Gå til innhold

Standardinnstillinger for RAW converter

Anbefalte innlegg

Jeg tar for tiden alle bildene mine i RAW for å ha større muligheter til å gjøre de endringene jeg vil i software i etterkant.

Problemet er at når jeg bare knipser løs, glemmer jeg ofte å skifte tilbake til jpeg. Dermed får jeg en haug med bilder i RAW som i utganspunktet ikke ser like bra ut som jpeg rett fra kamera. For disse bildene skulle jeg gjerne hatt et sett med standardinnstillinger som fungerer på stort sett alle typer motiver.

Jeg har prøvd auto-innstillingene til RAW converteren i Bridge, men resultatene blir som oftest altfor lyse (det virker som den prøver å gjøre bildene så lyse som mulig uten at noe blir utbrent).

For å konkretisere:

- Kan noen anbefale meg et sett med standardinnstillinger som noenlunde tilsvarer en standard etterbehandling i kamera?

For informasjon: Jeg bruker D70s og har tilgang på CS3 og Lightroom.

Edit: Opptil flere leif'er.

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bibble er et veldig sympatisk program, og pro-versjonen er, for en gangs skyld, pro. Vanlige folk trenger den ikke -det eneste som er ekstra er støtte for multiprosessor-systemer (for de som har dårlig tid) og "tethering" (å koble kameraet direkte til PC, sånn at bildene går rett inn i Bibble når du fotograferer).

Vet ikke helt hva du mener med eksportere/importere innstillinger - man kan flytte fra Bibble til Bibble, men meg bekjent ikke fra Lightroom til Bibble, om det er det du mener...

Gode settings for D70s i Bibble er +20 på vivdness, saturation og contrast. Til oppskarping bruker jeg 200 med sensitivity på 6.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Vet ikke helt hva du mener med eksportere/importere innstillinger - man kan flytte fra Bibble til Bibble, men meg bekjent ikke fra Lightroom til Bibble, om det er det du mener...

Gode settings for D70s i Bibble er +20 på vivdness, saturation og contrast. Til oppskarping bruker jeg 200 med sensitivity på 6.

Jeg mente fra Bibble til Bibble ja, slik at en Bibble-bruker kan sende en settings-fil til en annen bruker. Men hvis det bare er de 4-5 innstillingene du nevner man trenger å endre for å få en brukbar konvertering er jo ikke det nødvendig i dette tilfellet.

Hmm, jeg oppdaget akkurat at det kun er en prøveversjon av Capture NX som kom sammen med kameraet mitt :(

Bibble Lite til knappe 400 kr eller Capture NX til 1500 kr? Ikke et veldig vanskelig valg...

Lenke til kommentar

De som kan det, dvs. en del proffer på dpreview som bruker et helt arsjenal av konverteringsprogrammer, sier ofte at for absolutt best bildekvalitet (utenom Raw Magick da), så er Capture NX best, men Bibble er lettere å få gode resultater med (og best på hudtoner). Det er ikke mer enn det jeg nevner over som trengs for å få gode resultater når bildene er bra eksponert (som de jo oftest er fra en D70).

For bilder som trenger litt mer innsats har jeg to tips - om du har litt utbrente høylys, så velg Colorimetric i stedet for Camera kurve (det øker det dynamiske omfanget, men kontrasten faller, så du må jobbe litt med kurven etterpå), men om bildene er litt mørke, så er Perfectly Clear verdt et forsøk.

Bruker du Perfectly Clear, så slås autolevels (som du forresten også bør ha med i standardinnstillingene dine!) og oppskarping automatisk av. Jeg liker å kjøre på med litt ekstra oppskarping etter å ha brukt Perfectly Clear, men da kjører jeg 100 fremfor 200. 200 blir ikke pent.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Jeg har ikke filla peiling på Photoshop, men ett tips kan være å bruke Nikons raw-behandlere. De leser kamerainnstillingene ut av råfilen, og gir nøyaktig samme resultat som om du hadde brukt jpeg i kameraet.

Du finner samme mulighetene i Photoshop CS2 og CS3 dersom du leter litt i RAW-menyene... Programmet kan f.eks. kjøre AUTO eller med basis i de innstillingene som kameraet hadde ved opptak, for å nevne noen av mulighetene.

Lenke til kommentar
De som kan det, dvs. en del proffer på dpreview som bruker et helt arsjenal av konverteringsprogrammer, sier ofte at for absolutt best bildekvalitet (utenom Raw Magick da), så er Capture NX best, men Bibble er lettere å få gode resultater med (og best på hudtoner). Det er ikke mer enn det jeg nevner over som trengs for å få gode resultater når bildene er bra eksponert (som de jo oftest er fra en D70).

For bilder som trenger litt mer innsats har jeg to tips - om du har litt utbrente høylys, så velg Colorimetric i stedet for Camera kurve (det øker det dynamiske omfanget, men kontrasten faller, så du må jobbe litt med kurven etterpå), men om bildene er litt mørke, så er Perfectly Clear verdt et forsøk.

Bruker du Perfectly Clear, så slås autolevels (som du forresten også bør ha med i standardinnstillingene dine!) og oppskarping automatisk av. Jeg liker å kjøre på med litt ekstra oppskarping etter å ha brukt Perfectly Clear, men da kjører jeg 100 fremfor 200. 200 blir ikke pent.

Takker for interessante tips! Jeg skal definitivt prøve dette ut i praksis i løpet av helgen.

Du finner samme mulighetene i Photoshop CS2 og CS3 dersom du leter litt i RAW-menyene... Programmet kan f.eks. kjøre AUTO eller med basis i de innstillingene som kameraet hadde ved opptak, for å nevne noen av mulighetene.

Som sagt, så blir Auto-innstillingene som oftest altfor lyse for min smak. Default-innstillingene bringer meg bare tilbake til utgangspunktet som jeg tross alt prøver å "batche" meg bort fra. Når jeg snakker om kameraets standardinnstillinger, mener jeg den prosesseringen kameraet gjør for å gå fra RAW til jpeg. Hvis Camera Raw (CS3) enkelt kan gjøre den samme prosesseringen ved å lese kameraets innstillinger ville jeg være takknemlig for å få noen tips om hvordan.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...