Pricks Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Det viktigste å gjøre i denne saken er å boikotte de som gjorde knefall for kristenfundamentalistene. Lenke til kommentar
Evig student Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Det viktigste å gjøre i denne saken er å boikotte de som gjorde knefall for kristenfundamentalistene. Det viktigste å gjøre i denne saken er å boikotte dødssyndene. Som Schau viser er vår norske fråtsing motbydelig i en verden av lidelse og sult. Lenke til kommentar
:---{D Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Er det riktig å prøve å skape en debatt om kristendommens såkalte dødssynder og troen om et fysisk helvete? Sånn jeg ser det er ikke det med å teste helvete som er det store poenget med serien. Det er heller det å understreke at det gjennomsnittlige menneske i den vestlige verden synder veldig ofte. Jeg føler heller at de prøver å sette debatt på hva er å synde, og om det er galt. Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 (endret) Det viktigste å gjøre i denne saken er å boikotte de som gjorde knefall for kristenfundamentalistene. Helt klart, og det har jeg allerede gjort. Hvis de ikke liker noe som sendes på tv, så kan de bytte kanal som vanlige folk. Jeg boikotter ikke TV2 selv om de har kristne programmer, jeg bare ser aldri på de programmene. Selv om de strider mot alt som heter sunn fornuft og rasjonalitet, og selv om de representerer det stikk motsatte av hva jeg tror på, så har ikke jeg noe perverst behov for å nekte alle andre å se på disse programmene. Disse kristne fundamentalistene har åpenbart mye de kan lære av meg. Endret 14. november 2007 av Geir M Lenke til kommentar
strayder Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Det viktigste å gjøre i denne saken er å boikotte dødssyndene. Som Schau viser er vår norske fråtsing motbydelig i en verden av lidelse og sult. Denne fråtsingen er vel det vi kaller et "sundt" verdens marked; vi MÅ ha U -and for å opprettholde I-landene, sånn er det og sånn vil det forbli i en lang stund er jeg redd. Men ikke mindre viktig å fokusere på dette fordet!! Ungdommen har sikkert ikke vondt av en oppvekker de heller.... Alle TV'er har av knapp, 99,9% har til og med fjern kontroll så du slipper å legge fra deg all den deilige maten du fråtser i får å slå av TV'n.... he he. Men kristenfundamentalistene har tydeligvis TV uten kanal bytte eller av knapp? Det virker nesten sånn... Lenke til kommentar
Evig student Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Det viktigste å gjøre i denne saken er å boikotte dødssyndene. Som Schau viser er vår norske fråtsing motbydelig i en verden av lidelse og sult. Denne fråtsingen er vel det vi kaller et "sundt" verdens marked; vi MÅ ha U -and for å opprettholde I-landene, sånn er det og sånn vil det forbli i en lang stund er jeg redd. Men ikke mindre viktig å fokusere på dette fordet!! Ungdommen har sikkert ikke vondt av en oppvekker de heller.... Alle TV'er har av knapp, 99,9% har til og med fjern kontroll så du slipper å legge fra deg all den deilige maten du fråtser i får å slå av TV'n.... he he. Men kristenfundamentalistene har tydeligvis TV uten kanal bytte eller av knapp? Det virker nesten sånn... Disse såkalte "kristenfundamentalistene" er nok heller en gjeng bekymrede i en litt annen generasjon enn Schaus, for ikke å si fra andre deler av landet enn Østlandet. Og med et klart markeringsbehov. Det er sikkert noen "fundamentalister" (hva nå det er i denne sammenhengen) blant dem, men jeg tror det er greit at vi ikke bruker slike tendensiøse uttrykk - det gir helt feil assosiasjoner i en terrortid. Et bedre uttrykk er vel tradisjonalister som bekymrer seg for ungdommens umoral og uforskammethet. Altså en lang tradisjon. Lenke til kommentar
strayder Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Det viktigste å gjøre i denne saken er å boikotte dødssyndene. Som Schau viser er vår norske fråtsing motbydelig i en verden av lidelse og sult. Denne fråtsingen er vel det vi kaller et "sundt" verdens marked; vi MÅ ha U -and for å opprettholde I-landene, sånn er det og sånn vil det forbli i en lang stund er jeg redd. Men ikke mindre viktig å fokusere på dette fordet!! Ungdommen har sikkert ikke vondt av en oppvekker de heller.... Alle TV'er har av knapp, 99,9% har til og med fjern kontroll så du slipper å legge fra deg all den deilige maten du fråtser i får å slå av TV'n.... he he. Men kristenfundamentalistene har tydeligvis TV uten kanal bytte eller av knapp? Det virker nesten sånn... Disse såkalte "kristenfundamentalistene" er nok heller en gjeng bekymrede i en litt annen generasjon enn Schaus, for ikke å si fra andre deler av landet enn Østlandet. Og med et klart markeringsbehov. Det er sikkert noen "fundamentalister" (hva nå det er i denne sammenhengen) blant dem, men jeg tror det er greit at vi ikke bruker slike tendensiøse uttrykk - det gir helt feil assosiasjoner i en terrortid. Et bedre uttrykk er vel tradisjonalister som bekymrer seg for ungdommens umoral og uforskammethet. Altså en lang tradisjon. Idioter er et mer passende utrykk, men navnet skjemmer, som kjent, ingen.... Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Kan ikke begynne å boikotte firmaer som driver med reklame på ting du ikke liker, firamet putter logoen sin der det er folk som har øynene sine, der logoen kan få folk til å tenke på dem neste gang de trenger akkurat det som firmaet selger/driver med. Og du kan ikke begynne å boikotte dem for det, skal rimi, farris begynne å bare reklamere bakerst i bibelen for at kristne skal begynne å bruke de produktene? De skal få lov til å putte logoen sin der det lønner seg for dem så lenge de er best betalene.. uten å bli kritisert/boikottet! Folk må da få lov til å boikotte hva de vil "uten å bli kritisert". Jeg blir oppgitt over SU som boikotter Israelske produkter, men det får da være opp til dem selv? Jeg synes også boikotten av Schau-annonsører er tåpelig, men jeg har da ingenting med hva folk boikotter? Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 ... men vent litt, de 7 døds syndene er FUNNET på av en PAVE? Er ikke han liksom det store talerøret mellom syndere og gud her på jorden da? Men da må det vel ha NOE med kristendom å gjøre... eller? Det står ikke noe i Bibelen om noen pave heller, men at alle kan få kontakt (på forskjellige måter) gjennom Den Hellige Ånd. Så igjen - dødssyndene har ikke noe grunnlag i Bibelen, da heller ikke noen direkte forbindelse til kristendommen. Lenke til kommentar
Evig student Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Idioter er et mer passende utrykk, men navnet skjemmer, som kjent, ingen.... Liker det bedre, ja, spesielt fordi det skjemmer Lenke til kommentar
Evig student Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Folk må da få lov til å boikotte hva de vil "uten å bli kritisert".Jeg blir oppgitt over SU som boikotter Israelske produkter, men det får da være opp til dem selv? Jeg synes også boikotten av Schau-annonsører er tåpelig, men jeg har da ingenting med hva folk boikotter? Det er på en måte helt riktig, men på en annen måte helt feil. Hvis Israel hadde skapt en lykkelig fred i Midtøsten p.g.a. SU's boikott, ville jeg heiet både på Israel og SU. Hvis Schau-serien var blitt stanset p.g.a. annonsørenes bikott, ville jeg buet på både dem og NorgeIDag-gjengen. Som det nå er nøyer jeg meg med å bue på Schaus tullete omgang med fakta rundt kristne, kirkehistorien og Jesus. Jeg er også motstander av at han selv driver med boikott av sin egen fornuft Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 de 7 døds syndene er FUNNET på av en PAVE? Er ikke han liksom det store talerøret mellom syndere og gud her på jorden da? Nei. Han er den katolske kirkens leder. I Norge har vi protestantisme. Folk må da få lov til å boikotte hva de vil "uten å bli kritisert". Uenig. Alt folk gjør vil man kunne kritisere. Akkurat som det er idiotisk av SU å boikotte det eneste demokratiet der borte, er det idiotisk av norske bedrifter å gjøre knefall for kristne fundamentalister. Og det gir jeg uttrykk for. Som det nå er nøyer jeg meg med å bue på Schaus tullete omgang med fakta rundt kristne, kirkehistorien og Jesus. Hvis det er noen som har "tullete omgang med fakta" så er det vel nettopp kristne... Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Folk må da få lov til å boikotte hva de vil "uten å bli kritisert". Uenig. Alt folk gjør vil man kunne kritisere. Akkurat som det er idiotisk av SU å boikotte det eneste demokratiet der borte, er det idiotisk av norske bedrifter å gjøre knefall for kristne fundamentalister. Og det gir jeg uttrykk for. Det var en retorisk kommentar En mente at annonsører måtte få annonsere hvor de ville uten å bli kritisert. Så jeg er enig med deg - alt folk gjør må være lov å kritisere. Lenke til kommentar
Evig student Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Som det nå er nøyer jeg meg med å bue på Schaus tullete omgang med fakta rundt kristne, kirkehistorien og Jesus. Hvis det er noen som har "tullete omgang med fakta" så er det vel nettopp kristne... Hva med å backe opp denne retoriske generaliseringen med litt fakta? Jeg er spent på den nøytrale, statistiske sammenlingsmodellen du da vil bruke. Betyr forøvrig dette at du helhjertet støtter Schaus faktapåstander om kristne, kirkehistorien og Jesus? Siden du uttaler deg så bastant, går jeg ut fra som en selvfølge at du kjenner dem og ikke baserer deg på blind tro. Lenke til kommentar
strayder Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Som det nå er nøyer jeg meg med å bue på Schaus tullete omgang med fakta rundt kristne, kirkehistorien og Jesus. Hvis det er noen som har "tullete omgang med fakta" så er det vel nettopp kristne... Hva med å backe opp denne retoriske generaliseringen med litt fakta? Jeg er spent på den nøytrale, statistiske sammenlingsmodellen du da vil bruke. Betyr forøvrig dette at du helhjertet støtter Schaus faktapåstander om kristne, kirkehistorien og Jesus? Siden du uttaler deg så bastant, går jeg ut fra som en selvfølge at du kjenner dem og ikke baserer deg på blind tro. Hva prøver du på egentlig? Å "renvaske" at religion ikke alltid har handlet til folks beste? Har spurt deg indirekte om det før(Tror du på overtro?), men spør deg nå direkte: Er du teologi student du eller, evig student? (Du dreier mer og mer dit på en måte.... som om du er på korstog for å hvitvaske kristendommen og "slå" ihjel alle som har noe stygt å si om den...) Greit å holde seg til fakta og alt det der, men du får det litt til å virke som om det er kun DU som kjenner hele sannheten..... Lenke til kommentar
Evig student Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Som det nå er nøyer jeg meg med å bue på Schaus tullete omgang med fakta rundt kristne, kirkehistorien og Jesus. Hvis det er noen som har "tullete omgang med fakta" så er det vel nettopp kristne... Hva med å backe opp denne retoriske generaliseringen med litt fakta? Jeg er spent på den nøytrale, statistiske sammenlingsmodellen du da vil bruke. Betyr forøvrig dette at du helhjertet støtter Schaus faktapåstander om kristne, kirkehistorien og Jesus? Siden du uttaler deg så bastant, går jeg ut fra som en selvfølge at du kjenner dem og ikke baserer deg på blind tro. Hva prøver du på egentlig? Å "renvaske" at religion ikke alltid har handlet til folks beste? Nei, hvorfor skulle noen det? Har spurt deg indirekte om det før(Tror du på overtro?), men spør deg nå direkte: Er du teologi student du eller, evig student? (Du dreier mer og mer dit på en måte.... som om du er på korstog for å hvitvaske kristendommen og "slå" ihjel alle som har noe stygt å si om den...) Hvis du spør om jeg er kristen, er svaret selvsagt ja. Hvis du spør om jeg tror på overtro er svaret selvsagt nei. Hvis du spør om jeg er på "korstog for å hvitvaske kristendommen" er svaret selvsagt nei. Men det er interessant hvis du legger opp til at etterlysning av fakta og mer enn skråsikker retorikk er det samme som "å slå ihjel" alle som har noe stygt å si om kristendommen Greit å holde seg til fakta og alt det der, men du får det litt til å virke som om det er kun DU som kjenner hele sannheten..... Jeg er mest opptatt av hva du kjenner til, siden du uttaler deg så skråsikkert og ikke svarer på mine spørsmål Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Hmm... Hvis noe av poenget med den serien er å sjekke fakta om dødsynder og helvete så må vel nesten Schau ta livet sitt i siste episode, og selv da får ingen av oss andre noe evt svar. Men, om Schau har lyst til å lage en serie med mange flere episoder kan han jo ta for seg forbudene/påbudene i jødedommen eller islam. Skulle holde til noen sesonger det Lenke til kommentar
Schnell Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Altså... Han skal finne ut om han kommer til helvete ved å bryte dødsyndene. Det er jo ganske meningsløst siden han faktisk ikke kommer til å finne det ut før han dør.. Lenke til kommentar
Barista Bob Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Altså... Han skal finne ut om han kommer til helvete ved å bryte dødsyndene. Det er jo ganske meningsløst siden han faktisk ikke kommer til å finne det ut før han dør.. Skulle ikke siste episode(Ja, tror det er åtte episoder) handle om tilgivelsen eller noe sånt? Er kanskje ikke mulig det siden det er dødssynder... Lenke til kommentar
Schnell Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 huh?jeg tok ikke den Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå