Gå til innhold

Forgrener på våtrom?


Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg tørketrommel til leiligheten, men fant dessverre ut at jeg kun hadde et vegguttak der vaskemaskinen står. Vaskemaskinen står rett ved siden av dusjen, noe som gjør at jeg er litt skeptisk til å benytte en forgrener. Å få en elektriker til å komme og montere et dobbelt vegguttak vil bli noe i dyreste laget, så håper derfor at noen her kan gi meg svar på om en løsning med forgrener vil være farlig/ulovlig. Tenkte kanskje på noe slik som denne eller denne?

 

Foreløpig står tørketrommelen midt på badet, så håper på å kunne finne en billig løsning ganske snart ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forgrener med kapslingsgrad IP44 (som de du linket til) er godkjent for dette, se tabell:

Område 0 - Krav: IPx7 / SELV IP27

 

I badekar eller nede i dusjkar

(SELV: Forskrifter for 12 volts anlegg)

 

Område 1 - Krav: IP44

 

Over badekar eller inntill 60 cm fra dusjhode

For 12 volt må transformator ligger over tak eller i sone 3.

 

Område 2 - Krav: IP44

 

60 - 120 cm fra dusjhode. 230V - min. 170 cm fra gulv.

For 12 volt må transformator ligger over tak eller i sone 3.

 

Område 3 - Krav: IP20

 

120 - 240 cm fra dusjhode.

Dobbeltisolert eller jordet og tilkoblet jordfeilbryter.

Lenke til kommentar

Så det hjelper ikke at disse to forgrenerne er IP44? Om det er en permanent eller midlertidig løsning er det vel vanskelig for noen å bevise, så spørsmålet mitt da er hvor "farlig" er det å benytte en forgrener? Kontaktene står jo permanent i kontakten. Utgjør det noen forskjell om jeg benytter denne forgreneren da?

 

327228_4005_4502_X_2007-06-26_091625_378.jpg

 

Er student, så har egentlig nok regninger fra før ;)

Lenke til kommentar

Eltilsynet skriver i feilskrivene sine at fast installasjon skal benyttes om de oppdager slikt, samtidig vet de så inderlig vel at slike løsninger benyttes år etter år så de trenger strengt tatt ikke å bevise noe som helst.

Skjøteledninger og slikt er kun for midlertidig bruk og forgrening til vaskemaskinen er ikke av midlertidig karakter.

Du kan jo benytte deg av den gratise løsningen å bare plugge ut den maskinen du ikke bruker, for du trenger ikke å tørke klær samtidig som du vasker, det er bare husmødre med 5 barn som trenger slikt.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Å bruke en maskin av gangen hadde ikke vært noe problem dersom det var mulig. Dessverre er det ikke mulig å komme til kontaktene uten å bære ned tørketrommelen, da alt står mellom dusjkabinettet og en vegg.

 

På hvilken måte kan man bli straffet om man benytter en forgrener? I forsikringssaker? Ønsker ikke å bryte noen lover, men om det sikkerhetsmessig ikke er noe "farligere" med en slik løsning og at ingen egentlig kontrollerer slik er det i alle fall en løsning jeg kan benytte til lommeboken hilser en elektriker velkommen.

Lenke til kommentar

Om det skulle skje noe regner jeg med forsikringsselskapet krever regress da de mener du har brutt deg mot forskriftene.

Kommer eltilsynet på besøk får du et feilskriv med beskjed om å utbedre "feilen" innen en viss dato, og det er bare firma som har lov til å utføre utbedringen, selv om det bare dreier seg om å plugge fra fordeleren.

Du kan selvsagt trekke den ut selv men et elektrikerfirma må sende inn papiret til tilsynet med forklaring på hva som er gjort med "feilen", og da må de komme hjem til deg å se hva som er gjort før de sender feilskrivet inn.

Utbedres ikke feilen så får du en del purringer og til slutt klipper de strømmen hjemme hos deg eventuelt klipper av kabelen i kabelskapet ute.

Lenke til kommentar

Hvordan definerer f.eks. et forsikringsselskap om forgreneren er en permanent løsning eller ikke? En uke? En måned? Og å bevise at det har vært en midlertidig løsning eller ikke er vel så og si umulig. Tørketrommelen kan jo være plassert der dagen før, og da er det jo bare "midlertidig".

 

Ikke meningen å være kverulant eller respektløs ovenfor regelverket, men om jeg ikke utsetter meg for en stor helsemessig risiko syntes jeg det er noe unødvendig å tilkalle en elektriker. Uansett, takk for gode svar perpyro. Viker som du vet hva du snakker om :)

Lenke til kommentar

For å forklare litt så er forgrenere greit til midlertidige løsninger men slik det er i ditt tilfelle så får du et ekstra sett med fjerklemmer (plugg/stikk) det kan bli varmgang i.

I tillegg dreier dette seg om apparater som trekker en del strøm slik at det over tid kan bli varmgang og sotdannelse i kontaktpunktene, spesielt om du bruker både vaskemaskin og tørketrommel samtidig.

Kontakten som dannes i en stikk er ikke nødvendigvis verdens beste og kan over tid bli dårligere etterhvert som spennet i fjæra i kontakten svekkes.

Ettersees ikke dette kan det i verste fall ta fyr bak maskineriet ditt.

Om du kommer borti ei godt brukt 3KW byggtørke vil du kunne se dette da 13A er litt i meste laget for en enkelt plugg.

 

Når vi da også vet hvor vanskelige forsikringsselskaper kan være så tør jeg ikke vedde på utfallet av bevisbyrden for permanent eller midlertidig bruk av slikt utstyr.

Lenke til kommentar

Da ble lovens formål litt klarere. Men hvorfor godkjennes da forgrenere av typen IP44? Burde ikke slike forgrenere ikke godkjennes da det egentlig ikke er lov eller ansvarlig å benytte seg av de? At det ikke er lov å bruke slike forgrenere "permanent" men som en midlertidig løsning er vel ikke akkurat veldig forbrukervennlig lovverk. Da burde vel heller slike forgrenere ikke godkjennes?

Endret av simenss
Lenke til kommentar

De kan som du sier brukes midlertidig.

Kanskje du ventet på elektriker som kommer om 14 dager, kanskje du bruker denne til grillpartyet ute eller til et par vaffelpresser på verandaen.

Det er selvsagt lov å bruke men ikke permanent.

Legg merke til at begge splitterne du linker til står at er godkjent for utendørsbruk uten at det hentyder til at de kan brukes på badet.

De kan selvsagt det også men det er i hovedsak utendørs til midlertidig ett eller annet de er beregnet.

Problemet i Norge er at mange bruker disse istedenfor å få lagt opp flere uttak på et permanent grunnlag.

Jeg sier i Norge for i andre land er dette helt lovlig.

Har du noen ganger sett reklamen for Dong energy på Discovery?

Lenke til kommentar

Så bare på tabellen som Patz viste til at IP44 skal plasseres 60 - 120 cm fra dusjhode (altså på våtrom), men det gjelder vel kanskje ikke at alt som er merket IP44 (i alle fall ikke til permanent bruk).

 

Om dette bruk av slikt utstyr i andre land er utbrett burde det vel også oppstå mange ulykker som følge av dette? Eller er lovverket i Norge slik for å hindre den 1/1 000 000 sjansen for at noe går galt?

 

Har aldri sett reklamen for Dong energy på Discovery nei. Burde jeg det? ;)

Endret av simenss
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...