Gå til innhold

Rakettmorroa er over, nyttårsaften ødelagt?

Anbefalte innlegg

Hvem sa noe om å samle alle rundt rakettene?

Var nå det jeg forstod utifra det du skrev her da

"Personlig så er jeg en stor fan av offentlig arrangerte fyrverkerioppvisninger, men det er jo ikke alle som "så heldige" at de bor i en storby, hvor slikt er mulig."

Blir da fryktelig kjedelig om man skal måtte ut å skjøre før midnatt for å se på raketter som man like gjerne kan sende opp rett fra festen da! eller stå ute midnatt for å se på noe som skjer laaaaaangt unna der en selv er på fest.. nei, blir bare ikke det samme!

nei, jeg synes å forby pinnerakketter, men heller ha offentlige felles opskytninger, er ett ganske dårlig gjennomtenkt forslag som ikke kommer til å funke..

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det fungerer her i Trondheim, hvor det i flere år har vært et totalforbud mot raketter i sentrum .

Men, som nevnt tidligere så vil ikke dette være noe reelt alternativ for de som bor i mindre tettsteder. Men, der vil det heller ikke være så store folkemengder som det er i storbyer som f.eks Trondheim.

Angående det med kjøring så blir rakettene sendt ut fra et sted hvor det ikke nødvendigvis er et behov for å kjøre. Tidligere så bodde jeg over 5 km fra Kristiansten festning, men jeg hadde absolutt intet problem med å nyte det storslåtte fyrverkeriet. Og med storslått så mener jeg storslått. Et offentlig fyrverkeri med profesjonelle pyroteknikere er i mine øyne mer tiltalende enn familiepakkene som de selger på REMA 1000.

Lenke til kommentar

Forby pinnerakketter er helt greit for min del.

Er et fåtall pinnerakketer som er verdt å skyte opp uansett.

Bør heller bli mer av sånne:

Premier_139_Shot_Barrage.JPG

This 139 shot barrage delivers silver whistles and silver peony, crackling peony with red tail, white spinners rise and burst to green stars followed by silver titanium thunder. An amazing barrage for those who are serious about their fireworks!

Duration: Approx 43 seconds

Size: Width 410mm x Height 200mm

Battle_Ground.jpg

A huge mixed effect cake with over 50 maximum load aerial shells. This cake pumps a continuous stream of coloured comets including strobing stars, whistles and reports.

Min. safety distance: 25m

Maximum height: 50m

Duration in seconds: 50 secs

R.R.P.: £69.95

Osv, men disse koster gjerne litt ekstra, og er lite arbeid med de, folk vil jo gjerne fikle med 100 smårakketter enn å tenne en lunte og få bra show. Go figure.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
ja, for å samle en? nei, ikke faen om jeg hadde tatt med en unge inn i en sånn folkemengde med fulle folk!

Jeg synes du er overdrevet negativ da. Jeg har erfart at graden av risiko henger sammen med egen tilstand, og den kan man vel kontrollere?

Lenke til kommentar

nei, jeg må si meg uenig. Jeg synes det er de som er for at man skal forby pinneraketter som overdriver og er overdrevent negativ her.. hvordan mener dere at denne oppskytingen skal foregå? mener dere ikke at alle skal samles på ett sted og se på fyreshow? er det ikke masse fulle folk der da? :blink: vil du ta med deg ungen din dit eller?

Lenke til kommentar

hva mener du? skal man stoppe ett sted på veien der man kan se det da eller?? :roll: dette begynner jo bare å bli latterlig teit... må man stå langt unna så ikke noen av de fulle folka kan plage deg og barna dine? hva er så galt med å ha det slik vi hadde før da?? blir jo ikke til å gjennomføre dette "prosjektet" noen av dere har gående her..

Lenke til kommentar

Om det er snakk om at byer og større tettsteder skal stå for fyrverket, så er det ikke snakk om at du må være i nærheten for å nyte det. Men jeg skjønner at du heller vil ha unga dine 2m ifra hvor ting blir skutt opp i stedet.

Det jeg også prøvde å si, i forhold til å bare forby pinnefyrverk, er at det ikke blir noen forskjell annet ann at man må kjøpe større esker som mer eller mindre er idiot sikre.

Totalt koster de ikke så mye mer enn alle de jalla smårakett pakkene, bare raskere over, så man slipper å høre på raketter fra 23.30 til 00.30.

Lenke til kommentar

Vel, det er nå engang ikke opp til deg, om staten forbyr det, er det heller lite du kan gjøre med saken.

Jeg håper at de bare forbyr pinneraketter om de skal forby noe, men redd de overreagerer som vanlig, og bare forbyr alt som er. Men mulig det bare blir byer og større tettsteder i førsteomgang.

Fyrverkeri har ingenting i byer å gjøre uansett, om det ikke er steder tilrettelagt for det, f.eks ut over hav/fjord osv.

Lenke til kommentar
Vel, det er nå engang ikke opp til deg, om staten forbyr det, er det heller lite du kan gjøre med saken.

vel, selvom staten forbyr ditten og datten, så betyr ikke det at jeg og mine ikke kan gjøre noe for vår egen del. Alle andre får da gjøre som de vil, men jeg skal ikke bøye meg i støvet for dette tullet av fanteri de driver på med! I'm gonna fight, for my right, to party!! men som sagt hvis man kan få samme rabalder og samme effekt fra andre type fyrverkerier, så er det jo ikke no problem å forby pinner.. det er nå min mening!

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
nei, jeg må si meg uenig. Jeg synes det er de som er for at man skal forby pinneraketter som overdriver og er overdrevent negativ her.. hvordan mener dere at denne oppskytingen skal foregå? mener dere ikke at alle skal samles på ett sted og se på fyreshow? er det ikke masse fulle folk der da? :blink: vil du ta med deg ungen din dit eller?

Ja, det kunne jeg så gjerne gjøre, men da ville jeg sørge for å ha kontroll på meg selv først.

Lenke til kommentar
Det fungerer her i Trondheim, hvor det i flere år har vært et totalforbud mot raketter i sentrum .

Men, som nevnt tidligere så vil ikke dette være noe reelt alternativ for de som bor i mindre tettsteder. Men, der vil det heller ikke være så store folkemengder som det er i storbyer som f.eks Trondheim.

Angående det med kjøring så blir rakettene sendt ut fra et sted hvor det ikke nødvendigvis er et behov for å kjøre. Tidligere så bodde jeg over 5 km fra Kristiansten festning, men jeg hadde absolutt intet problem med å nyte det storslåtte fyrverkeriet. Og med storslått så mener jeg storslått. Et offentlig fyrverkeri med profesjonelle pyroteknikere er i mine øyne mer tiltalende enn familiepakkene som de selger på REMA 1000.

Hvis det patetiske lille fyrverkeriet der fra Kristiansen festning er i Trodheim som er Norges 3. største by, så gruer jeg meg til å se hvordan det blir her jeg bor i en by med så vidt over 10 000 innbyggere. Skal det lille fyrverkeriet der representere HELE byen? Please. Tror ikke vi akkurat kan forvente et OL-fyrverkeri overalt hvert år akkurat, og en by med tillatt privat oppskytning er bedre enn hvilket som helst OL-fyrverkeri.

Nei takk. Dessuten er det gøy å skyte opp selv også.

Lenke til kommentar
Hvis det patetiske lille fyrverkeriet der fra Kristiansen festning er i Trodheim som er Norges 3. største by, så gruer jeg meg til å se hvordan det blir her jeg bor i en by med så vidt over 10 000 innbyggere.

Det var kun et illustrasjonsfoto for å vise hvor fyrverkeriet ble skutt opp. Selve fyrverkeriet var faktisk veldig fint. Husk at dette kommer fra en som har levd i byen i 22 år og har opplevd hvordan det var også før rakettforbudet i midtbyen (dvs, sentrum innenfor nidelven, for de som måtte lure).

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Ja, det kunne jeg så gjerne gjøre, men da ville jeg sørge for å ha kontroll på meg selv først.

greit hvis du har kontroll på deg selv, men du har ikke kontroll på de hundre andre drita folka der.. og de kan finne på mye rart..

Man kan ikke kontrollere andre, og hvis man skal leve i konstant angst for disse, så er man vel i bunn og grunn fanget? Fyll og spetakkel foregår hele tiden, og er ikke spesielt skremmende på Nyttårsaften.

Jeg personlig tror mange motstandere vegrer seg for endringer, fordi de har en frykt for noe nytt, og den reaksjonen er ganske naturlig for disse. Mener å ha lest at ca. 80% av "oss" er "trygghetssøkere", og vil derfor motsette seg enhver endring helt instinktivt.

Lenke til kommentar
Man kan ikke kontrollere andre, og hvis man skal leve i konstant angst for disse, så er man vel i bunn og grunn fanget? Fyll og spetakkel foregår hele tiden, og er ikke spesielt skremmende på Nyttårsaften.

ja, er nettopp det jeg mener når man skal forby pinneraketter fordi noen blir skadet. Og jeg mener at hvis man er for at man skal ha felles oppskytning, så er ikke det ett velegnet sted for barn blandt massevis av fulle folk.. Ungen blir jo skremt av slik oppførsel av voksne. Voksne skal jo være trygge og gode, ikke rave rundt og snøvle og oppføre seg idiotisk slik man gjør når man er full...

Jeg personlig tror mange motstandere vegrer seg for endringer, fordi de har en frykt for noe nytt, og den reaksjonen er ganske naturlig for disse. Mener å ha lest at ca. 80% av "oss" er "trygghetssøkere", og vil derfor motsette seg enhver endring helt instinktivt.

Jeg er ikke glad i endringer, kommer det noe i veien for hva jeg personlig er vant med, så blir jeg opprørt og har veldig vansker med å innstille meg.. :blush: Jeg trives ikke med forandringer..

Edit: jeg har fortsatt litt problemer med å godta røykeloven.. :confused: Ting tar tid jah...

Endret av Melisma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...