unhammer Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 (endret) skal kjøpe minnekort... har ikke kjøpt kamera, men regner med det blir et Canon Digital Ixus 960 IS! hva trenger jeg av minnekort til dette? har hørt rykter om at sandisk er det beste merket, sånn kvalitetsvis...stemmer dette? og er det noen som kan forklare meg det med lese og skrive hastighet på dem? er dette viktig og hvordan funker det? er det spesielle størrelser som er mer utsatt for dritt en andre? har vurdert å kjøpe 3 av 2gb...men også tenkt på 2 av 8gb... tenker det er best å ha et par...så det går ann å skifte...skal ut å reise å ta en del bilder...vil lagre dem på nettet men vet at noen steder kan det gå lenge mellom internetttilgang! ellers om det er andre ting jeg burde vite så bare kom med det! : ) Endret 6. november 2007 av unhammer Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Sandisk og Lexar er de to beste merkene med tanke på stabilitet. Selve bildene lagres digitalt, så kvaliteten på bildene vil bli like samme hvilket minnekort du bruker. Men billigere minnekort har en større feilrate, og kan krasje på de verst tenkelige tidspunkt. Tenk deg å miste 100-200 verdifulle bilder, før du får overført de til PC eller annen backup. Det er såpass surt, at man da automatisk får lyst til å kjøpe et minnekort som gjerne er flere ganger så dyrt. Som sagt så anbefales altså Sandisk og Lexar av minnekort. Sandisk er vel det mest utbredte. På et Ixus 960IS vil Sandisk Ultra II serien være mer enn rask nok. Og ikke lagre bildene kun på nettet. Hvis du lagrer på en server eller lignende, og firmaet som eier serveren plutselig legger ned (eller får en krasj og ikke har gode backuprutiner), så mister du alt. Ta backup også på optisk media (CD/DVD), harddisker eller lignende. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Jeg er enig med Super8 at du bør velge høyste kvalitet. Sandisk og Lexar er minnekortenes svar på Mercedes og Toyota. Førstnevnte's kvalitet og sistnevntes driftsikkerhet. Jeg heller til den tanken at det lønner seg å ha fler minnekort med middels kapasitet fremfor noen få store med høy kapasitet. Så det lønner seg å kjøpe et knippe med 2GB brikker. Tom Lenke til kommentar
unhammer Skrevet 3. november 2007 Forfatter Del Skrevet 3. november 2007 skjønner... helt enig, vil ikke risikere å miste verdifulle bilder fordi man var kjip på pengene! regner med å gå for ca 3 2gb sandisk... noen som har noen aning om hvor mange bilder man får inn, med beste kvalitet på kameraet, med et ixus 960IS? på et 2 gb kort? du sier sandisk ultra II serien vil være raskt nok, og stoler på det, men kan noen forklare meg hvorfor raskt og ikke raskt spiller noen rolle? satser på å overføre til nettet(eurofoto.no) og samtidig ha med meg en ipod å legge over på...eventuelt også ta ut på CD-er! noen som har noe erfaring med å legge bilder over på ipod...tenker på den nye ipod classic 160 gb!? må ha en sånn legge over dings, til ca.300 kr, men funker dette greit? noen erfaringer!? Lenke til kommentar
unhammer Skrevet 3. november 2007 Forfatter Del Skrevet 3. november 2007 og ja...ultra II, men hvilken type kort...? til ixus 960is ? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 du sier sandisk ultra II serien vil være raskt nok, og stoler på det, men kan noen forklare meg hvorfor raskt og ikke raskt spiller noen rolle?For det første er ikke et kompakt digitalkamera raskt nok til å utnytte hastigheten i for eksempel Extreme III kortene. Det blir litt bortkastede penger om man ikke har planer om å bruke kortet også i et digitalt speilreflekskamera. For det andre, å lagres bildene i et buffer før det skrives til minnekortet. Derfor er det stort sett bare ved seriebilder man har bruk for raske kort (også på speilrefleks). Eneste andre fordelen med raske kort, er at overføringen til PC går raskere. Men som sagt, et Ixus klarer nok ikke å lese raskere enn Ultra II uansett. og ja...ultra II, men hvilken type kort...? til ixus 960is ? SD kort (forkortelse for Secure Digital) Lenke til kommentar
unhammer Skrevet 4. november 2007 Forfatter Del Skrevet 4. november 2007 skjønner! takk så meget! noen aning om hvor mange bilder det går på et 2gb kort ca? med høyeste kvalitet på ixus 960is? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Ca 350 bilder kanskje? Én megapixel i beste JPG kvalitet er rundt en halv megabyte. Så da kan man regne slik. Minnekortets kapasitet delt på antall megapiksler ganger 2 er lik ca. antall bilder på minnekortet Lenke til kommentar
unhammer Skrevet 4. november 2007 Forfatter Del Skrevet 4. november 2007 ah, skjønner! god regel! lurer på om jeg skal skaffe meg 4 gb da! så om jeg til ixus 960is kjøper sandisk ultra II 4 gb så vil det funke greit? https://prisguiden.no/product.php?productId=65620 dette vil funke greit? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Kan ikke skjønne annet enn at det vil gå helt fint. Lenke til kommentar
spurv Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Har dere noe aning på hvor kjapt kortleseren som sitter i ixus'en er? kan den f.eks dra seg nytte av EXTREME III modellene til sandisk (lesemessig). Er jo litt kjekt å ha litt futt når man skal laste over bildene ifra kamera til PC . Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Har dere noe aning på hvor kjapt kortleseren som sitter i ixus'en er? kan den f.eks dra seg nytte av EXTREME III modellene til sandisk (lesemessig). Er jo litt kjekt å ha litt futt når man skal laste over bildene ifra kamera til PC . Tviler på at du vil merke forskjell i den grad at det forsvarer kjøp av Extreme III fremfor Ultra II. Men har du planer om å oppgradere en gang i fremtiden, og evt. til speilrefleks, så kan det være greit å ha et godt kort allerede. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå