Gå til innhold

Hva HD skjermkort til full hd tv (1080p)

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en 42" lcd tv med full hd, og lurte på hva skjermkort jeg burde velge. Er en stund siden jeg drev på med hardware og oppsett, så jeg har innsett jeg trenger litt teknisk hjelp hehe.

Ser at ati har noen billige HD kort, forskjellen på disse og vanlige skjermkort for spilling er vel oppløsningen via dvi, eller?

Hva skjermkort trenger jeg for å få et bra bilde, og hvilke format er det vits i å "gå" for? Har lest litt rundt på forumet og kommet frem til at det ikke er noe kort for 1080p ennå, er det rett?

Da er det vel 720p som er best å kjøre? Og ville det funket bra med det billigste ati kortet? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=337060

Eller er kortene på denne prisen bare skrap?

Takker for svar :)

Mvh

Kenneth

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lurer også på en ting til, skjermkortet som jeg har nå (tror det er Geforce 7950 noe) kjører 1920x1080 på tv'en min uten problemer. Vil det da si at jeg har den kvaliteten jeg vil oppnå? eller vil det bli bedre kvalitet med kort fra ati som har betegnelsen "HD" ?

Beklager at noen av spørsmålene mine kan virke rotete, føler meg som en gammel mann som skal forklare noe :p

Lenke til kommentar

2600-serien til ATI fungerer meget bra til hardware dekoding av 1080p VC-1 og H.264/AVC. Har et GigaByte HD X2600 XT 256MB selv og det gikk glatt med 1080p HD DVD på en Pentium E2140 (budsjettversjon av Core 2 Duo) klokka ned fra 1,6GHz til 800MHz. I følge prisguiden får man HD 2600 Pro fra 581kr og opp.

Skjermkortet kan klare 1920x1080 hvis CPUen din er rask nok, men hvis gamle det kortet ditt ikke støtter HDCP vil du få problemer med å spille av matriale som krever dette.

Endret av Kamerat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...