Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen låser seg

Anbefalte innlegg

Hei.

Prøvd å bygge pc selv for første gang, og har kommet over et problem som jeg har en aning hva er. Har ikke kommet så langt av jeg har fått installert OS ennå fordi det virker som om maskinen låser seg på forskjellige tidspunkt. Av og til får jeg ikke opp et skjermbilde, av og til funker ikke musa og tastaturet. Og når endelig alt funker og jeg skal prøve å installere Windows, låser det seg når windows-filene lastes fra dvd-en.

Har aldri opplevd at maskinen låser seg når jeg er inne i bios-menyen, men er når jeg avslutter den at problemene begynner. Bios finner forresten alle komponentene - prosessor, minne, dvd-rom og harddisk.

Vet ikke hva dette betyr(og om det har noen betydning for dette problemet), men i den oversikten før jeg skal prøve å installere OS kommer dette opp:

CPU is unworkable or has been changed. Please recheck - cpu soft menu.

Så noen som har en aning hva som kan være problemet? En del som er ødelagt, og i tilfelle hvilken?

Spesifikasjoner:

Abit IP35-E

Intel Core 2 Quad Q6600

Corsair VX550W

Club3D Geforce 8800GTX

Geil Black Dragon 4Gb

Samsung SpinPoint T166 500Gb

Endret av Erki_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke noe er ødelagt, men man vet aldri.

List opp maskinvaren. CPU, Hovedkort og bios versjon, RAM, PSU og watt osv.

Prøv maskinen med færrest mulige komponenter nødvendig. Om så virker fint er det nok en komponent eller flere som er ødelagt eller som er feilkonfigurert ... eller som rett og slett ikke liker selskapet med de andre. :)

Lenke til kommentar

Da har jeg hvertfall funnet ut litt. Har 4x1GB minnebrikker, og etter at jeg tok ut 2 funker hvertfall oppstarten. Mus og tastatur funker nå, og skjermbildet kommer opp hver gang.

Det som er problemet nå er at maskinen låser seg når windows laster filene fra dvd-en. Har et par ganger kommet forbi den delen, men da låser maskinen seg når jeg får den windows bakgrunnen. Kommer ingenting annet opp enn musepila.

Blir ordentlig frustrert av dette, når jeg løser et problem kommer bare et nytt opp.

Lenke til kommentar

Funker dessverre ikke. Takk for hjelpa uansett. Har lekt litt med minnet nå og funnet ut at det ikke låser seg når windows laster filene når jeg ikke har minnet i den 3 sloten. Så nå er problemet at når jeg kommer inn til den windowsbakgrunnen, så skjer det ingenting. Får bare den bakgrunnen og musepila.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...