Gå til innhold

Hørsels 'hukommelse' - normalt fenomen ?

nets

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det er 'naturlig' at hjernen husker lyder etter lang tids stress på øret?

Det jeg mener er at jeg f.eks sitter intill vinduet i bilen og hører på during fra hjulene . Halveis så hørte jeg vertfall lyden fra et maskingevær. Det er liksom som at en lyd som i det hele tatt ligner en smule blir den lyden oppe i hodet.

Samme er hvis jeg snufser f.eks så kan jeg høre at en sentry gun blir bygd (TF2)... :ph34r:

Er på en måte slik at bare det kommer en 1/100 av den lyden som er riktig så spiller hjernen av den lyden jeg har pumpet inn i hodet de 3-4 siste timene.

Har også hat samme opplevelser med musikk over lengre tid. Og spesielt så får ørene denne hukommelsen hvis jeg har vert lenge oppe, og holdt på i veldig lange perioder med stress på øret (headset og flere actionpumpende timer med spilling).

Spillet jeg spiller har veldig repetivt lydmønster så det kan også ha noe å si (Team Fortress 2 og Counter Strike 1.6).

Så jeg lurer egnetlig på om jeg er gal eller om dette er et ganske normalt fenomen, har opplevd det i ny og ne de sisste 5-6 årene btw. :roll:

Jeg håper ikke jeg poster denne feil kategori, men den var mest logiske i mine øyne.

Så takk for alle seriøse svar  :thumbup:

Endret av nts
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke noe om emnet egentlig, men hadde noe av samme opplevelsen da jeg spilte Guild Wars:

Det var en lyd i det spillet (husker ikke hva lyden var for noe) som jeg syns jeg hørte her og der i den virkelige verden. Kan være noe av det samme - at det var en lyd som lignet også bare tenkte jeg på den andre.. Vetke.. Interessant :p

Lenke til kommentar

Jeg hadde samme opplevelse da jeg spilte mye World of Warcraft.

Hver gang en i guilden, eller en på vennelista logget på, kom det en liten lyd. (Er ikke sikker på om det bare var en av dem) Uansett, så hørte jeg den lyden mye i den virkelige verden. Nå derimot, etter jeg har sluttet, er den borte.

Så, for å svare på spørsmålet, ja, du kan nok huske lyder på den måten.

Lenke til kommentar

Uten at jeg skal si noe sikkert, så tror jeg at det er relativt normalt å ha "hørselshukomelse". Det er ikke sjeldent at jeg fortsetter å "høre" en lyd etter at den er sluttet, spesielt hvis jeg har blitt eksponert for den lyden lenge.

Men jeg har et spørsmål; Er det normalt at man kan huske artist og navn på ufattelig mange låter?. Jeg har det med å huske navnet på de fleste låtene som jeg hører. Altså alle låtene jeg har hørt navnet på blir liksom sittende, og hvergang en låt (som jeg har hørt en gang før) kommer på radioen o.l. så er det akkurat som en slags "trigger" som sir meg hva låta heter. Er det normalt?.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...