre enn små pinneraketter.

Lenke til kommentar

Uansett hvordan du vender på det er pinnerakketer farligere. Setter man et batteri ordentlig ned på bakken så velter det ikke med mindre det er produksjonsfeil i det.

Vanlige skader med raketter som jeg opplever hvert eneste år når nabolaget står å fyrer opp er at noen geniale menn i 50-årene med et par øl for mye innabords har kjøpt den gjeveste raketten å setter den hardt ned i snøen.

Resultatet er at den blir stående på bakken når den sprenger. Har skjedd ihvertfall 2 ganger hvert år i et par år nå.

Dessuten skyter ofte raketter feil vei eller returnerer ned igjen fra himmelen uten å ha gått av, og går av på veien ned. Enten over folkemasser, på bakken eller over hus å starter branner.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Spørs om jeg ikke skal teipe fast flere, store raketter til én kjemperakett ettersom dette er siste år med "frie" tøyler. Gjorde dette i barndommen. Morsomt det...

Virkelig kreativt, idiotisk, og andre utrykk som ikke passer. Og den kreativiteten slår inn når du forhåpentligvis er edru ...? Tør ikke tenke tanken på hvordan det blir når du har fått noe innabords, men du gir med det i hvert fall enda flere grunner til å få svineriet under kontroll.

Takk så meget!

:thumbup:

Lenke til kommentar
Uansett hvordan du vender på det er pinnerakketer farligere. Setter man et batteri ordentlig ned på bakken så velter det ikke med mindre det er produksjonsfeil i det.

Setter man en rakett ordentlig ned i sånn j.. plasttube man egentlig skal bruke, så går jo som regel den fint også :p

Menneh.. ellers er jeg igrunn litt enig. Jeg synes hovedsaklig det er teit å forby én ting og samtidig tillate en ting som etter min mening er minst like farlig.. Men er ikke alle som deler min oppfatning. :p

Edit: Når jeg tenker over det, blir dette som å forby spilleautomater når staten fortsatt skal drive (og reklamere for) spill/lotterivirksomhet....... Vent nå litt - Har staten aksjer i Svea Fireworks??

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Bortsett fra han som døde som fikk en pinnerakett rett i hodet. Og de 20-30 stykkene som får ødelagt synet sitt fullstendig eller delvis på nyttårsaften, i tillegg til de "vanlige" personskadene, ca 200 hvert år. Travleste dagen på legevakten hvert år. 1/3 av alle de som skades er bare tilskuere, og halvparten er under atten.

Jeg synes det er greit at de dropper fyrverkeriforbudet dersom vi for eksempel innfører en dag der alle uten lappen kan kjøre bil uten konsekvenser. Greit, alle andre dager er det strenge regler på hvem som får kjøre bil i trafikken og ikke, men det er jo veldig gøy å kjøre bil, og ting som går fort er veldig moro. Og dø skal vi nå gjøre uansett. Begrenset hvor mange vi klarer å skade i trafikken på _en_ dag uansett i forhold til hvor gøy det blir.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...