uzzi Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 Hei, har en BMW e34, 17tommere felger på den. bilen rister når den stiger over 75km/t. Lurte på om jeg må få avbalansert dekkene eller kan det være noe annet? bremseskivene er jo gode som nye. og det oppstår ikke når jeg bremser men når jeg kjører og stiger farten over 75km/t. Takk på forhånd. Lenke til kommentar
Rune-B Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 Høres utvilsomt ut som du har noen dekk som må avbalanseres. Så sant alt ver rent når du monterte dekket(med felg). Er ikke helt uvanlig at en kan få en stein i mellom felg og skive/trommel ,noe som kan skape vibrasjoner. Lenke til kommentar
uzzi Skrevet 2. november 2007 Forfatter Del Skrevet 2. november 2007 Høres utvilsomt ut som du har noen dekk som må avbalanseres. Så sant alt ver rent når du monterte dekket(med felg). Er ikke helt uvanlig at en kan få en stein i mellom felg og skive/trommel ,noe som kan skape vibrasjoner. men hvordan fungerer det med avbalansering av dekkene egentlig? nei ingen stein, det er jeg ganske sikker på. Felgene og dekka er en stund gamle ja. men nå du ble montoert så var det jo ikke noe feil med dem. Det jeg lurte på egentlig er at kan det skje noe sånt at dekkene må avbalansert igjen etter en stund? eller er det umulig? Lenke til kommentar
eab Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 Det er altså slik at ristingen har oppstått nylig, etter at hjulene har stått en stund på bilen? Isåfall har du vel noen løse hjulmuttre eller skadet felg (kjørt på en fortauskant el. lignende) Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 Det jeg lurte på egentlig er at kan det skje noe sånt at dekkene må avbalansert igjen etter en stund? eller er det umulig? Det som kan skje er at et av avbalanseringsloddene har løsnet/blitt dratt av mot en fortauskant eller lignende. Lenke til kommentar
uzzi Skrevet 2. november 2007 Forfatter Del Skrevet 2. november 2007 Det er altså slik at ristingen har oppstått nylig, etter at hjulene har stått en stund på bilen? Isåfall har du vel noen løse hjulmuttre eller skadet felg (kjørt på en fortauskant el. lignende) Ok, skal sjekke mutterne etter klokka 17. altså etter jobben. men felgen er ikke skadet som jeg ser. ikke lenge siden jeg kjøpte bilen. Lenke til kommentar
Rune-B Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 Er vel enkelte dekk som er feilproduserte/dårlig kvalitet slik at en aldri blir helt kvitt viberasjoner uansett hvor mange ganger man avbalanserer dem. Dekk med mye leire og snø o.l skaper også stooore vibrasjoner inntil man får det rengjort. Så det er viktig at felgene er så rene som mulig ved avbalansering for å kunne oppnå best resultat Lenke til kommentar
uzzi Skrevet 2. november 2007 Forfatter Del Skrevet 2. november 2007 Er vel enkelte dekk som er feilproduserte/dårlig kvalitet slik at en aldri blir helt kvitt viberasjoner uansett hvor mange ganger man avbalanserer dem.Dekk med mye leire og snø o.l skaper også stooore vibrasjoner inntil man får det rengjort. Så det er viktig at felgene er så rene som mulig ved avbalansering for å kunne oppnå best resultat har ikke snødd her i oslo ennå Men de dekkene og felgene er av ganske høy kvalitet og høy hastighets dekk altså.... har fått sjekket det opp. men kan det være noe annet kanskje? Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Du trenger en avbalansering, helt sikkert. De loddene som sitter (eller har løsnet) sørget for at hjulet var i balanse sist gang det var balansert. Noe som vanligvis er ved kjøp. Når du da sliter dekkene, vil du etterhvert endre karakteren til dekket, som oftest er det nok til at du opplever risting. Ellers så kan det hende at de som balanserte sist gang ikke hadde snøring, det skjer laaangt oftere enn man tror. Lenke til kommentar
rhofset Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Hvis det ikke hjelper med avbalansering ville jeg ha tatt en sjekk på forstilling. Ganske vanlig på e34 at det blir slakke der som viser seg som risting ved ca 80 og oppover. Sjekk http://www.bmwccn.no/nor/kapittel3/fora/index.htm og søk etter risting e34 eller noe sånt. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Hvordan er det med diameteren på navet i forhold til senter på felgen? Har du senterring? Skulle du kanskje hatt senterring? Lenke til kommentar
uzzi Skrevet 8. november 2007 Forfatter Del Skrevet 8. november 2007 Hvordan er det med diameteren på navet i forhold til senter på felgen? Har du senterring? Skulle du kanskje hatt senterring? Ikke jeg som satt på felgene, så jeg aner ikke om det er senterring der eller ikke.... men har det så veldig mye å si egentlig? jeg har jo to bmw E34, og den andre har jeg sånn senterring på 3 av dekkene og ikke på den 4, men føler ikke noe risting i det hele tatt.... Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Senterring KAN ha noe å si, men ikke alltid. Derimot en liten kast i felgen merkes mye fortere. Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Har en helt annen bil, men samme problem - og det kan oppstå på de fleste biler. Det ristet ganske heftig i rundt 70 og oppover, lavere hastigheter var mye bedre, men ørlite risting tidvis. Brukte tusenvis av kroner på nye dekk og felger etter å ha rebalansert de gamle uten nytte. Ristingen var der likevel etter dekk/felg-skiftet. Etter å ha sjekket alt mellom himmel og jord omtrent, fant jeg feilen til slutt: problemet med bilen min var styredemperen. Enkel sak å skifte selv, og koster betydelig mindre enn dekk og felger. Hvis rebalansering ikke hjelper, så prøv å skifte styredemper. Lenke til kommentar
uzzi Skrevet 9. november 2007 Forfatter Del Skrevet 9. november 2007 Har en helt annen bil, men samme problem - og det kan oppstå på de fleste biler. Det ristet ganske heftig i rundt 70 og oppover, lavere hastigheter var mye bedre, men ørlite risting tidvis. Brukte tusenvis av kroner på nye dekk og felger etter å ha rebalansert de gamle uten nytte. Ristingen var der likevel etter dekk/felg-skiftet. Etter å ha sjekket alt mellom himmel og jord omtrent, fant jeg feilen til slutt: problemet med bilen min var styredemperen. Enkel sak å skifte selv, og koster betydelig mindre enn dekk og felger. Hvis rebalansering ikke hjelper, så prøv å skifte styredemper. ok, daså ja... tok avbalansering idag, men har ikek fått tid til å teste bilen på motorvei, har testet den på bare veien hjem og da var det bare 40sone, men merket at det var noe forskjell ihvertfall.... Men har uansett planer om å få et sjekk på bakre støtdemperne og fjæra fordi dem lager små lyder i blandt. Lenke til kommentar
uzzi Skrevet 10. november 2007 Forfatter Del Skrevet 10. november 2007 Har en helt annen bil, men samme problem - og det kan oppstå på de fleste biler. Det ristet ganske heftig i rundt 70 og oppover, lavere hastigheter var mye bedre, men ørlite risting tidvis. Brukte tusenvis av kroner på nye dekk og felger etter å ha rebalansert de gamle uten nytte. Ristingen var der likevel etter dekk/felg-skiftet. Etter å ha sjekket alt mellom himmel og jord omtrent, fant jeg feilen til slutt: problemet med bilen min var styredemperen. Enkel sak å skifte selv, og koster betydelig mindre enn dekk og felger. Hvis rebalansering ikke hjelper, så prøv å skifte styredemper. ok, daså ja... tok avbalansering idag, men har ikek fått tid til å teste bilen på motorvei, har testet den på bare veien hjem og da var det bare 40sone, men merket at det var noe forskjell ihvertfall.... Men har uansett planer om å få et sjekk på bakre støtdemperne og fjæra fordi dem lager små lyder i blandt. Bilen kjører mye bedre nå, veldig lite risting i bilen nå. Regner med at resten er på grunn av forstillingen og dårlige støt dempere. Bilen skal inn for sveising på mandag, siden den har litt rustet kanaler, også skal den seinere bli lakkert. Så veit ikke helt ennå når den skal inn for å bli sjekket opp for støtdempere da men ja. Noen som veit hvor mann kan få kjøpt billige støtdemperet? Skal til London til neste mnd og fettern min jobber der med biler så tenkte kanskje det er bedre og billigere å få kjøpt det der kanskje? noen som veit om det? Biler har jo ratt på høyre siden. har det noe å si når det gjelder forstillingen foresten? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå