Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje et dumt spørsmål men du satte dem riktig vei? LED's trenger riktig polarisering for å virke, hvis du kikker på dem er det ene beinet lenger og/eller tykkere øverst. Om du koblet feil skulle det bare vare å bytte om +/- ;)

Lenke til kommentar

Jo det skulle holde med en 180 graders vri på kontakten, de kan være kortsluttet hvis spenningen var for høy og du koblet +/- feil. Det er enkelt å skjekke hvist du har et Ohm-meter. En LED leder den ene veien og stenger den andre så Ohm meteret skal gi tilnærmet 0 motstand en vei og bytter du om på målepinnene gir det uendelig motstand

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte to vanlige LED's som jeg etter hjelp fra dere har fått til å funke. (TAKK!)

Men den tredje LEDen så jeg på hjemmesidene til 3dfxcool at skulle være 12V

Jeg prøvde på ET 4,5V batteri. Den funket

Jeg paralellkoblet TO 4,5V batterier. Den funket

Så bestemte jeg meg for å sette den i PCen; på en FLOPPY kontakt, men da begynte den bare å ryke(samtidig som den lyste), og jeg fikk dratt den ut. Etter dette har den ikke funket med førstnevnte metode (har heller ikke prøvd noe annet).

Er ikke FLOPPY 12V?

Lenke til kommentar

En liten kommentar til LED. Hvis man kobler en LED til et batteri o.l., så må man alltid koble en motstand i serie. Dette er fordi at karakteristikken til en LED er en (tilnærmet) vertikal linje. Dette vil si at når spenningen over LED er større en terskelspenningen, så er motstanden veldig liten. Det går mye strøm gjennom LED og den vil da brenne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...