foenix Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 Hei! Jeg lurte på om det finnes lovlig programvare, musikk og filmer som det er lovlig å laste ned. Er det slik at eldre utgivelser er lovlig å laste ned? Hvor går grensen? Lenke til kommentar
Lukilock Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 Alt som det ikke er copyright på kan du laste ned. Om det er gammelt eller ikke har ingen betyding, vis det er copyright på det.(Vis ikke utgiver har lagt det ut som "fri programvare/spill). Sempron. Lenke til kommentar
foenix Skrevet 2. november 2007 Forfatter Del Skrevet 2. november 2007 Dersom jeg selv har en original vinylplate. Kan jeg da laste ned samme musikken fra nettet istedenfor å spille platen inn via kabler? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 Nei, ettersom jeg har forstått det er all rettighetsbeskyttet materiale ulovlig å kopiere dele, og laste ned. Med mindre du kopierer det til eget bruk.. Dessuten vil du jo i de fleste tilfeller få bedre kvalitet av å spille inn platen selv.. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 Etter det jeg har forstått, er det ikke mediet du kjøper, men en lisens for å høre på musikken. Men musikkbransjen prøver å lure til seg en avtale der de selger mediet(DVD-er kostet mer en VHS-er, selvom VHS er betydelig dyrere i produksjon), og ikke innhgoldet, samtidig som at det ikke er lov å spille mediet for en forsamling. Musikk- og film-industrien prøver å lure til seg så mye greier, som DVD-soner, lisensavtaler og tar VELDIG godt betalt for jobben de gjør. De har penger til å sitte å betale selskaper som MediaDefenders, og drive søksmål mot alenemødre, så jeg tror ikke de kommer til å slite med penger med det første. Jeg er ikke egentlig noen forkjemper for piratkopiering, men disse folkene får ta litt av skylden for dette selv. musikk CD-er er VELDIG dyrt, og artistene får dårlig betalt. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 er heller ikke noen tilhenger av piratkopiering, men når det er så utrolig mye enklere å laste ned et album i flac via torrent enn det er å laste ned en sang med dårlig kvalitet, drm og vanskelig betalingsmetoder så blir det til at jeg laster ned ulovlig. (nå må det nevnes at jeg ikke laster ned så mye.) den dagen det blir like enkelt å laste ned flac (/lossless) filer uten drm lovlig som ulovlig så vil jeg betale for det. jeg syns artister som gjør en god jobb og som jeg vil høre på fortjener betaling for det (skulle bare mangle), men platebransjen gjør det så utrolig tungvint (*host* drm *host*) at jeg ikke orker. i tillegg vet jeg at artistene egentlig får en brøkdel av det jeg betaler og det er platebransjen (parasitter) som får mesteparten av pengene får jeg enda mindre lyst til å betale... har ikke lyst til å starte noen stor diskusjon, men følte jeg bare måtte nevne det. Lenke til kommentar
p@ge Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 musikk CD-er er VELDIG dyrt, og artistene får dårlig betalt. er dette ikke en norsk fenomen, i andre land vi sammenligne oss med f.e. tyskland og nederland er musikk CD-er mye rimeligere men så selger den der borte i mye større antall. f.e. i norge er en gull-plate/plass på cd salg ( hvis jeg husker dette rett ) 20.000 stk. mens i nederland ( innbyggertallet over 15 millioner ) er dette 100.000 stk. og i tyskland kanskje enda større antall. " og artistene får dårlig betalt " dette skyldes mange ganger at " nykommere " signere hva som helst, bare de få lage >> plata << og dårlige management. man hører nesten aldri etablerte artister klage på betalingen ( hvis de ikke har gamle kontrakter som piner dem med almisser ) ellers så går de til et annet selskap, når kontrakt-tiden er over. bare et mimre stund Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 Når er det mange flere mennesker i Tyskland i forhold til norge da Lenke til kommentar
p@ge Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 (endret) Når er det mange flere mennesker i Tyskland i forhold til norge da right, übermenschen Endret 2. november 2007 av p@ge Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå