Gå til innhold

Den store Opera-tråden


Ståle

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er ikke brukervennlighet. 90% av pc-brukerne vil ikke vite om ting som opera:config og about:config, det er mange potensielle brukere som ikke vil ha mulighet til å endre torrentnedlastingen uten hjelp og dermed også mange irritasjonsmomenter som ikke hadde trengt å være der.

My point excactly. Å google seg frem til løsning, skrive inn kommandoer, endre snarveier osv. er som salgt alt for mye å kreve. Alle nødvendige innstillinger en har bruk for skal være lett tilgjengelig på en oversiktelig måte, i programmet.

Lenke til kommentar

og hva med de som ikke vil ha alle unødvendige innstillinger (dvs. de som "alle andre" bruker) tilgjengelig?

 

Opera er en nettleser for kraftbrukere, og takk og pris for det. Er man for svak til å bruke opera, ja, så finnes

Internett explorer, og er den for avansert, så er man pent nødt til å holde seg unna webben.

Lenke til kommentar

Håper noen kan hjelpe meg med dette merkelige problemet:

 

Altså, når jeg bruker GMail i firefox/IE, og klikker på en link som er inni en epost, åpnes linken i et nytt vindu...

I Opera prøver den å åpne seg i samme vinduet, noe som resulterer i at gmail "henger" seg (Blir til kun en hvit side), og jeg må refreshe siden for å komme inn på mailen igjen.

 

Det er det samme med its learning også. Når jeg skal laste opp en fil skal et nytt vindu åpne seg med opplastingsdialogen, men isteden åpner det seg i samme vindu, og da fungerer ikke opplastingen (Den bruker et script til å legge til navnet på den opplastede filen i det andre vinduet, men det går jo ikke når det andre vinduet ikke finnes fordi jeg allerede er i det vinduet fordi en popup ikke åpnet seg :p)

 

Noen ideer? :p

 

edit: Fikset :)

Hadde "block all popups" på... Satte den til allow all for gmail, så funket den fint ^^

Endret av Wubbable
Lenke til kommentar

Jeg har store problemer med opera sin mailklient. Bruker gmail gjennom IMAP og har tidligere brukt UiO sin mail gjennom IMAP uten problemer. Problmet oppstår når jeg søker på mail. Om listen blir stor og jeg må scrolle, stopper nettleseren opp og må restartes. Dette skjer hver gang uten unntak og er utolig iriterende. Jeg kan bla i mottatfolderen uten problemer.

Lenke til kommentar
og hva med de som ikke vil ha alle unødvendige innstillinger (dvs. de som "alle andre" bruker) tilgjengelig?

 

Opera er en nettleser for kraftbrukere, og takk og pris for det. Er man for svak til å bruke opera, ja, så finnes

Internett explorer, og er den for avansert, så er man pent nødt til å holde seg unna webben.

Og fortsetter man med slik holdning vil Opera aldri bli noe stort produkt, og vil aldri kunne konkurrere med f.eks. FireFox eller Chrome.

 

Greit nok om det er det man vil, men jeg håper på mer.

Lenke til kommentar
og hva med de som ikke vil ha alle unødvendige innstillinger (dvs. de som "alle andre" bruker) tilgjengelig?

 

Opera er en nettleser for kraftbrukere, og takk og pris for det. Er man for svak til å bruke opera, ja, så finnes

Internett explorer, og er den for avansert, så er man pent nødt til å holde seg unna webben.

Og fortsetter man med slik holdning vil Opera aldri bli noe stort produkt, og vil aldri kunne konkurrere med f.eks. FireFox eller Chrome.

Hvem har sagt at Opera absolutt må konkurrere med Firefox og Chrome?

Det kan fint være suplementerende produkter for forskjellige markeder,

akkurat som dumme telefoner kontra smarte telefoner.

Lenke til kommentar

Ja, det blir feil å sammenligne de tre nettleserene. FF har alle muligheter med plugins (eller hva de kaller det), Chrome er en kjapp lettvekter for casual-brukere mens Opera har det meste innebygd.

 

Men en ting jeg lurer på; hva må jeg gjøre for å få pdf-filene til å åpnes utenfor Opera (i Adobe Reader) og ikke i nettleseren?

Lenke til kommentar

Å _sammenligne_ de tre blir selvfølgelig ikke feil, men å si at de er direkte konkurrenter kan jeg gå med på at er feil.

 

Uansett, jeg skjønner ikke hvorfor selv en Opera-entusiast gidder å krangle eller lage diskusjon ut av dette. Saken er enkel:

 

Det er en ting de fleste ønsker å gjøre (slå av torrent), men de ferreste klarer å gjøre på egenhånd (googling må til).

I jakten på stadig forbedring av eget produkt bør de derfor enkelt og greit gjøre muligheten til å disable torrent mer synlig i menyhierarkiet.

 

Whiskey: Unødvendig innskudd. Alt er relativt. I forhold til andre nevnte browsere har Opera langt mindre brukermasse enn hva funksjonaliteten og enkelheten skulle tilsi. Dvs. jeg synes Opera fortjener fler brukere, og ønsker også at de skal ha det. Litt som Melkesjokolade, stor i Norge, men en liten mygg sammenlignet med Nestle og Toblerone.

Lenke til kommentar

ok, så du skjønner ikke at jeg vil påpeke hvor du tar fundamentalt feil i konklusjonene dine?

akkurat det å deaktivere bittorrent funksjonen er jeg enig i at er unødvendig vanskelig, men det er en digresjon.

 

det er ikke alle produkter som er laget for størst mulig marked, men for å tilfredstille de som har behov og ønsker

litt utenom det vanlige. du kan for eksempel sjekke ut Ion3, som er en vindusbehandler med et særdeles snevert marked.

det betyr ikke at den kommer til å forandre seg for å tilpasse seg et større marked, fordi at måten den er forskjellig på

er årsaken til at den eksisterer.

 

Derfor mener jeg at det er galt å gjøre opera mer lik andre nettlesere, kun for å få større markedsandel, fordi at det vil

ta opera vekk ifra opera.

 

hva er vitsen med å bruke opera hvis den er kliss lik firefox? et hat mot åpen kildekode?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...