Hugo_Hardnuts Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 Jeg skal innstallere XP i tillegg til Vista som allerede ligger på PC-en. Har fulgt guiden til hardware.no, men jeg får problemer. Når jeg starter XP fra CD finner ikke maskinen den tomme partisjonen der jeg skal legge inn XP. Det er kun C: (med Vista) som vises. Windows-CDen jeg har er kun servicepack 1, kan det ha noe å si? Eller er det noen drivere som mangler? Takk! Lenke til kommentar
Nord-Skandinav Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 Om du har S-ATA disk, så kan det være fordi at SP1 ikke inkluderer S-ATA drivere. Dette kan du legge inn i oppstarten av xp-setup(trykk F6 eller noe for å installere blablabla). Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 2. november 2007 Forfatter Del Skrevet 2. november 2007 Tenkte jeg skulle prøve det ja, men jeg har ikke floppy og jeg får ikke til å legge driverne inn på USB-stick. Skal prøve å laste ned en "mindre lovlig" kopi av XP med SP2 og se om det virker. Hvis ikke får jeg formatere og installere XP først Lenke til kommentar
Nord-Skandinav Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 Tenkte jeg skulle prøve det ja, men jeg har ikke floppy og jeg får ikke til å legge driverne inn på USB-stick. Skal prøve å laste ned en "mindre lovlig" kopi av XP med SP2 og se om det virker. Hvis ikke får jeg formatere og installere XP først Så lenge du har gyldig seriekode skal det ikke ha så mye å si=) Tror forresten ikke at det har noe å si hvilket OS du installerer først, med tanke på S-ATA driver. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 4. november 2007 Forfatter Del Skrevet 4. november 2007 Jadda... Da fikk jeg installert XP, men nå får jeg beskjed om at det er en feil ved lasting av OS (kommer samtidig med valget om å kjøre oppstart fra CD-rom). Når jeg forsøker å reparere Vista (som beskrevet i HW.no's guide), får jeg beskjed om at det ikke er noen feil ved OS'et. Noen som vet hva som er galt?? Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 4. november 2007 Forfatter Del Skrevet 4. november 2007 Her var det ikke mye svar å få... Men kan legge til en update, hvis det skulle være andre som sliter med det samme. Løsningen min ble å installere Vista på nytt over XP-installasjonen. På den måten får jeg bootet opp i den første Vista-intallasjonen og kan slette den nye intallasjonen derfra. Det løser jo selvfølgelig ikke problemet med dual-boot, men nå er jeg i det minste "back to scratch", så jeg mistet ingen filer (bare en hel masse tid...). Skal ta en sikkerhetskopi av en del filer også formaterer jeg hele maskinen og installerer XP og Vista på nytt (i den rekkefølgen). Får satse på at det går bedre... Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Det skal ikke være nødvendig å bli vanskelig og du skal ikke ha behov for noe eazyboot eller hva de kaller alle de #rare# programmer som stadig kommer opp. Jeg svarer kun på grunn at du nevnte #mistet masse tid#. Helt enig der, når slike guider har som regel ingenting av substans---bare overflatiske løsninger. I ettertid, bruke gjerne litt tid til å utvikle selvforsvar, uten å være avhenging av alle de guide og rariteter. Husk å lese og undersøke litt: -om bcdedit.exe -om bootsect.exe -om bootrec.exe -om diskpart.exe Det er verktøy som du har i din Vista DVD plate. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 4. november 2007 Forfatter Del Skrevet 4. november 2007 Hehe, var ikke meningen å være vanskelig heller. Ble bare litt lettere oppgitt av at noe som så så enkelt ut på "papiret" kunne knote seg til så mye. Men du har jo seff rett i at man burde lese litt mer enn bare en sånn simpel guide før man setter i gang. Takker uansett for hjelpen. Løsningen for min del ble å installere XP først (fikk dytta all musikk o.l. over på en egen partisjon) og deretter installere Vista på en partisjon jeg opprettet under installasjonen av XP. Hadde det ikke vært for at jeg hadde en del filer jeg helst ikke ville miste på Vista-partisjonen i utgangspunktet, tror jeg nok det hadde funket fint å bare installere Vista på nytt igjen over den gamle installasjonen også. Verktøyene som wiberos nevner fikk jeg aldri testet, ettersom jeg først så de etter at systemet var iorden igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå