Gå til innhold

optisk eller koaxial

Gjest mafister

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-01-05 11:35, morta skrev:

Jeg synes Koaxialkabel gir litt bedere lyd ellers ikke noe serlig stor forsell. kommer litt an på lengder og slik også.

mvh

Morten Dahl

i det "lange" løp er vel optisk det beste... siden signalet avtar med coax

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-05 11:38, house skrev:

Quote:

On 2002-01-05 11:35, morta skrev:

Jeg synes Koaxialkabel gir litt bedere lyd ellers ikke noe serlig stor forsell. kommer litt an på lengder og slik også.

mvh

Morten Dahl

i det "lange" løp er vel optisk det beste... siden signalet avtar med coax

Coax regnes vel for å ha noe bedre kvalitet enn optisk så vidt jeg vet, siden man slipper konversjon fra strøm til lys og tilbake.

Lenke til kommentar

Jeg kunne skrevet en hel stil på dette området, men det skal jeg spare dere for.

En høykvalitets coax er bedre enn noen optiske, når det gjelder lyd overføring, pga dette med at man slipper å konvertere signalet så mange ganger hvis man bruker en coax løsning.

Optisk:

CD-plate, i lav/høy spenning --> optisk lys i kabelen --> digital spenning i preamp--> Analog spenning i effekt forsterkene.

Plus at når man konverterer til og fra lys så vil det komme nedel småe unøyaktigheter i streamen av date, disse "unøaktighetene vil bli forterket i preampen. Dette kutter litt av nøyaktigheten ved de lave frekvensene, men ikke så mye at vi dødlige hører det, men det er endel experter som påstår at de hører det!

I coax derimot, går det fra digital høy/lav spenning helt til DAC'en i Preampen.

DAC = digital->analog converter.

preamp = for forsterker

Faen det ble gjo nesten en hel stil.

Lenke til kommentar

Noen forskjeller:

1. En TOSlink sender for optisk overføring (en resistor og en LED) langt enklere enn en elektrisk s/pdif sender (minst en forsterker, skilletrafo og filter)

2. En koax kan forårsake jordbrum, det kan ikke optisk.

3. Koaxkabelen er vanligvis gratis, ta bare RCA-bunten du fikk med spilleren og bruk den gule kabelen som koaxkabel (har samme impedans 75 Ohm).

4. Koaxkabelen tåler røffere behandling enn den optiske.

5. Koax er ofte billigere enn optisk.

Det er forresten irrelevant hvorvidt signalet går igjennom ett eller to konverteringstrinn, sålenge konverteringen går korrekt for seg. Det er _ingen_ forskjell på en digital overføring med enten optisk- eller koaxialkabel så¨lenge begge kablene er i feilfri tilstand.

Lenke til kommentar

Tingen med konversjon til og fra optisk er så vidt jeg vet at det kan introdusere små feil; jitter og ev. bitflipping. Det er også forskjell på digitale kabler (i alle fall i teorien), det er noen dritdyre s/pdif kabler der ute :)

Vet ikke om disse gjør noen forskjell i praksis men ...

[ Denne Melding var redigert av: A_N_K på 2002-01-06 12:57 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...