Gå til innhold

Kan strømforsyningen ha tatt kvelden?

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat satt inn en kabinettvifte i maskinen min. maskinen startet og plutselig fikk jeg alarm om at noe var galt med "system fan" den varierte veldig i hastighet. Jeg skrudde av maskinen og nå får jeg ikke lenger startet den. Maskinene gir fra seg tre lange pip, uten å komme noen som helst vei... Kan det ha skjedd at strømforsyningen har tatt kvelden fordi den fikk for mye å gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ha sett i manualen til hovedkortet og funnet ut hva di 3 pipene betydde. det ville sikkert ha hjulpet deg et stykke på vei... kan ikke tru at det har noe med psu'en din å gjøre...

vet at på noen hk er 3 jevne pip på rad ramfeil.. men det varrierer fra hk til hk, eller bios type til bios type...

jeg ville også ha brukt elimineringsmetoden til å feilsøke...

koble fra alle unødvendige komponeneter, slik at kun det nødvendige sto igjen(hk,ram,cpu,vga og psu selvfølgelig) og sett om det virka. og kobla til komponent etter komponent til jeg fant ut hva som var galt. det er jo en selvfølge da at pc'en starter med kun di nødvendige komponenetene.

det er jo ikke noe stort problem å teste ut med ny psu heller..

håper dette hjelper deg litt på vei i hvertfall

Lenke til kommentar

Det kan høres ut som om viftehastighetsalarmen er på. Har du koblet kabinettvifta på en CPU header? I såfall kan jo hovedkortet tro at vifta har feila og derfor ikke vil starte (da noen vifter ikke har helt jevn rapportering av hastighet)

"Shutdown on CPU-fan failure" er som oftest default av, så du kan jo prøve en CMOS reset hvis inget anna fungerer.

Lenke til kommentar

Får å teste om psu funker du kobler bare disse portene på psu sammen::

str%f8mtester.GIF

det ar viktig at den festedupeditten er til høyre når du gjør dette (ellers kobler du feil) :D

kobl ut alt untatt hardisk og gjør dette.. da skal psu starte, men gjør den ikke det har den nok tatt kvelden.. (jeg tar sef. inget ansvar, men har gjort dette før så det er ikke farlig..)

Lenke til kommentar

Takk for all hjelp. Har testet alle komponentene og det er ingenting det er noe feil med. Har ikke testet hovedkortet, men det er vel rimelig unødvendig. Det er vel ganske sikkert at det er hovedkortet som har gått i stykker når absolutt alle de andre komponentene viser seg å fungere? Kjedelig og frustrerende....

Lenke til kommentar
Takk for all hjelp. Har testet alle komponentene og det er ingenting det er noe feil med.  Har ikke testet hovedkortet, men det er vel rimelig unødvendig. Det er vel ganske sikkert at det er hovedkortet som har gått i stykker når absolutt alle de andre komponentene viser seg å fungere? Kjedelig og frustrerende....

så du testet psu slik jeg viste deg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...