Reeve Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Etter å ha brukt Firefox i en del år, og alltid vært fornøyd med det, fant jeg ut at jeg (igjen) skulle gi Opera en sjanse. Delvis fordi jeg har hørt mye bra om Opera 10, og delvis fordi jeg har hatt en del problemer med Firefox på en del sider som Gmail, Facebook og tildels forumet. Hittil er jeg veldig fornøyd og er i prosessen ved å bytte browser til Opera på fulltid. Jeg er blitt veldig glad i Speed Dial-funksjonen, men har et problem. Jeg får den bare opp når jeg starter Opera, jeg finner ingen knapper i browseren til å gå tilbake til den, eller noe hurtigtast (annet enn Ctrl+1-9 for de forskjellige sidene jeg har konfigurert), og dette er noe jeg savner. Jeg vil helst ha muligheten til å bruke Speed Dial som en slags bedre favoritter, siden de ni (kanskje utvide til 4x4) sidene er de jeg besøker desidert mest. Er dette virkelig ikke mulig, eller er det bare jeg som er for dum eller blind (jeg satser på den siste)? ^^ Lenke til kommentar
insolvent Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Det er jo bare å dobbeltklikke på verktøylinjen ved siden av en fane, så kommer speed dial opp. Om jeg har forstått deg riktig? Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Joda, i ny fane. Dette er egentlig greit, men jeg kunne allikevel tenkt meg å kunne gå tilbake til Speed Dial-vinduet i samme fane, uten å måtte klikke ørten ganger på "tilbake"-knappen. Lenke til kommentar
Whalecore Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Zeke: Hvis du absolutt vil holde deg i kun 1 fane, trykker du ctrl+w (lukk fane) og ctrl+t (åpne ny fane). Det raskeste er jo naturligvis å åpne en ny fane. Mer oversiktlig er det også. Ctrl+tab for å gå til neste fane. Lenke til kommentar
trygveaa Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Her er det en knapp for å gå til speed dial (en av de to øverste). Bare dra en av de til en toolbar. Hvis du vil ha speed dial ikonet på knappen, lag en link med dette som href, og dra linken til toolbaren, opera:/button/Show%20speed%20dial,,,%22Speed%20dial%22,Window%20Speed%20Dial%20Icon Du kan også lage en keyboard shorcut med kommandoen Show speed dial Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Vil du utvide til 4x4 klikk på Hurtigvalinnstillingar nederst til høgre på hurtigval-sida. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 14. september 2009 Forfatter Del Skrevet 14. september 2009 Opera Mini 5 Beta confirmed Opera Mini 5 Beta confirmed Lenke til kommentar
hernil Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Opera Mini 5 Beta confirmed Littgranne skuffa over at det ikke er Mobile som blir sluppet, men mini er jeg hvertfall garantert å få lagt inn på telefonen min Hva er nytt? Lenke til kommentar
Nudel Skrevet 16. september 2009 Del Skrevet 16. september 2009 jeg kunne allikevel tenkt meg å kunne gå tilbake til Speed Dial-vinduet i samme fane, uten å måtte klikke ørten ganger på "tilbake"-knappen. Prøv å klikk og hold nede på tilbakeknappen. Personlig foretrekker jeg å lukke gjeldende fane, og åpne en ny med mouse gestures. For å lukke gjeldende vindu: Hold høyre museknapp - Dra ned og så til høyre. (som en "L") - Slipp For å åpne nytt vindu med speed dial: Hold høyre museknapp - Dra ned - Slipp. Her kommer noen av mine Opera-tips: Mouse gestures Lær dem! Synkronisering For de som bruker flere pcer (med opera) vil jeg på det aller sterkeste anbefale å lage en konto på my opera for å kunne bruke synkronisering (File - Synchronize Opera). Hadde egentlig forkastet bokmerker/favoritter som ubrukelig etter å alltid hatt problemer med å organisere og få dem med meg fra maskin til maskin og reinstalleringer av os. Men etter at jeg oppdaget synkroniseringen i opera har jeg helt endret syn! Nå kan jeg sitte og surfe på netbooken min, finne en kul side, legge den til i bokmerkene, slå på maskina hjemme og vips er linken der også! Notater Notes (Tools - Notes) er også genialt for å lage huskelapper etc. Selv bruker jeg det for å lagre morsomme quotes. Bare merk teksten du vil lagre, høyreklikk og velg "copy to note". Hvis du senere sitter og blar igjennom notes og vil finne siden du hentet den fra, er det bare å dobbeltklikke på navnet. Notes blir selvfølgelig også synkronisert! Egendefinerte søkesnarveier Du vet sikkert at det går å skrive "g søkeord" i adresselinja og dermed søke direkte i google. Du kan også lage dine egne søkesnarveier, det gjør du slik: Tools - Preferences - Search - Add - Skriv f.eks. "Telefonkatalogen" som navn og "tlf" som snarvei. - Trykk Advanced - Kopier inn følgende link: http://www.gulesider.no/tk/search.c?q=%s&x=0&y=0 Nå kan du skrive "tlf ola normann" i adersselinja og trykke enter, og du søker rett i telefonkatalogen. Legg merke til at adressen du får: http://www.gulesider.no/tk/search.c?q=ola+...amp;x=0&y=0 Trikset er å bruke variabelen "%s" i den delen av linken du vil manipulere. Jeg bruker også en snarvei til googles valutakalkulator mye, her er linken: http://www.google.com/search?client=opera&...-8&oe=utf-8 Ting jeg som Opera-bruker tar for gitt At innholdet i tekstbokser o.l. blir værende når man (ofte ved et uhell) blar frem eller tilbake. Zoom. (Med single-key-shortcuts zoomer man 100% inn med 8, og tilbake til vanlig zoomlevel med 6). Fast-forward. Disse tingene er sikkert nevnt, men har ikke fått lest igjennom hele tråden, beklager repetisjoner. Har selv brukt opera i 11-12 år, om jeg husker rett. Og med hver utgivelse blir jeg mer imponert hva de greier å finne på! En funksjon jeg gjerne skulle sett, er mulighet til å bruke mouse gestures for å bla raskt mellom faner. Jeg vet det går an å høyreklikke og scrolle, men den lista er sortert etter hvilken fane du åpnet sist, og det blir fort uoversiktlig hvis man har ørten faner åpne. Noen som vet om det går an å fikse noe sånt? Nå bruker jeg z og x til å bla (Tools - Preferences - Advanced - Shortcuts - Enable Single Key Shortcuts), og det funker jo greit, bortsett fra hvis man har adresselinja eller en teksteboks aktivert i en fane man vil bla forbi. Vel.. det er sent, beklager hvis dette ble fryktelig rotete. -Nudel Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 16. september 2009 Del Skrevet 16. september 2009 Mouse gesturesLær dem! Kan i den samanheng slenge inn ein link: http://www.opera.com/browser/tutorials/gestures/ Egendefinerte søkesnarveierDu vet sikkert at det går å skrive "g søkeord" i adresselinja og dermed søke direkte i google. Du kan også lage dine egne søkesnarveier, det gjør du slik:[...] Den enklaste måten å lage eit søk på er å høgreklikke i søkefeltet og velge Lag søk. En funksjon jeg gjerne skulle sett, er mulighet til å bruke mouse gestures for å bla raskt mellom faner. Jeg vet det går an å høyreklikke og scrolle, men den lista er sortert etter hvilken fane du åpnet sist, og det blir fort uoversiktlig hvis man har ørten faner åpne. Noen som vet om det går an å fikse noe sånt?Vil du heller sortere etter rekkjefølgja fanene har? Gå til Alt + P --> Avansert --> Faner og vel «I faneorden» i den øvste nedtrekksmenyen. Då vert sorteringa endra. Nå bruker jeg z og x til å blaDu meiner sjølvsagt 1 og 2, z og x er for å gå fram/attende i historia. Lenke til kommentar
Nudel Skrevet 16. september 2009 Del Skrevet 16. september 2009 Den enklaste måten å lage eit søk på er å høgreklikke i søkefeltet og velge Lag søk. Genial snarvei, den visste jeg ikke om. Vil du heller sortere etter rekkjefølgja fanene har? Gå til Alt + P --> Avansert --> Faner og vel «I faneorden» i den øvste nedtrekksmenyen. Då vert sorteringa endra. Du, min gode mann, er dagens helt! Du meiner sjølvsagt 1 og 2 Ja, så klart. Takk for gode innspill og rettelser! Lenke til kommentar
Theoneask Skrevet 16. september 2009 Del Skrevet 16. september 2009 (endret) Opera Mini 5 Beta is now available for download Want to try Opera's next generation mobile browser? Simply visit the address m.opera.com/next using your phone's default Web browser, or read more here. http://www.opera.com/mini/next/ Endret 16. september 2009 av TheOneAsk Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 16. september 2009 Forfatter Del Skrevet 16. september 2009 (endret) asd Endret 16. september 2009 av Ståle Lenke til kommentar
EB_Veyron Skrevet 16. september 2009 Del Skrevet 16. september 2009 Hvordan resetter man hovedpassordet? Jeg kan ikke huske å ha slått inn noe, men spør allikevel om et når jeg skal opprette et. Er det noe standardpassord? Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 16. september 2009 Forfatter Del Skrevet 16. september 2009 Opera Mini 5 Beta Tips & Tricks Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 16. september 2009 Del Skrevet 16. september 2009 Hvordan resetter man hovedpassordet? Jeg kan ikke huske å ha slått inn noe, men spør allikevel om et når jeg skal opprette et. Er det noe standardpassord? Uff da, du har nok opprettet ett tidligere. Standard skulle nemlig være blankt.. En kjedelig løsning er å installere Opera i en annen mappe, en bedre løsning er å google litt rundt. Selv har jeg ingen løsning på problemet. Lenke til kommentar
EB_Veyron Skrevet 16. september 2009 Del Skrevet 16. september 2009 Google sier; slett opcert6.dat fra profilmappa når opera er lukket. Merk at "bruk hovedpassord" ikke kan være påslått. Funka fint. Lenke til kommentar
Garegaupa Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 Etter at eg gjekk over til Opera 10 så er det ein del JavaScript-baserte menyar som oppfører seg noko snodig. Når eg flyt musepeikaren over ein knapp i menyen så vert det mykje "blidring" før han får lasta inn knappane skikkeleg. Eitt døme på ei side der dette skjer er http://www.petrastechshop.com/. Er det nokon fleire som har same problemet? Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 Ja. Opera fungerer heller ikke optimalt når jeg skriver innlegg på forumet, hvis jeg bruker full editor. Trykker jeg "enter", lager den plutselig mye større linjeavstand som ødelegger innleggene til en viss grad ved at det blir store mellomrom mellom forskjellige paragrafer, sitater etc. Dette skjer ikke i Firefox eller IE7. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 (endret) Zeke: Du har aktivert editoren for rik tekst, som gjev eit avsnittsskilje ved enter (som i Word og OOo Writer), medan du får eit hardt linjeskift ved shift + enter. Skifter du til vanleg editor, ved å trykke på , vil enter gje linjeskift, ikkje avsnittsskilje. Red.: Men eg såg no at det vart i overkant stort skilje mellom avsnitta ... Endret 17. september 2009 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå