Skogslik Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 Hallo!Fins det noen form for side der man kan skrive inn en norsk settning og få det i runeskrift?Skal kansje ta tatoering og vil ha noe i rune skrift Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 Hvem er denne Rune som oversetter skrifter? Men til poenget: Det er nok ikke så enkelt at man kan "oversette" direkte mellom runetegn og moderne norsk. Stikk på biblioteket og finne en bra bok om emnet. 3 Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 2. november 2007 Forfatter Del Skrevet 2. november 2007 jaha, så det er litt mer komplisert? Lenke til kommentar
j-- Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 Regner med det er futhark du referer til som runer? Uansett er det ikke bare "å finne en oversetter", da alfabetene er helt forskjellige fra det moderne norske skriftspråket Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 En grei sammenligning kan være japansk og kantonesisk. Skriftspråket er rett og slett bygd opp på en helt annen måte. Man kan oversette på en måte slik at man får en forståelse for hva som er skrevet, men direkte oversettelser er ikke mulig. Lenke til kommentar
nargoth Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 (endret) denne siden har jeg brukt selv og funket bra for meg:) her får du også utskrift eksemplar hvis velger det:) http://derhobbit-film.de/rune_generator.shtml den som er for hobbit er den mest vanlige runeskriften der. Endret 13. juli 2010 av nargoth Lenke til kommentar
Bagh Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 (endret) Hvem er denne Rune som oversetter skrifter? Men til poenget: Det er nok ikke så enkelt at man kan "oversette" direkte mellom runetegn og moderne norsk. Stikk på biblioteket og finne en bra bok om emnet. Det er faktisk så enkelt at man kan "oversette" direkte mellom runer og moderne norsk, for runer bare er skrifttegnene. Runer ble brukt til å skrive norrønt slik som vi bruker det latinske alfabetet til å skrive norsk. denne siden har jeg brukt selv og funket bra for meg:) her får du også utskrift eksemplar hvis velger det:) http://derhobbit-film.de/rune_generator.shtml den som er for hobbit er den mest vanlige runeskriften der. Den generatoren der kan du bare glemme med en gang. Greit nok, de fleste av de tegnene er runer, men det er et sinnsvakt rot av eldre, yngre og middelalder futhark. Det rådet jeg vil gi trådstarter er å finne noen som kan runer og spørre om de kunne være så snille å skrive ned det du vil ha i runer. EDIT; så først etterpå at dette egentlig var en gammel tråd. Ja ja, poenget mitt står likevel. Endret 30. juli 2010 av Bagh 1 Lenke til kommentar
EvileyeS Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 Støtter Bagh her. Vær EKSTREMT kritisk til hva for et runealfabet du benytter deg av, da det er mye feilinformasjon på nettet. Skal du ta tatovering, vær 110 % sikker på at du benytter deg av riktige kilder, om du ikke vil bli til latter... Om du virkelig er interessert i runer, kan du f.eks. kjøpe/låne deg boka Håndbok i Norrøn Filologi ( http://www.haugenbok.no/resverk.cfm?st=free&q=h%E5ndbok%20i%20norr%F8n&p=1&r=1&cid=155410 ), eventuelt I Begynnelsen Var Futhark ( http://www.haugenbok.no/resverk.cfm?st=free&q=i%20begynnelsen%20var&p=1&r=2&cid=121187 ), selv om sistnevne inneholder litt småfeil her og der. Dette er pensumlitteratur i blant annet Norrønt Redskapsfag, Norrønt Språk og Runologi ved NTNU og er nokså pålitelige kilder, fremfor en random internettside. Aller helst gjør som Bagh sier, ta kontakt med noen som faktisk kan runer, en runolog f.eks. og få ting sjekket der, før man begir seg ut på en tilfeldig internettside og får seg en helt feil tatovering som folk vil le av... Lenke til kommentar
.-- Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Hallo!Fins det noen form for side der man kan skrive inn en norsk settning og få det i runeskrift?Skal kansje ta tatoering og vil ha noe i rune skrift Jeg kan runeskrift men det går ikke an og skrive det på pc Lenke til kommentar
Amunds1 Skrevet 7. september 2015 Del Skrevet 7. september 2015 Legger inn en link til en bok i Nasjonalbiblioteket.no som omhandler runer. om den er korrekt eller burde brukes blir opp til den/de som leser (ansvarsfraskrifelse.no)http://www.nb.no/nbsok/nb/719b82ec696a4a71783a1b511e34f472?index=1#25Håper det kan hjelpe Lenke til kommentar
Kewkew Skrevet 19. oktober 2015 Del Skrevet 19. oktober 2015 Legger inn en link til en bok i Nasjonalbiblioteket.no som omhandler runer. om den er korrekt eller burde brukes blir opp til den/de som leser (ansvarsfraskrifelse.no) http://www.nb.no/nbsok/nb/719b82ec696a4a71783a1b511e34f472?index=1#25 Håper det kan hjelpe Spørs om han enda vurderer denne tatoveringen. Boka virker derimot bra ut. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHZgkuqNJD Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 (endret) Hallo!Fins det noen form for side der man kan skrive inn en norsk settning og få det i runeskrift?Skal kansje ta tatoering og vil ha noe i rune skrift Jeg kan runeskrift men det går ikke an og skrive det på pc Jeg vet jeg svarer 9 år etter at du skrev ditt svar, men man kan skrive runer på pc. :) Fellesgermanske runer ᚠ ᚢ ᚦ ᚨ ᚱ ᚲ ᚷ ᚹ ᚺ ᚾ ᛁ ᛃ ᛇ ᛈ ᛉ ᛊ ᛏ ᛒ ᛖ ᛗ ᛚ ᛜ ᛟ ᛞ Skandinaviske runer ᚠ ᚢ ᚦ ᚬ ᚱ ᚴ ᚼ ᚾ ᛁ ᛅ ᛦ ᛋ ᛏ ᛒ ᛘ ᛚ Endret 4. februar 2017 av Slettet-IHZgkuqNJD Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 29. januar 2017 Del Skrevet 29. januar 2017 Det må da være irriterende - stadig vekk bli spurt om hva en tatovering betyr. Men kanskje folk setter pris på det, på linje med å bli spurt om hvilken rase hunden deres er. Lenke til kommentar
Momspaghetti Skrevet 29. januar 2017 Del Skrevet 29. januar 2017 Rune skrift oversetter Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHZgkuqNJD Skrevet 30. januar 2017 Del Skrevet 30. januar 2017 Rune skrift oversetter Det kan hende han mente det som en oppramsing på det han ville ha. Rune, skrift og oversetter. Lenke til kommentar
j-- Skrevet 30. januar 2017 Del Skrevet 30. januar 2017 Tråden er så gammel at norske rettskrivningsregler ikke var forankret i befolkningen. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHZgkuqNJD Skrevet 4. februar 2017 Del Skrevet 4. februar 2017 (endret) Tråden er så gammel at norske rettskrivningsregler ikke var forankret i befolkningen. Det er jo en mulighet, fordi etter svartedauden døde jo mange skrivedyktige. Endret 4. februar 2017 av Slettet-IHZgkuqNJD Lenke til kommentar
Vannlinjen Skrevet 11. februar 2017 Del Skrevet 11. februar 2017 Tråden er så gammel at norske rettskrivningsregler ikke var forankret i befolkningen. Ser dessverre særskrivingsfeil hver bidige dag. Det er nok på fremmarsj. Det har nok mye å gjøre med at det er vanskelig å forklare hvorfor det som later til å være to eller flere ord, egentlig er ett. Fikk selv aldri en god forklaring på dette i grunnskolen, men vil ikke påstå at det er spesielt vanskelig å sette seg inn i det etter gjentatte bemerkninger fra lærer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå