Bruker-33331 Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 De feilprioriterer uansett, hvorfor stoppe nå? Lenke til kommentar
Lolliken Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Synes at det er flott at det blir ett forbud. Hater nyttårsaften når fulle idioter skal til med å fyre opp raketter. For to år siden ble jo en hel utmark satt fyr på av idiot som ikke greide å få raketten opp i luften. Føler meg ikke trygg når folk som er full har "kontrollen" over eksplosive ting. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 (endret) Hvis man er så livredde for fulle folk med raketter så får man holde seg unna da vel! er jo bare å ikke gå dit pinneraketter!... enten holde seg inne eller fyre opp sjøl på ett stille sted.. aint no thing but a chicken wing.. Endret 12. november 2007 av Melisma Lenke til kommentar
_Daniel_ Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Synes at det er flott at det blir ett forbud. Hater nyttårsaften når fulle idioter skal til med å fyre opp raketter. For to år siden ble jo en hel utmark satt fyr på av idiot som ikke greide å få raketten opp i luften. Føler meg ikke trygg når folk som er full har "kontrollen" over eksplosive ting. Herregud, hvis du er så utrolig redd for disse fulle idiotene som fyrer opp raketter, så hold deg heller inne. Det ble jo sagt at det er 25 stk som blir skadet hvert år, grunnet raketter.. Vel, 25 stk av hele 4,5 mil.. Bare fordi at det er 25 tullinger som har fått i seg et par øl for mye, og som behandler raketter på en farlig måte, betyr det da at resten av hele Norges befolkning skal sitte inne å feks. se på direkte sendinger fra Oslo på tv, hvor raketter sendes opp? Jeg synes det er helt tragisk å forby noe som skader 25 stk av 4,5 mil mennesker her i Norge..! Hvordan skulle det da ha vært med bilkjøring? Er det ikke flere hundre som dør, og over 5000 eller mye mer som blir skadet i trafikken vært eneste år?? Skal dette også forbys da? Selvsagt er det raketter farlig greier, men om du har lyst til å være ute å se på dem, så må du kunne tørre å ta den sjangsen som er at du kan være en av de 25 stk som blir skadet. Det er jo akuratt det samme som når det kommer til biltrafikken, skal du ferdes i trafikken, så er det sjangser for at det er nettop DU som kan komme ut for en ulykke. Jeg synes dette burde være opp til vær enkelt person om man vil ferdes ute blandt " fulle idioter med raketter og lighter i hånda ", ikke hele befolkningen..! Nyttårsfeiringer vil aldri bli som dem er uten raketter, men siden dette er siste året med raketter.. Skal jeg gå til STOR innkjøp av raketter iår. Så dere pussy's som er redde for raketter, stay away ! ! ! Lenke til kommentar
Piratpjokken Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Synes at det er flott at det blir ett forbud. Hater nyttårsaften når fulle idioter skal til med å fyre opp raketter. For to år siden ble jo en hel utmark satt fyr på av idiot som ikke greide å få raketten opp i luften. Føler meg ikke trygg når folk som er full har "kontrollen" over eksplosive ting. Herregud, hvis du er så utrolig redd for disse fulle idiotene som fyrer opp raketter, så hold deg heller inne. Det ble jo sagt at det er 25 stk som blir skadet hvert år, grunnet raketter.. Vel, 25 stk av hele 4,5 mil.. Bare fordi at det er 25 tullinger som har fått i seg et par øl for mye, og som behandler raketter på en farlig måte, betyr det da at resten av hele Norges befolkning skal sitte inne å feks. se på direkte sendinger fra Oslo på tv, hvor raketter sendes opp? Jeg synes det er helt tragisk å forby noe som skader 25 stk av 4,5 mil mennesker her i Norge..! Hvordan skulle det da ha vært med bilkjøring? Er det ikke flere hundre som dør, og over 5000 eller mye mer som blir skadet i trafikken vært eneste år?? Skal dette også forbys da? Selvsagt er det raketter farlig greier, men om du har lyst til å være ute å se på dem, så må du kunne tørre å ta den sjangsen som er at du kan være en av de 25 stk som blir skadet. Det er jo akuratt det samme som når det kommer til biltrafikken, skal du ferdes i trafikken, så er det sjangser for at det er nettop DU som kan komme ut for en ulykke. Jeg synes dette burde være opp til vær enkelt person om man vil ferdes ute blandt " fulle idioter med raketter og lighter i hånda ", ikke hele befolkningen..! Nyttårsfeiringer vil aldri bli som dem er uten raketter, men siden dette er siste året med raketter.. Skal jeg gå til STOR innkjøp av raketter iår. Så dere pussy's som er redde for raketter, stay away ! ! ! Her var vi modne ja! Men har vi ikke nesten akkurat diskutert at folk skyter raketter på hus nå og da? Jeg liker ikke raketter, men jeg er fortsatt ikke redd dem. Jeg er ikke redd at dem skal gjøre meg noe, men heller de rundt meg. Og toskene som skyter rakettene sidelengs er jeg omtrent like redd for som fylliker.. Ja, jeg mener at fyrverkeri burde være forbudt, men jeg er ikke glad for at det er iverksatt. Jeg liker fyrverki, men hater at folk "misbruker" det. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 _Daniel_: Kanskje en ide å ha alle fakta på bordet før du syter og klager? Først og fremst er det ikke snakk om at 25stk blir skadet årlig. I fjor var det 128 personskader, og det er ikke nødvendigvis de som skyter opp som blir skadd slik du så gjerne vil ha det. Det heller ikke slik at det bare er disse x antall skadde som skyter opp raketter i påvirket tilstand, det er dessverre mange, mange, mange, flere. Å sammenligne dette direkte med bilkjøring og dermed forsøke å ufarliggjøre det er direkte forkastelig, og langt fra sammenlignbart. Det nytter ikke å sammenligne noe som er lov et fåtallstimer en gang i året mot noe som er lovlig året rundt. En fair sammenligning vil dog være å gange opp antall skadde. I såfall får vi 46.720 kontra de sånn cirka 11-12.000 drepte og skadde i trafikken. Å argumentere for at det er farlig og at man derfor bør ta hensyn er heller ikke noe argument for, men heller mot videre dispensasjon. Hvis det faktisk er så mye uvettig bruk på gang at det utgjør en fare for omverdene, så betyr vel det at det faktisk er endel som bryter dispensasjonen? Hvorfor skal man da fortsette å tillate det? Tror du virkelig at man hadde fått lov til å fortsette med å behandle sprengstoff hvis en sprengingsekspert hadde oppført seg slik? En ting til: Ikke tro at skadde betyr "skadet nå, men frisk om x uker". Skadet i dette tilfellet kan i stor grad betyr rassering av livet i form av at man mister synet på et eller begge øyne. Det er kanskje noe å tenke på før du, og andre for den del, bagateliserer det hele ... Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 ja, god ide! kan ikke alle politifolka i kommunen passe på hver enkel fest, så kan de virkelige kriminelle herje løs! poenget mitt er jo at dette bare er ett tulleproblem som man ikke kan unngå allikevel! smeller det, så smeller det! that's life... Men herre min hatt da! Man kan jo gjøre noe med det, man kan forby privat bruk av raketter! Da smeller det ikke lenger. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Men herre min hatt da! Man kan jo gjøre noe med det, man kan forby privat bruk av raketter! Da smeller det ikke lenger. Tror du ikke folk får tak i pinner hvis de vil det? hvor mange sitter nå og røyker hasj i stua si? hvor mange 13-14 åringer var drita i helga? hvor mange kjørte i fylla? hvor mange smugla tobakk og alkohol over en grense nå i helga? svaret på alle disse spm er MANGE, hundrevis hvis ikke mer.. Å forby noe som nordmenn har fått smaken på, kommer aldri til å funke.. vi får tak i alt vi vil! Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Men herre min hatt da! Man kan jo gjøre noe med det, man kan forby privat bruk av raketter! Da smeller det ikke lenger. Tror du ikke folk får tak i pinner hvis de vil det? hvor mange sitter nå og røyker hasj i stua si? hvor mange 13-14 åringer var drita i helga? hvor mange kjørte i fylla? hvor mange smugla tobakk og alkohol over en grense nå i helga? svaret på alle disse spm er MANGE, hundrevis hvis ikke mer.. Å forby noe som nordmenn har fått smaken på, kommer aldri til å funke.. vi får tak i alt vi vil! Ja, Ola Dunk gjør mange streker, og det helst i det skjulte. Hvordan man skal skjule rakettoppskyting vites dog ikke? Gjøre som hasjrøykerne kanskje, fyre opp inni stua! Eller kanskje fyre av ned i dassen, og sitte på lokket? Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 12. november 2007 Forfatter Del Skrevet 12. november 2007 Men herre min hatt da! Man kan jo gjøre noe med det, man kan forby privat bruk av raketter! Da smeller det ikke lenger. Tror du ikke folk får tak i pinner hvis de vil det? hvor mange sitter nå og røyker hasj i stua si? hvor mange 13-14 åringer var drita i helga? hvor mange kjørte i fylla? hvor mange smugla tobakk og alkohol over en grense nå i helga? svaret på alle disse spm er MANGE, hundrevis hvis ikke mer.. Å forby noe som nordmenn har fått smaken på, kommer aldri til å funke.. vi får tak i alt vi vil! Ja, Ola Dunk gjør mange streker, og det helst i det skjulte. Hvordan man skal skjule rakettoppskyting vites dog ikke? Gjøre som hasjrøykerne kanskje, fyre opp inni stua! Eller kanskje fyre av ned i dassen, og sitte på lokket? Og hvorfor skulle man skjule det på den ene dagen der det ellers er så mye morro på himmelen? Og hvordan skulle man stoppe Ola Dunk og hans venner den ene dagen i året? Sette inn militæret? Mye dårlige og repeterte argumenter og diskusjoner her. Men poenget er fortsatt at batteriene er fortsatt lovlige, det er disse som blir pilt ifra hverandre og bakgrunn for mye morro og mye farlig lek. Så da må man gå inn for totalforbud, og med ett totalforbud følger import/sort marked/hjemmelaget fyrverkeri, man mister kontrollen og kvaliteten på sikkerheten går ned, ergo forbudet virker mot sin hensikt da det fortsatt vil være skader og kanskje flere alvorligere skader enn ved å beholde det lovlig den ene gangen i året. Så må jeg repetere noen av argumentene mine selv om diskusjonen går i ring: Hvorfor føler man ett behov for å skrenke inn rettighetene til individene, sant nok, man kan ikke alltid ha full kontroll på alt som skjer her til lands. Men det å sy puter på folket sitt sånn at alle kan leve helt perfekt funker ytterst dårlig. Og spørsmålet er, hvis en regjering ser at folket ikke reagerer mot slike innskrenkninger, kan de se på det som en god mulighet som åpner for flere innskrenkninger i friheten der man måtte ønske (selv om det virker og kanskje er usannsynlig). Man gjør sitt beste for å bryte ned en moderne tradisjon/kultur som de aller fleste ser på som like naturlig som juletreet i stua på juleaften. For flere personer vil disse forbudene regelrett ødelegge denne feiringen da de ikke har kapasitet eller vilje til å måtte reise langt for å få med seg ett raskt fellesfyrverkeri arrangert av enten kommune eller av "trente" individer. Hvordan skal man utøve kontroll på dette? Sette av enda flere ressurser til å patruljere på nyttårsaften? Eller bare innføre forbudet og håpe at menneskene følger det uten at de har mulighet til å kontrollere. I første eksempel ville det i min mening være bare total sløse av allerede haltende ressurskapasitet og i det andre eksemplet, blir forbudet bare symbolsk og det fortsetter slik som det alltid har gjort. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 fyre opp inni stua! Eller kanskje fyre av ned i dassen, og sitte på lokket? ahhh, det må prøves BANG PANG POFF! (5 minutter senere).. bæbubæbubæbu.. Lenke til kommentar
Tharos. Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Noen som vet hvor man får kjøpt TNT til en billig penge? Og kanskje litt nitroglyserin også. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 12. november 2007 Forfatter Del Skrevet 12. november 2007 Noen som vet hvor man får kjøpt TNT til en billig penge? Og kanskje litt nitroglyserin også. Det blir nok alternativet ja Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Men herre min hatt da! Man kan jo gjøre noe med det, man kan forby privat bruk av raketter! Da smeller det ikke lenger. Tror du ikke folk får tak i pinner hvis de vil det? hvor mange sitter nå og røyker hasj i stua si? hvor mange 13-14 åringer var drita i helga? hvor mange kjørte i fylla? hvor mange smugla tobakk og alkohol over en grense nå i helga? svaret på alle disse spm er MANGE, hundrevis hvis ikke mer.. Å forby noe som nordmenn har fått smaken på, kommer aldri til å funke.. vi får tak i alt vi vil! Ja da er det vel bare å fjerne forbudet mot fyllekjøring, aldersgrense på alkohol osv. Jeg kan få tak i automatvåpen, om jeg vil, betyr det at vi må tillate at gu og hvermann får bære automatvåpen? Ved å forby at privatpersoner får fyre opp raketter så vil de fleste innfinne seg med det og ikke sette himmel og jord i bevegelse for å få tak i raketter. De kjøper seg heller noen batterier. At du vil sette himmel og jord i bevegelse for å få tak i raketter fordi du ikke takler forandringer betyr ikke at alle andre vil gjøre det... Lenke til kommentar
lain Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Ved forbud må man vel til sverige for å få kjøpt, er begrenset hvor mange som gidder det også. Om man bare forbyr pinneraketter, men lar folk kjøpe større batteri av bedre kvalitet, vil nok enda flere bare kjøpe det i stedet for å reise til sverige for å kjøpe pinnepakker for å trosse staten. Men noen vil det alltids være, og de får evt ha seg en god tur, er jo de som kjører i fylla om det er forbudt også, så enkelte når man bare ikke. Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Dessuten er det tusenvis av sider på nettet som selger fyrverkeri. Kameratene mine har kjøpt kinaputter på nettet i årevis, og de er jo forbudt de også, for å ikke snakke om alle rakettene de har kjøpt. Noe sier meg at folk fortsatt vil ha tilgang på raketter i stor grad dersom de selv har lyst på. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Ja da er det vel bare å fjerne forbudet mot fyllekjøring, aldersgrense på alkohol osv. Jeg kan få tak i automatvåpen, om jeg vil, betyr det at vi må tillate at gu og hvermann får bære automatvåpen? Ved å forby at privatpersoner får fyre opp raketter så vil de fleste innfinne seg med det og ikke sette himmel og jord i bevegelse for å få tak i raketter. De kjøper seg heller noen batterier. At du vil sette himmel og jord i bevegelse for å få tak i raketter fordi du ikke takler forandringer betyr ikke at alle andre vil gjøre det... nei, er jo ikke det jeg mener da.. jeg mener at det er liten vits i å forby noe så latterlig som pinneraketter.. bare synes det hele er tåpelig... men som jeg har sagt tidligere, får man batterier som gir samme effekt og til samme pris, så er det jo helt greit for min del ihvertfall, å forby pinneraketter,, men får man ikke tak i det, så drar vi og kjøper det der vi får tak i det! jeg setter ikke himmel og jord i bevegelse, men jeg gjør mitt for å redde den eneste dagen da vi kan feire med ett smell og kjøre løpet helt ut.. Det har vi faen meg fortjent! Lenke til kommentar
V-by Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Hvordan i svarte skal man få laget morsomme "bomber" uten pinnerakettene nå? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 nei, er jo ikke det jeg mener da.. jeg mener at det er liten vits i å forby noe så latterlig som pinneraketter.. bare synes det hele er tåpelig... men som jeg har sagt tidligere, får man batterier som gir samme effekt og til samme pris, så er det jo helt greit for min del ihvertfall, å forby pinneraketter,, men får man ikke tak i det, så drar vi og kjøper det der vi får tak i det! jeg setter ikke himmel og jord i bevegelse, men jeg gjør mitt for å redde den eneste dagen da vi kan feire med ett smell og kjøre løpet helt ut.. Det har vi faen meg fortjent! Tror ikke du synes raketter er latterlige når de eksploderer i øyet ditt. Og igjen, hva du og dine er villig til å gjøre for å få tak i ønsket sprengstoff gjelder bare du og dine. Folk flest gidder ikke reise til sverige eller kjøpe smuglevarer eller lage sitt eget fyrverkeri. Det er ingen som forventer at alle vil følge en lov eller et påbud, men de fleste vil gjøre det og følgelig så vil antalle skadde og drepte og nedbrente hus minke. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Tror ikke du synes raketter er latterlige når de eksploderer i øyet ditt. ja, det er enorme sjanser for at det skal skje.. Jeg har ikke tenkt å dusje meg i bensin, og stå med trynet rett over en påtent rakett da.. man må jo stå på trygg avstand og se på vidunderet!Men har man uflaks og en rakett kommer etter deg, så får man bare gjøre det man kan for å komme seg unna da! akkurat som i trafikken.. Og igjen, hva du og dine er villig til å gjøre for å få tak i ønsket sprengstoff gjelder bare du og dine. Folk flest gidder ikke reise til sverige eller kjøpe smuglevarer eller lage sitt eget fyrverkeri. Det er ingen som forventer at alle vil følge en lov eller et påbud, men de fleste vil gjøre det og følgelig så vil antalle skadde og drepte og nedbrente hus minke. Du vet tydeligvis ikke om den daglige trafikken nordmenn har inn til sverige for å kjøpe tobakk, mat og alkohol!? for ikke å snakke om helgene og høytidenene! Det er stappfullt av nordmenn! de kommer innover med båter og biler.. Ja, de som vil følge forbudet får værsegod bare gjøre det. Men jeg står med flaske og lighter klar til fest!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå