Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Juletrelys, Lysdioder (LED)

Anbefalte innlegg

Vi er nå inn i 2007 og jeg ble sittende å tenke på at jula nærmer seg. (Det har den jo gjort i hele år, forsåvidt.) Dette førte til en ganske standard tanke; "Hvor er Julelysa nå?", og "Virker de?"

Dette er jo et prakk hvert år, derfor kom jeg til å tenke på om det finnes julelys som ikke består av tradisjonell glødelampe (teknologi fra 1800-tallet.), men av lysdioder (LED). Det må jo være så mange fordeler med det... Lysdioder trenger man i praksis aldri skifte, de bruker utrolig lite strøm. Jeg begynte å søke på nettet, men ble overrasket av å ikke finne noe slikt.

Er det noen som kjenner til et slikt produkt til et normalt stort juletre? Kanskje til og med har erfaring med det?

R

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
mk-illumination driver vell med slikt tror jeg. Mulig du kan kontakte dem, og høre om det finnes noen forhandlere i Norge/Norden.

Og jeg tror ikke du kan ha undersøkt særlig bra? Et søk på google på juletrelys diode gav jo mange fine resultater. F. eks.

Slynge med 40 hvite dioder

Nei, jeg har ikke undersøkt særlig bra. :) Men, første innlegg på diskusjon.no , det er jo gøy i seg selv. Dessuten fisker jeg litt etter erfaring, da jeg har en mistanke om at diodelys kanskje gir litt "kaldt" lys?

Men takk for tipset! Skal undersøke det!

Lenke til kommentar

Det gir nok kaldere lys ja. Et annet problem er vell at diodelys gir et mer "konsentrert" lys som ikke "spres" på samme måten som lyset fra en glødelampe.

Selv har vi alltid hatt fargede juletrelys hjemme. Men selv da tror jeg at glødelamper gir et bedre resultat. Utelys derimot tror jeg gjerne man kan bruke dioder til.

Forøvrig så har vi i hvertfall nå lys som fungerer selv om en pære ryker. Husker da jeg var liten gutt var det sånn at om en pære røyk, så sluttet hele remsa å lyse. Husker godt pappa, onkel og bestefar brukte mange timer hver eneste jul på å få liv i lysene :)

PS! Velkommen til forumet

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

I fjor prøvde vi å selge LED-julelys med 300leds pr. ledning. Både sertifisert til inn- og utendørsbruk.

Vi solgte ingen. Vi hadde 24 pakker. 12 med varm hvit, 12 med kald hvit.

Ble veldig "skarpt" lys, siden det var rett og slett LED-lys med ledning på. Jeg synes lyset var veldig fint, men ble litt som å ha 300 små spotter som lyste deg rett i øyet.

Prisen var først 499,- men ble satt ned til 249 etter en tid, men fremdeles hadde ingen tro på dette.

Lenke til kommentar
I fjor prøvde vi å selge LED-julelys med 300leds pr. ledning. Både sertifisert til inn- og utendørsbruk.

Vi solgte ingen. Vi hadde 24 pakker. 12 med varm hvit, 12 med kald hvit.

Ble veldig "skarpt" lys, siden det var rett og slett LED-lys med ledning på. Jeg synes lyset var veldig fint, men ble litt som å ha 300 små spotter som lyste deg rett i øyet.

Prisen var først 499,- men ble satt ned til 249 etter en tid, men fremdeles hadde ingen tro på dette.

Vil du fortsatt selge de?

Er de vanntette?

Jeg synes de hørtes greie ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...