Gå til innhold

Enkelt kamera til naturbilder


Anbefalte innlegg

Jeg ser etter et kamera i prisklasse opp til 2500kr. Jeg skal hovedsakelig ta bilder av natur og dyr. Min eneste erfaring med foto er mobilkamera.

Lett å bruke/stille inn og som tar bilder uten for mye "forstyrrelser". Den må også ta bilder kjapt (liten lukketid..?)

 

Som du sikkert skjønner er jeg grønn, og trenger noe enkelt. Pixler og størrelse på kameraet har ingenting å si.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da er et mellomstort ultrazoomkamera tingen for deg. Stort brennviddeområde, så alt fra nærbilder til natur eller dyr langt unna kan fanges inn.

Se på Akams Produktguide, og søk f.eks. på Canon, Fujifilm og Panasonic med minst 10x zoom, så får du flere gode kandidater innenfor ditt budsjett. Modellene som ikke er aller siste har etterhvert fått meget hyggelige priser, og er så absolutt ingen dårlige kamera selv om det hele tiden kommer noe nytt.

 

Canons ultrazoomserie er S2 IS, S3, Is og S5 IS. IS betyr Image Stabilization, hvilket hjelper deg med skarpe bilder på lang tele eller i litt dårlig lys. Det er intet vidundermiddel, men på dagtid kan du ofte ta skarpe bilder på full tele (opptil 350-420mm) med håndholdt kamera. Det er noe du vil sette pris på.

 

Fujifilms ultrazoomserie begynner på S, og modellene S5600, S6500, S9500 og S9600 er da kandidater, men de største er nok over prisklassen din. Men det koster ikke noe å se på dem. Fujis ultrazoom'er har dog ikke bildestabilisering.

 

Panazonics utgave av disse er i FZ-serien, og du finner bl.a. FZ7, FZ8 og FZ18, som har motorzoom. De to første med 12x zoom, den siste med hele 18x. Videre har du FZ30 (2 år gammelt, og vansnelig å finne) samt FZ50, som er det største. Disse to har også 12x zoom, men er i full speilreflekstørrelse, og har fysiske ringer for zoom og fokus på objektivet, en særdeles god løsning. Alle Panazonics ultrazoom'er har bildestabilisering. Det er av typen optisk stabilisering, hvilket betyr at det er linseelementer somflyttes for å kompensere for bevegelser. Dette er ansett som den beste metoden. Er usikker på hvilket system Canon bruker, det kan sikkert Canon-klanen kommentere.

Forresten har også Fujis store (S6500, S9500 og S9600) fysiske ringer på objektivet.

 

Hvem som er "best" av disse er det like mange meninger om som det er lesere, eller mer. Det perfekte kamera er ennå ikek oppfunnet, og blir nok heller ikke det. Alle har sine sterke og svake sider. Canon har altså kun motorzoom, ingen større med manuelle ringer. Fuji har best støyegenskaper, men har kortere tele, men til gjengjeld god vidvinkel med sine 28-300-objektiver. Canon og Panasonic har betydelig lengre tele, som går til rundt 420-430mm, men har dårligere vidvinkel, rundt 35-38mm. Det blir derfor en avveining her også, prioriterer du god vidvinkel eller lengst mulig telt.

 

For egen del ville jeg ha lengst mulig tele, og valget mitt falt på FZ30 fra Panasonic. det nyere FZ50 er 97% likt, men høyere oppløsning og noe annet smårusk. Det har vært, og er mitt favorittkamera, og er særdeles anvendelig til fugler, dyr og natur. Det eneste jeg kan trekke for er bildestøy ia elle ISO-verdier over 100, men jeg har tatt konsekvensen av det og låst mitt til ISO 100 og klarer meg utmerket.

De fleste leserne her merker at mine innlegg farges av min nesegruse begeistring for Panasonic (alle må da få ha sine favoritter..), så min anbefaling er ikke overraskende et av deres kamera. Jeg tror FZ 7 og 8 er hyggelige prismessig, men anbefaler allikevel å vurdere om du ikke skal spare opp en 1500-lapp eller så til et litt større med meget brukervennlige egenskaper.

Men husk: Ingen av de ovennevnte modellene er dårlige kamera. Det er mest et spørsmål om prioritering av egenskaper og dybde i lommeboka.

Endret av manskow
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...