Gå til innhold

Problemer med signaler til trådløst nettverk

Anbefalte innlegg

Jeg har lest en del tråder og rundt omkring eller på nettet, men ettersom denne situasjonen er såpass innviklet fant jeg ut at det var best å starte en egen tråd.

Som dere leser av tittelen gjelder problemet trådløst nettverk og signaler til dette. Det som gjør det hele innviklet er at vi har fått tillatelse av hyttenaboen til å koble oss på deres trådløse nettverk, men problemet er at signalet er så svakt at nettverket blir veldig ustabilt. Jeg har skjønt at løsningen er antenne, men problemet er igjen at vi ikke kan forlange at naboen skal koble ei stygg antenne til routeren sin, så løsningen må bli ei antenne som kobles direkte til PC-en, men som kan kobles til 2-3 PC-er samtidig. Er det noen som har noen forslag til løsning så blir jeg veldig glad.

PS: Hensikten med dette er at det ikke skal bli så dyrt, ettersom hytta ikke blir brukt så mye er det unødvendig å koste på seg ett abonnement, men på en annen side er det greit å få med seg de lokale nyhetene i påsken etc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du sier at signalet er svakt, så er det nok signal der så da kan det godt hende det hjelper med bare en antenne på hytta di. Du trenger altså en antenne (retningsbestemt helst) og en "boks" som kan stå i client modus, eller bridge modus. Eksmepeler på sånne bokser er Linksys WET54G eller WAP54G. Da kan du koble en switch til denne, og få internett på alle maskiner tilkoblet switchen. Husk på å bruk god kabel mellom antenne og "boks". Den bør være så kort som mulig. Strekk heller nettverkskabel til der boksen står nærmest mulig antennen.

Lenke til kommentar
Jeg har lest en del tråder og rundt omkring eller på nettet, men ettersom denne situasjonen er såpass innviklet fant jeg ut at det var best å starte en egen tråd.

Som dere leser av tittelen gjelder problemet trådløst nettverk og signaler til dette. Det som gjør det hele innviklet er at vi har fått tillatelse av hyttenaboen til å koble oss på deres trådløse nettverk, men problemet er at signalet er så svakt at nettverket blir veldig ustabilt. Jeg har skjønt at løsningen er antenne, men problemet er igjen at vi ikke kan forlange at naboen skal koble ei stygg antenne til routeren sin, så løsningen må bli ei antenne som kobles direkte til PC-en, men som kan kobles til 2-3 PC-er samtidig. Er det noen som har noen forslag til løsning så blir jeg veldig glad.

PS: Hensikten med dette er at det ikke skal bli så dyrt, ettersom hytta ikke blir brukt så mye er det unødvendig å koste på seg ett abonnement, men på en annen side er det greit å få med seg de lokale nyhetene i påsken etc.

Nå vil avstand og om du har fri sikt spille inn en del, men jeg vil anta at en av disse kan hjelpe: (kan koble til 5 PC-er)

http://wlanfactory.com/index.php?main_page...amp;cPath=25_46

Kjøpte 550 kittet for en stund tilbake og har faktisk klart å bruke det på over 1 Km :whistle:

wlan supply har også en del bra utstyr.

Endret av boblejakke
Lenke til kommentar

Nå vil avstand og om du har fri sikt spille inn en del, men jeg vil anta at en av disse kan hjelpe: (kan koble til 5 PC-er)

http://wlanfactory.com/index.php?main_page...amp;cPath=25_46

Kjøpte 550 kittet for en stund tilbake og har faktisk klart å bruke det på over 1 Km :whistle:

wlan supply har også en del bra utstyr.

Ettersom det er med kabel som skal gå fra antenne til router blir det uaktuelt, kan ikke forlange at naboen skal ha en kabel gående fra routern sin til antennen. Og hvorfor kobler man ikke bare PC-en direkte til router'n da a? For slik jeg skjønner så må du ha kabel fra router til antenna og fra antenna til pc?

Lenke til kommentar
Ettersom det er med kabel som skal gå fra antenne til router blir det uaktuelt, kan ikke forlange at naboen skal ha en kabel gående fra routern sin til antennen. Og hvorfor kobler man ikke bare PC-en direkte til router'n da a? For slik jeg skjønner så må du ha kabel fra router til antenna og fra antenna til pc?

Som jeg sa trenger du sansyneligvis bare en antenne i enden din. Du har to valg. Du kan enten kjøpe en antenne og et trådløst kort med coax fra kortet til antennen. Ellers kan du kjøpe en boks som kan stå i client modus. Fordelen med sistnevnte er at du slipper å trekke så lang coax kabel fra antennen og til denne boksen (Mye tap i kanbel på så høye frekvenser). Nettverkskabeler kan derimot være opptil 100 meter og er mye lettere å strekke selv. En annen fordel med siste muligheten er at du enkelt kan koble på flere maskiner om du trenger det, eventuelt koble på en trådløs router og spre signalet videre internt i ditt hus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...