Gå til innhold

Fuji F480 vs Sony W80

Anbefalte innlegg

Har nå kommet frem til to kandidater i prissjiktet rundt 1500. Fuji F480 og Sony W80.

Har ikke funnet noen tester av Fuji kameraet, men Sony fikk jo i hvert fall bra på Cnet sin test.

Bruksområdet til kameraet blir å ha med seg i vesken og lommen, på fest, på fisketur, kort sagt de gangene man ikke gidder drasse med seg et dslr. Jeg har funnet ut at jeg ikke trenger et veldig dyrt og fancy kamera til dette bruksområdet, så er ikke noe poeng i å komme med andre forslag som koster godt over 2000.

Står fast mellom disse 2, har hørt at Fuji er bra på høy ISO osv, men kvier meg litt for å bestille et kamera jeg ikke har lest noen erfaringer om.

Begge kameraene virker bra og greie til mitt bruksområde, hjelp! :hmm:

Kort oppsummering av kriterier:

- lomme/veskevennlig

- relativt god batteritid

- relativt raskt (skjønner at jeg ikke akkurat får speilrefleksraskt)

- gode/greie bilder :D

- greit om det er litt vidvinkel (ser Fujien har dette)

Håper noen kan hjelpe meg litt med mitt vanskelige valg :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den var jo ikke så veldig positiv nei. Kanskje jeg går for F480 da, men er fortsatt litt skeptisk når jeg ikke har lest noe om den. Har du kanskje noen andre gode forslag Tom?

Jeg har best erfaring med Canon's Powershot serie. De er ikke så kompakte - men bildekvaliteten er mye bedre. Jeg ser at A570 IS går for en hyggelig pris. Det er også mange som anbefaler IXUS.

Fuji har en del gode kameraer; men jeg kjenner ikke det merket godt nok til å komme med anbefalinger.

Tom

Lenke til kommentar
Fuji'n er vel for ny ennå. Men er det bare vidvinkelen som gjør at du vurderer F480 framfor Z10?

Tja, det og så har jeg oppfatning om at det kanskje er plass til litt bedre optikk i F480, Z10 er vel relativt tynt? Men ser absolutt fint ut. Har heller ikke funnet noen tester eller erfaringer om det kameraet, trodde de store sidene pleide å teste kameraene litt før de kom i salg.

Lenke til kommentar
Fuji'n er vel for ny ennå. Men er det bare vidvinkelen som gjør at du vurderer F480 framfor Z10?

Tja, det og så har jeg oppfatning om at det kanskje er plass til litt bedre optikk i F480, Z10 er vel relativt tynt? Men ser absolutt fint ut. Har heller ikke funnet noen tester eller erfaringer om det kameraet, trodde de store sidene pleide å teste kameraene litt før de kom i salg.

Der er du inne på noe. Jo tynnere kamera, jo større kompromisser må man gjøre på optikken. Og det går utover bildekvaliteten. Har en kollega som har en Sony DSC-W5 som er klart tykkere enn min DSC-W50; og det han får bedre bilder - med færre megapixler.

De vereste kameraene er de som har speil og optikken på langs, f.eks Fuji Z10d og Sony DSC-T70. Ser lekkert ut, ja. Men så er det slutt også...

Tom

Lenke til kommentar

Lurer på om jeg skal gå for et Powershot A570IS. Mamma fikk kjøpt seg et Casio Exilim S600 til 800 kr, så tenker jeg låner det når jeg må ha et kamera som går i en trang bukselomme. Har enda ikke klart å finne noen tester av F480, så med mindre det plutselig dukker opp en kjempepositiv test av det kameraet, går jeg til innkjøp av 570IS hvert øyeblikk. Har lest mange tester, og alle er jo veldig positive, så det tror jeg blir bra!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har nå vært frem og tilbake og lest meg opp og ned på nettet, og har vel egentlig for lengst lagt min elsk på FinePix F480. Både ut ifra utseende og spesifikasjoner (som vel må sies å være bra, rart det med så billig pris i forhold til andre likestilte?)

Jeg har nettopp vært å bestilt meg et F480, føler meg trygg på det kameraet....hehe ser kult ut også. Får det for 1450,-, og det er jo faen ikke ille.

Så hvis du vil følge MIN magefølelse, gå for F480 fort og gæli!

Lenke til kommentar

Har ikke bestilt meg noe kamera enda, så mulighetene for Fujifilm F480 er enda der :yes:

Gidder du legge ut en liten brukererfaring og kanskje noen testbilder når du har fått det i hus? Er det noen manuelle muligheter på det? De manuelle mulighetene på A570IS tror jeg er den største fordelen ved det kameraet...irriterer meg litt over Casioen til mamma som har null manuelle innstillinger, kameraet tar noen rare valg en gang i blant! :p

Frister jo uansett med et tynt kamera med vidvinkel da :D

Lenke til kommentar

I siste nummer av Digital Foto blir Fuji F480 nærmest slaktet. "Dårlig detaljgjengivelse. Både eksponering og fargegjengivelse skuffer voldsomt, og vi fikk svært mange dårlige bilder." Poengsum 6,3 av 10, som gir en sikker sisteplass av t vidvinkelkameraer.

Lenke til kommentar
I siste nummer av Digital Foto blir Fuji F480 nærmest slaktet. "Dårlig detaljgjengivelse. Både eksponering og fargegjengivelse skuffer voldsomt, og vi fikk svært mange dårlige bilder." Poengsum 6,3 av 10, som gir en sikker sisteplass av t vidvinkelkameraer.

Mulig det stemmer, men jeg har en lei tendens til å være uenig i veldig mye av de Digital Foto skriver. Deres tester er ofte langt under pari, og rett som det er direkte misvisende. Ikke at jeg sier at det er tilfellet her, men jeg er sikker på at fem minutter på google kommer til å frembringe et dusin mer seriøse tester enn de man finner i den blekka.

Lenke til kommentar

Mulig det stemmer, men jeg har en lei tendens til å være uenig i veldig mye av de Digital Foto skriver. Deres tester er ofte langt under pari, og rett som det er direkte misvisende. Ikke at jeg sier at det er tilfellet her, men jeg er sikker på at fem minutter på google kommer til å frembringe et dusin mer seriøse tester enn de man finner i den blekka.

Finner ingen ordentlige tester av dette kameraet, søker og søker, men finner absolutt ingenting av interesse. Skulle gjerne likt og lest en ordentlig test av kameraet før jeg bestemmer meg

Lenke til kommentar
Ser ikke bra ut det der. Da vet man om et kamera man ikke skal anbefale...

Tom

Det er det ikke vanskelig å være enig i.

Generelt bør man unngå de stilige slanke modellene, og heller satse på noe med skikkelig optikk, som Canons A-serie. Hvis man velger et livvstilskamera, så må man bare akseptere de kompromissene som ligger i sakens natur. Sats heller på en Ixus, hvis du skal ha et designkamera som er lite. Da vet man at man får noe som er brukbart.

Ellers så får man vel Fujis ekselente F-serie til en rimelig penge i disse dager. De er ikke så veldig stilige, men har desto bedre bildekvalitet.

Lenke til kommentar

Yes, da har jeg fått meg F480'en min idag, og jeg kan ikke si jeg ble skuffet, tross for at nær all informasjon jeg klarte å finne på forhånd (det var ikke mye!) var negativt.

For å ta kriteriene til trådstarter, fort og gæli':

- lomme/veskevennlig, ABSOLUTT!

- relativt god batteritid, VIRKER SÅNN!

- relativt raskt, VELDIG RASK OPPSTART SYNES JEG, RASKT I MENYER OG ALT, KAN TA BILDER KJAPT ETTERHVERANDRE, ENESTE ER AT DET TAR LITT TID Å SLETTE ET BILDE MEN SÅNN ER DET KANSKJE PÅ ALEL KAMERAER?

- gode/greie bilder , HAR HØRT FLERE KLAGER PÅ BILDEKVALITETEN. JEG ER VANT TIL MITT NIKON D50 OG DET KOMMER JO SELVFØLGELIG IKKE I DEN KLASSEN, MEN FOR ALL DEL, KAN IKKE SI AT DISSE BILDENE IKKE BLIR BRA, i alle fall IKKE TIL MITT BRUK (skal prøve å printe ut i A4 en dag, kommer tilbake med mer senere)

- greit om det er litt vidvinkel, NOE DETTE HAR

Nå vil jeg presisere at mine meninger ikke på noen måte er proffe fotografmeninger. Jeg er en helt normal mann, hatt noen kameraer opp igjennom og jeg har jo alltid hatt formeninger om noe gjør meg fornøyd eller ikke, noe jeg også har med dette kameraet.

Jeg valgte dette etter mye frem og tilbake fordi jeg har en eller annen tåpelig forkjærlighet til Fujifilm, pluss at jeg ikke vil ha et kamera med tjuepakning-form, som bla noen av Ixus'ene har. Dette ser fresht ut, virker helt greit med god betjening og fine bilder, og ikke minst; det er kanskje en tusenlapp billigere enn de kameraene folk sier at de "heller vil ha enn dette".

Make your choice, and be happy :-D

Lenke til kommentar

Det er sent, og jeg er litt trøtt. Mener likevel å huske at jeg for omtrent 5 minutter siden leste at k-ryeng anbefaler F480 til noen, i en annen tråd. Det er et godt tegn, for han har jo peiling på det han skriver om. Han har blant annet gjennomført (i alle fall) en korttest for akams redaksjon, kanskje flere. Når han går god for et kamera, så er jeg ikke vanskelig å overtale.

Lenke til kommentar
Det er sent, og jeg er litt trøtt. Mener likevel å huske at jeg for omtrent 5 minutter siden leste at k-ryeng anbefaler F480 til noen, i en annen tråd. Det er et godt tegn, for han har jo peiling på det han skriver om. Han har blant annet gjennomført (i alle fall) en korttest for akams redaksjon, kanskje flere. Når han går god for et kamera, så er jeg ikke vanskelig å overtale.
Joda, jeg anbefaler kameraet, og det virker å være et meget fornuftig kamera til en fornuftig pris. Vil si du får mye for pengene, selv om det neppe er like god bildekvalitet som kameraer til noen tusen mer. Har ikke selv fått vurdert bildekvaliteten så nøye, har bare kikket litt på utstillingsmodellen vi har i butikken og lest litt på nettet. Skal ikke legge skjul på at det nok er kameraer med bedre bildekvalitet på markedet, men kombinasjonen pris rundt 1500 kr, 28mm vidvinkel og 4x zoom er det ikke mange som matcher. Brukerne klager over at det er litt tregt, men flere av rapportene er også fra DSLR-brukere, og de nærmeste konkurrentene er heller ikke spesielt kjappe i avtrekkeren (Olympus FE-200 og Nikon L15). Ricoh Caplio R-serien er mulig å få i nærheten av samme pris, og jeg ville muligens vurdert dem foran F480 også, men de er dyrere.

Interesserte kan jo lese denne brukerrapporten på DPreview. Ikke veldig positiv, men han sammenlikner også med en modell som er/var en hel del dyrere.

Vil også påpeke at vidvinkelen er et av hovedargumentene for dette kameraet. Dropper du den, kan du uten de helt store anstrengelsene finne kameraer som nok er langt bedre. Hvordan Sonye W80 er, vet jeg ikke, men Sony har ikke imponert meg på kompaktkamera-fronten tidligere...

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...