eab Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 Hei Har hørt at dette er ugunstig for selve turboens levetid. Er det noe hold i den påstanden? Og hva er isåfall grunnen? Da tenker jeg ikke på andre bakdeler som et slikt oppsett fører med seg (ic, dump osv), men bare for snurra's del. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 Jepp, det er ikke bra for turboen. For det første vaskes den kontinuelig i bensin. Siden tettningene i en turbo ikke er så bra, vil bensinen kunne vaske bort olje fra tetningene, slik at de slites ut mye fortere. Det er heller ikke bra for kompressoren at kompressorbladene absolutt hele tiden kolliderer med bensindråper. Den skal arbeide med luft, ikke væskedråper, og med de hastighetene en turbo opererer med vil dråpene være veldig harde. Lenke til kommentar
eab Skrevet 2. november 2007 Forfatter Del Skrevet 2. november 2007 Man ser jo ofte gamle amerikanere med presse og gassere stikkende opp av panseret. Nå snurrer nok ikke disse like raskt rundt, men problemet med "vasking" er vel likevel tilstedet på f.eks en lysholm eller roots-kompressor? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 Nå har jeg ikke så mye peiling på presser, men ja det fungerer der. Vet ikke hvorfor, men det er vel konstruksjonsbetinget. Ved nærmere ettertanke... Presser har ikke den type "vinger" som treffer, de bevegelige delene har snillere "angrep" på lufta. Om jeg ikke husker feil, er roots-pressa konstruert omentrent som ei tannhjulspumpe, avrundede 8-tall som går i inngrep. Lysholmern er vel ei skrue-presse? Det som neppe hadde likt gassere er vel G-laderen, men der blir bare antagelser fra min side. Uansett, mener ramlikaner-pressene er laget med klaringer som nyter godt av at lufta er våt. Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 Man ser jo ofte gamle amerikanere med presse og gassere stikkende opp av panseret. Nå snurrer nok ikke disse like raskt rundt, men problemet med "vasking" er vel likevel tilstedet på f.eks en lysholm eller roots-kompressor? Til å begynne med, nevner jeg at jeg har veldig lite kunnskap om turboer, virkemåte og oppbygging, så mitt innlegg er bare synsing og tro. Sånn som jeg ser det, kan det ikke være bra å suge inn masse bensindamp i en kokvarm turbo. Kanskje varmeforskjellen er grunnen til at det er mer vanlig med forgasser forran turbin på kompressormotorer enn på turbomotorer? En kompressor blir jo drevet av reim, så der burde ikke temperaturen være så høy. Men i en turbolader blir turbinen drevet av varm eksos som pumpes igjennom. Siden turboen blir rødglødende, ser jegg for meg at det kan bli anntenning inni turbinen. Når det kommer til tæring på pakninger og sånn, kan det jo kanskje hende at bensindampen tærer mer på pakningene når den er varm enn når den er kald. Som sagt. Dette er bare sånn jeg tror det vil være, uten at jeg har erfaring med hverken kompressor eller turbo. Lenke til kommentar
eab Skrevet 2. november 2007 Forfatter Del Skrevet 2. november 2007 greit at eksoshus kan bli rødglødende, men det er vel først og fremst komprimeringen av lufta som fører til høy temp på innsugslufta. forøvrig stemmer det at lysholm er skru-kompressor og roots er "tannhjul" med tenner som minner om 8-tall Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå