Gå til innhold

Oppdatert 8800 GTS underveis


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er som sagt tidligere i tråden tydelig at nVidia har hatt et godt tak rundt strupen på AMD en stund, og dette er ikke akkurat positivt for oss sluttbrukere. Det er da ingenting som presser utvikling, priskonkurranse osv. videre hvis nVidia ikke har noen å slåss mot, kanskje med unntak i spillene (som ikke har vært på langt nær så stor drivkraft i utviklingen som konkurransen mellom de to store (nVidia og tidligere ATI))

 

Hvis ikke ATI snart kommer på beina igjen med et monsterkort eller 5 kommer utviklingen nærmest til å stoppe, og nVidia kan som enehersker selge kort som er billige å lage, med moderat ytelse til skyhøye priser.

 

En ting er hvertfall sikkert. Markedet har råd, og markedet betaler for det beste og dyreste. Uansett!

Lenke til kommentar

Personlig tror jeg utviklingen av skjermkort vil gå to hovedveier - en retning med integrert grafikk i hovedprosessoren (mest for bærbare og bedrifts-PC-er), og en retning for entusiastene, med dobbeltprosessorer og flere enkeltprosessorer på dedikerte skjermkort. Begge retninger forutsetter mindre varmeutvikling og da er krymping av produksjonsprosessen et nøkkelord.

Lenke til kommentar

Det er nok riktig det. Det er begrenset hvor høy hastighet de kan få på en gpu-core, og da er flere cores veien å gå om de ikke legger om arkitekturen på en magisk måte som ikke jeg greier å se for meg. Det samme skjer med cpu nå, og det finnes jo et utall forskjellige "sli på et kort", det er gammel teknologi, det som kan bli spennende er om man ser at man går fra sli/CF til dual core, quad core. Om man får dette til på en god måte blir stilig å se hva som kommer fremover.

 

Dette er dog subjektive meninger, men jeg mener at veien fremover, som også Prognatus sier det, er krympede flerkjerne-gpu'er.

 

Sli og CF fungerer etter hva jeg vet på to forskjellige måter (arrester meg gjerne på det jeg skriver nå). CF deler vel opp skjermen i sektorer, og fordeler dette mellom de to gpu'ene. Sli deler skjermen i to (?). Derfor ser jeg for meg at CF er den måten det blir lettest å skalere til flere gpu'er. Så kan dere flame meg, korrigere meg, og diskutere dette, fordi jeg synes det er en veldig spennende diskusjon!

Lenke til kommentar
Har du noen formening om merker osv. innen disse to kategoriene? Jeg støtter din terori. Det virker for meg meget fornuftig.

Vel, det er ikke min teori men... jeg tror ikke det blir noen endringer blant de ledende merkene i dag. De tre store blir bare enda større: Nvidia, AMD og Intel. Men kanskje Intel og AMD har et fortrinn fremfor Nvidia her, da de lager CPU-er og har krympeteknologi i eget hus. Intel har foreløpig ikke vist interesse for å konkurrere på dedikerte skjermkort, så AMD er den som har mest å vinne på kort sikt, tror jeg. Det ville ikke forundre meg om AMD blir den første som kommer med dobbeltkjerner på dedikerte skjermkort.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
Nå har ikke akkurat ATI sittet på ytelse tronen siden 9700 dagene, men eg rakker ikke ned på de. Forklerer berre hvorfor nvidia slapper av med å release ny serie :)

 

 

da satt de kraftig på ytelsestronen, men de har da hatt ytelsestronen med X19xx-serien også? jeg husker at jeg kjøpte X1900xtx når det var nytt fordi det var det suverent kraftigste. og 1950xtx var jo raskere enn 7950x2, så vidt jeg kan huske? uansett så var jo x2 i praksis to kort satt sammen...

Lenke til kommentar
Hvis ikke ATI snart kommer på beina igjen med et monsterkort eller 5 kommer utviklingen nærmest til å stoppe, og nVidia kan som enehersker selge kort som er billige å lage, med moderat ytelse til skyhøye priser.

Hmm... Er det ikke nettopp dette Nvidia har holdt på med i et halvt års tid da? :)

 

-Visjoner-

Lenke til kommentar
Hvis ikke ATI snart kommer på beina igjen med et monsterkort eller 5 kommer utviklingen nærmest til å stoppe, og nVidia kan som enehersker selge kort som er billige å lage, med moderat ytelse til skyhøye priser.

Hmm... Er det ikke nettopp dette Nvidia har holdt på med i et halvt års tid da? :)

 

-Visjoner-

Og ATI kom med et monsterkort.. Dog et monster på varme og strøm, ikke ytelse :p

Lenke til kommentar
Det er nok riktig det. Det er begrenset hvor høy hastighet de kan få på en gpu-core, og da er flere cores veien å gå om de ikke legger om arkitekturen på en magisk måte som ikke jeg greier å se for meg. Det samme skjer med cpu nå, og det finnes jo et utall forskjellige "sli på et kort", det er gammel teknologi, det som kan bli spennende er om man ser at man går fra sli/CF til dual core, quad core. Om man får dette til på en god måte blir stilig å se hva som kommer fremover.

 

Dette er dog subjektive meninger, men jeg mener at veien fremover, som også Prognatus sier det, er krympede flerkjerne-gpu'er.

 

Sli og CF fungerer etter hva jeg vet på to forskjellige måter (arrester meg gjerne på det jeg skriver nå). CF deler vel opp skjermen i sektorer, og fordeler dette mellom de to gpu'ene. Sli deler skjermen i to (?). Derfor ser jeg for meg at CF er den måten det blir lettest å skalere til flere gpu'er. Så kan dere flame meg, korrigere meg, og diskutere dette, fordi jeg synes det er en veldig spennende diskusjon!

 

 

Vi kommer nok til å se dual-core GPU`er etterhvert. Forhåpentligvis ikke om så alt for lenge. Hadde vært tøft med litt nvidia her. Dual-core GPU x2 på et kort(litt 7900GX2 opplegg, gamle Voodoo teknologien) og kjørt det i SLI :p

Lenke til kommentar
Hvis ikke ATI snart kommer på beina igjen med et monsterkort eller 5 kommer utviklingen nærmest til å stoppe, og nVidia kan som enehersker selge kort som er billige å lage, med moderat ytelse til skyhøye priser.

Hmm... Er det ikke nettopp dette Nvidia har holdt på med i et halvt års tid da? :)

 

-Visjoner-

Og ATI kom med et monsterkort.. Dog et monster på varme og strøm, ikke ytelse :p

Joda, ATI HD29xx er et monsterkort. De har en enorm flyttallsevne som ant. er årsaken til de gode 3dmark resultatene. Men dette gir ikke god ytelse i spill og AA arkitekturen faller også igjennom. Når det gjelder strømbruk er ATi altfor dårlig ennå.

 

Slik sett er jeg litt spent på HD3850 og HD3870, med tanke på pris/strøm/ytelse. Men kun litt siden det ikke er altfor store endringer her.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...