SkyFish Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Hei jeg har lurt en stund på en ting nå. Når jeg gikk skole i Hamar fikk vi tilbud om å lease en pc igjennom skolen i de 3 årene vi gikk der. 6 tusen hvert år og så får vi kjøpe den etter 3. året for 500kr, nå lurer jeg på om det er noen måte å heve dette og slippe å betale et avdrag som jeg allerede har fått. PC-en har hatt bare problemer siden jeg fikk den, tror jeg har hatt den inn til "service" på skolen 3 ganger, og nå er den død igjen, og det har den vært siden nyttår, nå har jeg fått purring på faktura'en som jeg burde ha tatt opp med skolen for lenge siden, men nå er jeg såppass treig at jeg har satt meg selv i en klemme. Blir utrolig glad for svar. MVH Kenneth Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 Leaser du den fra skolen eller fra produsenten? Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 kan tenke meg at dette fungerer på samme måte som hjemmee-pc ordningen mange bedrifter har. vis det stemmer så går kjøpet/leasingen under kjøpsloven ikke forbrukerkjøpsloven og du er bundet av kontrakten du har skrevet under på til å ha maskinen 3 år. du har heller ikke reklamasjonsrett men det medfølger avtalen stort sett alltid en serviceavtale. vis du har samme feil for 3. gang ville jeg anbefale deg å kontakte support og forklare dette og spør om det ikke er mulig med teknisk retur. hvis det ikke er en slik avtale kan du se bort ifra alt jeg har skrive her Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 Siden det går gjennom skolen er det kjøpsloven som gjelder. Du må nok betale regningen, samt sette et krav overfor skolen din. Lenke til kommentar
SkyFish Skrevet 2. november 2007 Forfatter Del Skrevet 2. november 2007 (endret) ok, takk for raske svar, jeg leaser den av skolen sånn jeg har forstått, skolen kjøpte de og leaser de ut til oss over 3 år, er inne i siste året nå, skal betale for 2. året, det jeg lurte på om jeg slapp siden PC-en absolutt ikke lever opp til "det forbrukeren har grunn til å forvente" som det heter. edit: det værste er at jeg regner med det er langt fra siste gang jeg får problemer med den, og hver gang noe er galt med den så må jeg sende den i posten til Hamar for rep. Endret 2. november 2007 av SkyFish Lenke til kommentar
Jason P. C. Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 Litt off topic, men må du betale 6000 kr pr år i 3 år for å lease en pc? altså 18000,- totalt? Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 Husk: om maskinen har vert på verksted 2 ganger for utbedring av samme feil, så har du lov og reklamere på maskinen om den fremdeles ikke fungerer, men da må du reklamere mot skolen tror jeg, og ikke Dell. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 Husk: om maskinen har vert på verksted 2 ganger for utbedring av samme feil, så har du lov og reklamere på maskinen om den fremdeles ikke fungerer, men da må du reklamere mot skolen tror jeg, og ikke Dell. Nå må du holde tungen i munnen, den hjemmelen har du fra fkjl. Problemet her er jo at personen ikke omfattes av denne loven. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 Det er helt riktig. Men på en annen side så er det jo ikke slik at det er adgang til å reparere uendelig på samme gjenstanden heller. Så om den må på service for det samme 5-6 ganger, burde man ha et hevingsgrunnlag. Men selvfølgelig, her vil jo andre avtaler også spille inn. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 Det er helt riktig. Men på en annen side så er det jo ikke slik at det er adgang til å reparere uendelig på samme gjenstanden heller. Så om den må på service for det samme 5-6 ganger, burde man ha et hevingsgrunnlag. Men selvfølgelig, her vil jo andre avtaler også spille inn. hehehe, vis ikke kunden finner ut at han kan spør om teknisk retur eller en kundebehandler som snakker med kunden finner ut det hadde vært snilt å prøve så kan produsent gjøre det ja. når jeg jobbet i tlfsupport for hjemmepc ordninger kom jeg over flere personer som hadde hatt maskinen inne over 5 ganger. den verste var en som bare hadde sendt den tilbake med engang han hadde fått den i 2 år, var vel en 10 - 13 ganger. kunden maste om reklamasjon og ble innformert om att han ikke hadde det. tilslutt havnet saken hos en som tenkte så langt at kunden bør få ny maskin og søkte teknisk retur hos produsenten for kunden. det er produsentavhengig hva de setter som grenser for at en kunde skal få teknisk retur. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 (endret) Hva kunder finner seg i rent faktisk, og hva de juridisk har rett på er to forskjellige ting. Ikke glem dette. Mange konflikter før forbrukerkjøpsloven omhandlet hvor mange ganger en forretning hadde rett til å reparere førte til dagens maks grense som vi har i dag. Edit: Uansett så vil ting avhenge av inngåtte avtaler også. Og uansett så har man avtl. § 36 som en meget snever unntaksregel om det skulle bli for ille. Endret 3. november 2007 av KVTL Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå