LtdEdFred Skrevet 1. februar 2003 Del Skrevet 1. februar 2003 Heisann. Jeg bestilte et skjermkort for et par dager siden og begynner egentlig aa lure hva fant jeg paa. Siden INGEN webshopper hadde Sapphire 9700 eller 9500 bestilte jeg et 9500Pro (som man ikke kan modde...). Hvis jeg benytter meg av angreretten faar jeg da _alle_ pengene tilbake? Lenke til kommentar
Helt1 Skrevet 1. februar 2003 Del Skrevet 1. februar 2003 ja, såframt det var på en webshop og varen framstår som ny Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 1. februar 2003 Del Skrevet 1. februar 2003 Nope frakten må betales selv Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 1. februar 2003 Del Skrevet 1. februar 2003 Returfrakten må du betale, frakt fra selger til deg skal du ha tilbake Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 2. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2003 ja, såframt det var på en webshop Gjelder ikke angreretten om du kjQper den i "fast" butikk? Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 2. februar 2003 Del Skrevet 2. februar 2003 ja, såframt det var på en webshop Gjelder ikke angreretten om du kjQper den i "fast" butikk? Nope, enten fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgsted. Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 2. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2003 Saa jeg faar ikke byttet dette kortet altsaa? Lenke til kommentar
atticus Skrevet 2. februar 2003 Del Skrevet 2. februar 2003 Ettersom jeg forsto så får du pengen til bake eksl. frakt.. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 2. februar 2003 Del Skrevet 2. februar 2003 Hvis du har kjøpt i butikk kan du spørre ellers kan du ikke det hvis det ikke er feil på det, da kan du kreve et nytt av samme merke, pengene tilbake og mye annet. sjekk forbrukerkjøpsloven hvis du kjøpte det etter sommeren 2002 ellers er det kjøpsloven før det. Men du har jo sikkert ikke åpnet det, da er sikkert beste løsning og se om du kan bytte det i butikken, ring... Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 2. februar 2003 Del Skrevet 2. februar 2003 Bite meg inn litt her jeg da.... Om en hever kjøpet på en mobiltelefon, får en da igjen det en betalte for telefonen, eller det den koster idag? Jeg kjøpte handsfree med mobilen, får jeg dekket dette og? Har jo ikke bruk for det så lenge jeg ikke har den telefonen... Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 2. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2003 Ettersom jeg forsto så får du pengen til bake eksl. frakt.. Ogsaa om jeg har kjQpt det i butikken i MQllergata? Way to thread steal and_mid :wink: Lenke til kommentar
Serqevx Skrevet 2. februar 2003 Del Skrevet 2. februar 2003 Butikken i Møllergata er ikke en webshop Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 2. februar 2003 Del Skrevet 2. februar 2003 Angrefristloven gjelder som tidligere nevnt bare ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgsted noe som jo i praksis sier postordre/internett/dørsalg/telefonsalf. Ved kjøp i vanlig "fast" butikk gjelder ikke angrefristloven så har du kjøpt det i en databutik i Møllergata kan du glemme angrerettloven i dette tilfellet Dersom du benytter angrefristloven skal du selv dekke frakt tilbake til selger. Frakt fra selger til deg og kjøpssummen skal du ha refundert. Anbefaler alle å lese angrerettloven. Den er faktisk ikke så fryktelig lang Hardware Norge har også en jussguide som er verd å kikke litt på. and_mit: Du skal ha tilbake frakt fra selger til deg og kjøpssummen, ikke det varen koster den dagen du bruker angreretten din. Men nå varer angreretten bare i 14 dager så er vel neppe verdifallet så enormt stort Lenke til kommentar
Helt1 Skrevet 2. februar 2003 Del Skrevet 2. februar 2003 neineineinei, 10 dagers FULL RETURRETT i vanlige butikker også. ofte prøver selgere seg med å bortforklare denne, men bare stå på ditt og se dem inn i øynene og si: jeg vet hva jeg har rett på 8) for det har du nemlig. men da tror jeg vare må være uåpnet Lenke til kommentar
S-Blazer Skrevet 2. februar 2003 Del Skrevet 2. februar 2003 Som mange andre har sagt her, så får du tilbake kjøpesummen minus frakten. (dvs kjøpesummen, men frakten må du dekke for selv). Ellers hadde folk bare kunnet kjøpe på postordre for å teste i 13 dager og sende inn varen på den 14 dagen og få tilbake hele utlegget. Når det gjelder kjøp over disk, har du ikke noen angrerett, men noen butikker (elkjøp, lefdal og visse andre) opererer med bytterett eller pengene tilbake, men da må du fremvise kvittering og byttingen må skje innen en viss tidsfrist og produktet skal gjerne være ubrukt og embalasje ubrutt. Når det gjelder verdi på vare, så er denne litt anerledes. Du kan for eksempel ikke kreve å få en vare til 1500,- siden skjermkortet du kjøpte for 2 år siden har gått til helvete. Du kan derimot kreve å få en lik vare (samme produsent) eller en annen vare med tilsvarende "ytelse" dersom det ikke lar seg gjøre å skaffe samme vare. (de fleste dataprodukter blir vanskelige å skaffe etter 1.5-2 år pga utgåtte modeller osv...) For noen virker dette urimelig å tro, men slik er det i denne harde verden. Om du derimot f.eks ikke ønsker samme skjermkort tilbake, så kan du ikke kreve å få 1500,- tilgode for å så kjøpe deg et annet kort til 1800,- som er 4 ganger så bedre (om ikke mer). Da må butikken gå ut ifra dagens verdi på ditt produkt og lage en sluttsum på grunnlag av dagens verdi på ditt produkt. (du kan ikke løpe ned hos Lefdal med en pc du kjøpte for 3 år siden (som idag er "slow" sammenlignet med dagens pc'r) og kreve å få en splitter ny maskin med 500,- i mellomlegg siden den du kjøpte for 3 år siden kostet 8500,- og dagens maskiner koster 9000,-) Vel... det går nok bra til slutt. Får du ikke byttet det i butikken, så kan du alltids selge det på bruktmarkedet S-Blazer Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 2. februar 2003 Del Skrevet 2. februar 2003 neineineinei, 10 dagers FULL RETURRETT i vanlige butikker også. ofte prøver selgere seg med å bortforklare denne, men bare stå på ditt og se dem inn i øynene og si: jeg vet hva jeg har rett på 8) for det har du nemlig. Hvilken lov har du dette fra? For det er hvertfall ikke angrerettloven. Er nok mer korrekt det S-Blazer sier, nemlig det er noen ytterst får butikker gir deg diverse returordninger som ekstra service men dette er ikke noen loven pålegger butikkene. Lenke til kommentar
LeD Skrevet 2. februar 2003 Del Skrevet 2. februar 2003 jeg er 110% sikker Da kan du sikkert vise til aktuell lovparagraf også? LeD Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 2. februar 2003 Del Skrevet 2. februar 2003 jeg er 110% sikker Har sett i både forbrukerkjøpsloven og angrerettloven. Kan ikke se at noen andre lover kan være aktuelle og jeg finner ingenting som tilsier at du har rett. Angrerettloven gjelder ikke ved kjøp i vanlig "fast" butikk. Bare å ta en titt i §1 som omhandler virkeområde. Kjøpsloven har riktignok flere paragrafer om heving av kjøpet (§23, §32, §45 og §49-51) men disse er bare gjeldende ved mangler, forsinkelser osv. Ingen av disse paragrafene nevner noe om denne 10 dagers fristen. Så jeg tror jeg sier at jeg er 111% sikker på at du tar feil edit : og der er LeD på banen som vanlig når det er juss som skal diskuteres Lenke til kommentar
Helt1 Skrevet 2. februar 2003 Del Skrevet 2. februar 2003 hvis du kjenner en som står i butikk med litt greie på ting, spør han. jeg vet nemlig dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå