Gå til innhold

Kjøp av bærbar til redigering av RAW filer

Fotoboy

Anbefalte innlegg

Har i dag en 4 år gammel bærbar HP med Pentium 4 og 512 MB ram. Denne alltid gitt fra seg mye lyd og blitt svært varm. Nå har jeg begynt å fotografere i RAW format. Når jeg skal bearbeide filene i PENTAX PHOTO Laboratory låser alt seg.

Jeg har vurdert å bytte ram til 1 GB. Det er mulig at det vil være nok for å løse problemet med konvertering av RAW filene, men jeg vil fortsatt slite med en varm og støyende PC. Derfor ønsker jeg å kjøpe en ny PC forutsatt at det er mulig å få en god nok PC for under kr 9.000.

Krav til ny bærbar PC:

15-17 tommers skjerm

Lite støy

Ikke for mye varme

Skal kunne jobbe med RAW format

Skal kunne brukes til videoredigering (Har DV kamera)

Skal brukes til vanlige kontoroppgaver

Spill er ikke viktig

Vekt ikke viktig, skal stort sett bare bære den fra rom til rom hjemme

Er det noen som har konkrete forslag til PC, eventuelt hvilke komponenter jeg bør se etter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

god dag. Tror du trenger en rask prossesor så C2D 2ghz+

Greit grafikk kort? 8600GT fristende tror jeg.

Ram? 2gb et must. muligens 4gb

Anbefaling: Jeg vil anbefale deg IFL90+ som du får fra multicoms sine sider. Den har god prossesor og godt grafikk kort. Du kan jo lese litt i den store IFL90+ Tråden å se om det er noe du synes er fristende..

tror ikke det er så mange feil på de heller. Tror den begynner på rundt 8k correct me if im wrong

Lenke til kommentar
god dag. Tror du trenger en rask prossesor så C2D 2ghz+

Greit grafikk kort? 8600GT fristende tror jeg.

Ram? 2gb et must. muligens 4gb

Anbefaling: Jeg vil anbefale deg IFL90+ som du får fra multicoms sine sider. Den har god prossesor og godt grafikk kort. Du kan jo lese litt i den store IFL90+ Tråden å se om det er noe du synes er fristende..

tror ikke det er så mange feil på de heller. Tror den begynner på rundt 8k correct me if im wrong

Han sier jo spill ikke er viktig, hva skal han med 8600GT da? 8600GT utvikler mer varme enn et skjermkort som ikke er så godt til spill, som f.eks 8400GS. Denne her skal være god nok til ditt bruk. Dell pc'ene er også kjent for å være ganske stille, spesielt om det er lite strømkrevende komponenter i den.

Lenke til kommentar
Hva om han eventuelt skal se på produktet etterpå (neida bare tøyser)

Men sier at den PC-en jeg nevner er veldig spenstig og at 8600GT er et pluss

8600GT er et pluss om han spiller eller driver med videoredigering, noe som ikke var relevant for han. 8400GS gjør at batterilevetiden øker samtidig som maskinen ikke blir for varm.

Om han kommer til å bruke de til spill en og annen gang, så er jo det selvfølgelig et pluss med 8600GT da det "knuser" 8400GS i spill ytelse.

Lenke til kommentar

Takker for svar så langt.

Det er en fordel om den kan brukes til videoredigering. Stiller det ekstra krav til både prosessor og til grafikkort?

Ser at jeg kan velge ulike prosessorer til både Dell og Compal.

Vil jeg savne noe om jeg velger den billigste, Intel Pentium T2330?

Vil PC-en bli varmere og støye mer om jeg går opp til en Intel Core 2 Duo?

Hvilken betydning har det om prosessoren har 1, 2 eller 4 MB Cache?

Hvilken betydning har det om harddisken har 5400 eller 7200 RPM?

Er HP Pavilion dv6563 med AMD Turion 64 X2 TL64 et ok alernativ?

Lenke til kommentar

Helt klart at Core 2 Duo er best. Du vil miste den lille ekstra kraften.

Jeg ville godt for Compal IFL90+ fordi. Hvis du leser diverse tester har den utmerket batteri!

Selvfølgelig vil et 8400GS gjøre det bedre med lengre batteri tid osv. Men hvis den skal være litt mer fremtidsrettet i og med at det er mye kraftigere.

Endret av brage_sk
Lenke til kommentar
Dersom du er student får du en HP 8710w til 11000 på Mpx.no. Vanlig pris er 21000, dette er en maskin som er laget for din bruk.

Takk for tipset.

Er ikke student, men har en avtale med MPX via arbeidsgiver. Ser at jeg kan velge mellom pris kr 20.124 og kr 11.184.

Det er fortsatt litt over hva jeg hadde tenkt å betale, men det er så mye PC for pengene at jeg tenker seriøst på å slå til.

Ser at den leveres med enten Vista Business eller XP Professional. Bør jeg gå for Vista?

Lenke til kommentar
Dersom du er student får du en HP 8710w til 11000 på Mpx.no. Vanlig pris er 21000, dette er en maskin som er laget for din bruk.

Takk for tipset.

Er ikke student, men har en avtale med MPX via arbeidsgiver. Ser at jeg kan velge mellom pris kr 20.124 og kr 11.184.

Det er fortsatt litt over hva jeg hadde tenkt å betale, men det er så mye PC for pengene at jeg tenker seriøst på å slå til.

Ser at den leveres med enten Vista Business eller XP Professional. Bør jeg gå for Vista?

Jeg kjøpte 8710w med XPP til akkurat samme formål som deg. Vista Business mangler endel fancy fotofunksjoner som finnes i Ultimate. Valgte derfor XPP som er mer kompatibel med eldre programvare og raskere til filbehandling.

Lenke til kommentar
Det desidert viktigste er skjermen!

INGEN bærbar maskin på markedet er 100% optimal for bildebehandling. Bør alltid bruke fargekalibrert skjerm i tillegg til den bærbare. HP 8710w har en meget god skjerm til å være bærbar. Masse pixeler 1920 x 1200 (WUXGA+), god innsynsvinkel og matt for å unngå reflekser.

Lenke til kommentar
Det er en fordel om den kan brukes til videoredigering. Stiller det ekstra krav til både prosessor og til grafikkort?

Det stiller litt krav til prosessoren siden det er den som behandler videosignalet, legger på overganger osv. Skjermkortet har ingen betydning i den sammenhengen. Jeg tror du vil ha en fordel av så svakt som mulig grafikkort siden spill-ytelsen tydeligvis ikke vil savnes og fordi svake grafikkort lager mindre varme og støy, samt at prisen er lavere.

Vil jeg savne noe om jeg velger den billigste, Intel Pentium T2330?

Nei, den har dobbel kjerne og støtter 64bit. Det bør holde bra.

Vil PC-en bli varmere og støye mer om jeg går opp til en Intel Core 2 Duo?

Nei, Pentium T2330 og Core 2 Duo utvikler like mye varme: inntil 35W maksimalt.

Hvilken betydning har det om prosessoren har 1, 2 eller 4 MB Cache?

Det har litt å si på ytelsen. F.eks vil en prosessor med 4MB yte ca 5% bedre enn en tilsvarende med 2MB. Det er litt forenklet forklart siden ytelseforskjellen varierer en del mellom ulike programmer. Ytelsen begrenser seg til prosessor-intensive programmer.

Hvilken betydning har det om harddisken har 5400 eller 7200 RPM?

Det har litt å si på disk-ytelsen. Dvs. oppstart av operativsystem og programmer, samt virussøk, søking etter filer og sånt. Noen sier de merker forskjellen, andre sier de ikke merker det.

Er HP Pavilion dv6563 med AMD Turion 64 X2 TL64 et ok alernativ?

Skjermen har litt lav oppløsning. Jeg ville foretrukket en 15" med 1680x1050 eller en 17" med 1920x1200 oppløsning til foto.

Ellers så vil jeg anbefale 2GB ram fremfor 1. Det er billig og gir mye glede for pengene.

Et spørsmål: Trenger du firewire-port på PCen til DV-kameraet? Bør den i så fall være en del av PCen eller holder det med et expresscard?

Det er veldig smak og behag. Mange, deriblant jeg, mener at Vista er litt for umodent ennå, samt at det bruker opp for mye ressurser fra PCen. Det er pent, men det har sin pris. Jeg ville valgt XP. Men merk deg at det er veldig delte meninger om dette på forumet.

Lenke til kommentar

Skjermkort under videoredigering er tilnermet uvesentlig. Det som vil bli flaskehalsen din er harddisk og cpu (såfremt du har minst 2GB ram). Fokuser på dette.

Og de som vil påstå at harddisker ikke er viktig når det kommer til videoredigering: shut up! Prøv å rediger video på f.eks. 2 WD500GB disker i raid 0, for så å gå over til en enkelt 5400rpm laptopdisk FØR dere uttaler dere.

En pc som vil funke godt til videoredigering vil også funke godt til redigering av raw bilder. Men ved bilderedigering kan skjermkort og spesielt skjerm ha en del mer og si. Kommer litt an på hva du legger i "redigering".

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Og de som vil påstå at harddisker ikke er viktig når det kommer til videoredigering: shut up! Prøv å rediger video på f.eks. 2 WD500GB disker i raid 0, for så å gå over til en enkelt 5400rpm laptopdisk FØR dere uttaler dere.

Nå har jeg ikke prøvd det du sier så jeg skal ikke uttale meg om det, men vil bare tipse om at Dells Inspiron og Vostro-modeller med 17" skjerm har mulighet for to harddisker i Raid0.

Vær obs på at Dell tar høye priser på både ram, harddisker og prosessor, så du kan spare litt på å velge en lav konfigurasjon og oppgradere dette på egen hånd. Det er relativt enkelt for oss uten ti tommeltotter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...