Olum Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Norge er vel snart det eneste landet hvor det faktisk er lov for privatpersoner å fyre opp raketter? Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 da burdte det vel ihvertfall være en statistikk på dette her slik pusur1993 spør ettter? er veldig spent på å se om det faktisk hjelper å forby det.. noe jeg tviler veldig sterkt på. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 da burdte det vel ihvertfall være en statistikk på dette her slik pusur1993 spør ettter? er veldig spent på å se om det faktisk hjelper å forby det.. noe jeg tviler veldig sterkt på. Du er i et modus der du i hvert fall ikke skal få dette til å fungere ... Lenke til kommentar
fredericSpur Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Er det ikke de som ble skadet sin egen feil at de var uforsiktige? Herregud de ødelegger jo totalt! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Tja, hvis du med uforsiktig mener bevegde seg utendørs på nyttårsaften, så har du helt rett. Mange av de skadde var nemlig bare tilskuere, og hadde ikke ansvaret for oppskytningen av rakettene, og flere var barn. Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Det er rett å slett vanskelig å si om det skulle blitt forbudt eller ikke. Fyrverkeri var alltid moro når jeg var liten, og det er fortsatt fint å se på. Derimot så har jeg vært borte i noen episoder der fyrverkeri skulle vært forbudt. For to år siden utenfor Dr. Holms hotell på Geilo var det noen smartinger som fant ut at det var artig å skyte raketter inn i folkemengden som sto der (+-100 stk). Alkohol og fyrverkeri hører for all del ikke sammen. Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 (endret) For min egen del hadde det ikke gjort all verden med et forbud, jeg stikker ut på fest og har kanskje med meg en rakett eller noe småtteri. Videre slår det meg inn at jeg ikke får se noen andre raketter heller, hadde blitt trist. Da jeg var liten var rakettoppskytingen høydepunktet på nyttårsaften, nå er det middagen og folket/samværet. Om et forbud mot kjøp og bruk hadde kommet så ville det uansett blitt en del oppskytinger og det er synd å kriminalisere rådville foreldre og andre på en dag som nyttårsaften. Det med å ta forhåndsregler og bruke verneutstyr er vel og bra, men et totalforbud hadde vært mye mer effektivt. For at det ikke skal bli helt tomt på himmelen kunne en jo hatt organiserte oppskytinger rundt om, men pengene må jo komme fra en plass og skatter har vi jo en del av. Endret 10. november 2007 av kjaks Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Husker at jeg og kamerater lekte med fyrverkeri når vi var 10-12 år gamle. At voksne mennesker finner det så fantastisk moro å sende opp raketter er for meg en gåte. Kjenner en som mistet tre fingre p.g.a. uvvettig bruk av fyrverkeri. Selvfølgelig hadde han drukket alkohol. Ettersom såpass mange drikker alkohol på nyttårsaften er det greit med restriksjoner på området. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Ytterligere innskrening i despensasjonen for private oppskyting av raketter er i aller høyeste grad på sin plass. Hadde verden vært slik at de skadde pga. raketter er kandidater til en darwin-award hadde jeg ikke brydd meg et sekund. Virkeligheten er dog en helt annen. Det er ikke slik at bare de som skyter opp blir skadet, eller tilskuere for den del. Uskyldige forbipasserende blir også rammet. Har selv vært innlagt på UUS (Ullevål) i slutten av januar et år, og der var det en dude innlagt med heftige skader rundt øyet. Vedkommende var nettopp en forbipasserende og hadde fått en rakett i trynet. Dette var som sagt i slutten av januar og ingen viste om vedkommende noen gang kom til å se med øyet igjen. Å påstå at slik ikke koster penger er i beste fall direkte latterlig. En sengeplass koster årlig drøyt en million, så kommer ekstra bemanning på legevakt, sykehus osv. Deretter må man regne med tap av skatteinntekter, økte utgifter i forbindelse med sykepenger o.l, risiko for varig tap av skattepenger, økte utbetalinger av trygdegoder, strukturelle skader, økt bemanning hos brannvesen, økt antall uttrykkninger hos brannvesen (nei det er nok IKKE gratis) osv. Man skal være bra tett i toppen når man påstår dette ikke koster samfunnet penger. Strengt tatt er det vel i samme gate som "alkohol koster ikke samfunnet noe siden avgiftene er vanvittige" (forøvrig ca10milliarder inn og 20 ut, dvs. årlig tap på 10 milliarder pga. alkohol). Men for all del, litt morro må man jo ha Lurer på om ikke pipa hos de som klager over det her hadde fått en annen lyd om ikke en selv hadde blitt rammet som tilfeldig forbipasserende eller at noen i nær omgangskrets hadde blitt skadet. Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Vi har betalt for å kunne bruke helsetjenesten som er finansiert av skattepenger. Vi har betalt skatten. Hva faen har det å si hvor mye det koster da? Snart har vi ikke lov å gjøre noenting lengre for det koster staten penger. Buhuu. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Vi har betalt for å kunne bruke helsetjenesten som er finansiert av skattepenger. Vi har betalt skatten. Hva faen har det å si hvor mye det koster da? Snart har vi ikke lov å gjøre noenting lengre for det koster staten penger. Buhuu. Ja, det har du helt rett i! Jeg skal sporenstreks spasere rett ut i veien, og sørge for at jeg blir skikkelig overkjørt. Ja, jeg skal til og med fremvise den tålmodighet å vente på neste dampveivals. Her skal faen meg ikke nærmeste sykehus få noen lett oppgave, nei så faen!! Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 (endret) Det å tillate fyrverkeri er ikke det samme som å gå ut i gaten å bli overkjørt av en dampveisvals. I det ene tilfeller går man kun inn i hendelsen for å skade seg selv, mens den andre er til for å ha det gøy men er også potensielt skadelig (uansett i langt mindre grad). Som regel er skadene påført ved fyrverkeri ikke påført med vilje og man kunne derfor aldri vite om man trengte et sykehusopphold eller ikke, mens i det andre tilfellet er skadene påført med vilje evt. kun for å skape kostnader for staten. Endret 11. november 2007 av ArmenMinAU Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Det å tillate fyrverkeri er ikke det samme som å gå ut i gaten å bli overkjørt av en dampveisvals. I det ene tilfeller går man kun inn i hendelsen for å skade seg selv, mens den andre er til for å ha det gøy men er også potensielt skadelig (uansett i langt mindre grad). Poenget var at man ikke skal ta så lettvint på egen helse, hva den koster personlig, og ikke minst, hva den koster oss alle. Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Siden staten har lagt opp til en helsepolitikk som gjør at alle betaler for alle istedenfor at alle kun betaler for seg selv, så ser jeg det som en rett til å utsette seg for større farer en gang iblandt enn det man ellers ville ha gjort. Og hvor mange farlige ting finnes det ikke som er potensielt kjempeskadelige i Norge? Jo, mange. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Ja, du har retten til å velge fritt. At tankegangen din er "helt på jordet", er en annen sak. Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Bruk av fyrverkeri er alt veldig begrenset. Jeg tipper på at omtrent alle fyrverkerirelaterte ulyker er i omstendigheter som alt bryter nåværende lover. Vi trenger ikke mer forbud, vi trenger håndheving av de reglene vi alt har. Lenke til kommentar
Idioteque Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Siden staten har lagt opp til en helsepolitikk som gjør at alle betaler for alle istedenfor at alle kun betaler for seg selv, så ser jeg det som en rett til å utsette seg for større farer en gang iblandt enn det man ellers ville ha gjort. Det vel strengt tatt bare om man nettopp hadde betalt sine egne helseutgifter at logikken din hadde holdt mål. Hvorfor skal jeg betale for noen forbanna tullinger som skader seg med fyrverkeri? Lenke til kommentar
Tharos. Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Jeg bor i ei temmelig lita bygd, og hvert år har det bestandig vært tradisjon å samles oppi her og skyte opp raketter. Ingen har skutt ned hverandre her, men jeg skjønner det er et helsikes problem i byene. Litt bra og litt synd om det blir slik. Men igjen er det jo hovedsynderen alkohol som er årsaken...? Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 De skulle gått rundt med promillemåler, og gikk HØY bot til de som hadde fyrverkeri og var påvirket. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 ja, god ide! kan ikke alle politifolka i kommunen passe på hver enkel fest, så kan de virkelige kriminelle herje løs! poenget mitt er jo at dette bare er ett tulleproblem som man ikke kan unngå allikevel! smeller det, så smeller det! that's life... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå