Gå til innhold

halloween noe tull

storkers

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_o...nmark/1.3919281

hurra endeli en som har skjønt det!

halloween er noe tull som e blidd trædd nedover øra våres,og har ingen ting med norsk tradisjon/livssyn/religion og gjøre.

Enig. Jeg tror det er ca 0.1% av den yngre befolkning som faktisk vet hva halloween betyr.

Du får definere "norsk tradisjon" da. Dette er nyere tradisjon, du ville sikkert ha reagert på samme måte på jula og den hadde kommet hit nå

Jeg synes det er helt feil at en tradisjon blir til uten at tradisjonsmakerene vet hva halloween betyr.

Endret av Jenschr
Lenke til kommentar
Du får definere "norsk tradisjon" da. Dette er nyere tradisjon, du ville sikkert ha reagert på samme måte på jula og den hadde kommet hit nå

så du mener vi bare ska hive oss på alt av tradisjona fra hele verden?

vist jeg ikke hadde vert kristen og de kristne plutselig ville begynne og feire jul så måtte de bare feire jul omså til betlehem stjerna slokka får min del så lenge de ikke plaget meg.

vist du trenger en definisjon på norsktradisjon bør du vurdere og ta opp noen fag på skolen.

ja det er nok få av ungene som går rundt på dørene til folk som vet hvorfår,vill tro at 98% ikke er katolikker heller.

å skulle man følge tradisjonen helt så var det faktisk mat man fikk å ikke godteri når man gjikk rundt på bygda.

Lenke til kommentar

Hive oss av? hele verden? For noe sprøyt. Trick or Treating er en Amerikansk ting. I disse dager hvor "vi" klager på at unga er for feite, skal vi ha enda en grunn til å prakke på dem tonnevis med godteri? Jeg kan ha respekt for feiringen på andre vis, men faktum er at vi ikke har noen særlig tradisjon for det i Norge. Hvorfor skal vi da plutselig dra på oss en Amerikansk "tradisjon" som egentlig bare går ut på å feite opp unga bittelitt til hvert år?

Faktum er at Halloween kom hit i den nåværende formen i år 2000 ca? tradisjon my ass. Nok en tullehøytid (Sett med norske øyne) som bare er ment å selge mer dritt kostymer og snop.

Vekk med hele tullehøytiden eller i alle fall sett en uformell begrensning på det. Om du ikke har Halloween pynt på trappa, kommer heller ingen unger på døra og venter å få noe. Så kan de som vil drive på, mens vi andre kan slappe av uten å ha tonnevis med unger rekende på døra.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
så du mener vi bare ska hive oss på alt av tradisjona fra hele verden?

Det får være opp til hver enkelt hva dem vil hive seg med på

vist du trenger en definisjon på norsktradisjon bør du vurdere og ta opp noen fag på skolen.

Er jul en norsk tradisjon ja? Ikke i utgangspunktet, men det har blitt det med åra. På samme måte vil nok halloween bli sett på som det om endel år

ja det er nok få av ungene som går rundt på dørene til folk som vet hvorfår,vill tro at 98% ikke er katolikker heller.

å skulle man følge tradisjonen helt så var det faktisk mat man fikk å ikke godteri når man gjikk rundt på bygda.

Det kan nok stemme det, kjenner ikke helt til hva halloween er, og jeg er nok ikke den eneste

Lenke til kommentar
Nok en tullehøytid (Sett med norske øyne) som bare er ment å selge mer dritt kostymer og snop.

Enig der, men det finnes jo folk som liker det, og da er det ikke så mye vi kan gjøre med det heller. La dem more seg med egg og dorull på husene til folk

edit: øhh, denne skulle lagt seg med den over :hmm:

Endret av PepsiCo
Lenke til kommentar
Er jul en norsk tradisjon ja? Ikke i utgangspunktet, men det har blitt det med åra. På samme måte vil nok halloween bli sett på som det om endel år

Nå er faktisk jul en gammel norrøn tradisjon fra førkristen tid. Den stod så sterkt at ved kristemdommens innføring ble jul overtatt av kristendommen og definert til å være tidspunktet for Jesus fødsel. Julens innhold har endret seg (mat og drikke var der fra gammelt av). Men julegaver er av langt nyere dato. Og juletre ble først brukt i Norge rundt 1840. Tradisjoner er i evig forandring i alle levende kulturer.

Halloween er knyttet til alle helgens dag (helligdag før reformasjonen). Så helt uten røtter i gammel norsk tradisjon er feiringen ikke.

Lenke til kommentar

De fleste i Norge vet vel at påske har noe med Jesus å gjøre? Husker vi hadde mye opplæring i dette på barneskolen - særlig før påsketidene. Vi måtte jo også gå i kirken noen ganger.

Jeg vil tro at halloween er så populært i Norge fordi butikkene har reklamert så voldsomt mye. Det kommer både Halloween-kampanjer på elektronikkforhandlere - som for eksempel Expert. I tillegg selger butikkene mer godteri og moro-butikker selger kostymer og annet fjas. Det hadde vel heller ikke vært gresskar i butikkene (noe det av og til er) her i Norge, om det ikke hadde vært for halloween.

Lenke til kommentar

Syntes det er greit at barna kler seg ut som monstre og drikker oransj pønsj med insekter i på en eller annen haloween fest, så sånn sett synes jeg ikke haloween er teit, men tradisjonen med at små drittunger skal gå rundt å true til seg godtri på dørene er helt feil

Lenke til kommentar

Er enig med det en del folk sier. Jeg skal ikke stoppe folk fra å feire halloween i Norge, men da må de ikke la det gå utover andre. Jeg irriterte meg selv over at det ringte på døren hele tiden, og noen unger var så frekke at de sa at de ville ha mer godteri av oss. De som kaster egg på husene til folk burde blitt anmeldt, og politiet burde kontaktet foreldrene deres.

Det med kokt fisk synes jeg var litt slemt, den yngre delen av barna vet ikke at noen ikke liker halloween, de bare vet at de får snop ved å ringe på husene og si "knask eller knep". De som må ta ansvar er foreldrene til barna som går og tigger snop.

Lenke til kommentar
Amerikanerne kler seg ikke ut på nyttårsaften sant? Det er da vi kler oss ut og går julebukk, ikke på Halloween...

Har aldri sett noen gå julebokk så lenge jeg har levd, i allefall.

Synes Halloween er festelig, jeg. Elsker å kle meg ut og er fan av litt "skumle" ting. Har egentlig aldri brydd meg noe særlig om godteriet, det var mer om kostymene. Selvom det blir mindre av det med åra...

Og ungene som var her var kjempesøte, i allefall. Vet at mange driver med hærverk, som jeg absolutt ikke hadde tolerert, men det er også mange kjempeskjønne prinsesser og pirater ute og går. La dem ha litt moro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...