Gå til innhold

Den store Opera-tråden


Ståle

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei ikke jeg ivertfall. Har ikke brukt startside på mange år tror jeg. Den står ivertfall instilt til å starte standardsiden som er portal.opera.com. Har faktisk fjernet startsideknappen. Har heller ikke hovedverktøylinje men har satt "view linjen" til å poppe opp nederst når jeg trenger den og den går over to linjer for jeg har lagt til en del knapper jeg bruker nå og da. Men bruker tastaturet mye så jeg trenger ikke så mange menyer og sånt. :)

 

 

Noen som foresten vet om det finnes en hurtigtast man kan trykke for å åpne en link i ny fane?

 

Kunne tenkt meg å hatt noe sånt som "Ctrl+venstreklikk" på linkene for å åpne de på samme måten som med midtknappen. Problemet er bare det at musa mi har sett sine bedre dager og midtknappen blir bare dårligere og dårligere så jeg holder på å bli gal her jeg sitter. Nesten så jeg er fristet til å bruke touchpaden på laptopen isteden. :p

Endret av Sn3ipen
Lenke til kommentar

Heisann opera-fans :)

 

Det er fint å kunne skrive <bokstav> <mellomrom> <søkestreng> i adressefeltet for å bruke en gitt søkemotor. Dette bruker jeg nå på flere søkemotorer.

 

Men det er en engelsk-norsk-spansk oversetter som gir meg hauverk, nemlig tritrans. Er det noen her som klarer å få til å legge denne til i opera sin søkemotorliste uten å få feilmelding? Denne feilmeldinga kommer selfølgelig av at søkemotoren hos meg ikke er lagt riktig inn.

 

Jeg ønsker altså å kunne skrive f.ex:

"E ordPåNorsk" inn i adressefeltet slik at Opera gjør et søk fra engelsk til norsk.

Lenke til kommentar

Hvis du kopierer linken og limer den inn i en ny side eller hvis du prøver å legge til søket i opera og bruke det, så funker det ikke. Ser ut som at tritrans krever referer så hvis ikke opera kan sende referer data med søket, så vet jeg ikke om det går. Litt merkelig at det funker med linken herfra. Virker som at tritrans bare krever at det er en referer, og ikke at den er fra deres side.

 

edit: Tritrans krever visst at det er en referer, men bryr seg ikke om hva den er. Da er det jo lite vits å skjekke da...

Endret av trygveaa
Lenke til kommentar

en løsning er da kanskje å sette opp en egen side som tar imot get/post input, legger til refer og sender videre? Hvis det er mulig? Har ikke prøvd meg på å manipulere refers tidligere...

 

Eventuelt sende en request til Opera, og forhøre om mulighet til å sende med reffers grunnet tritrans.net. Eller kanksje sende klagemail til tritrans istedet??

Lenke til kommentar

Det funket veldig bra qualbeen, siden tritrans ikke skjekker hva som står i refereren. Jeg kan legge ved koden jeg skrev. Prøvde først med header i php, men da ble den sendt videre med en gang uten å sette referer, så jeg måtte bruke javascript.

 

 

 

<html>
<head>
<script type="text/javascript">
function getUrlVars()
{
var vars = [], hash;
var hashes = window.location.href.slice(window.location.href.indexOf('?') + 1).split('&');

for(var i = 0; i < hashes.length; i++)
{
	hash = hashes[i].split('=');
	vars.push(hash[0]);
	vars[hash[0]] = hash[1];
}

return vars;
}
get = getUrlVars();
if(get['lng']) {
document.location = "http://www.tritrans.info/cgi-bin/translate.pl?spraak=" + get['lng'] + "&Fra=" + get['search'] + "&button=Translate%21";
} else {
document.location = "http://www.tritrans.info/cgi-bin/translate.pl?spraak=Engelsk&Fra=" + get['search'] + "&button=Translate%21";
}
</script>
</head>
<body>
</body>
</html>

 

Legg til dette i addresse i søk i opera:

fra engelsk: siden-du-har-det-på?search=%s

fra norsk: siden-du-har-det-på?search=%s&lng=Norsk

 

 

Lenke til kommentar

hvis folk ikke gidder å laste opp koden, eller sette opp localhost, kan de nå bruke http://tritrans.qualbeen.net/?search=OPERA&lng=Norsk

 

for å ordne sikkelig opera-søk; bytt ut "OPERA" med "%s", altså blir det

http://tritrans.qualbeen.net/?search=%s&lng=Norsk for norsk-engelsk ordliste. Akkurat som trygveaa skrev.

 

Tusen takk for javascriptet trygveaa. Og gi meg bedskjed hvis du ønsker jeg skal ta det bort, gi deg mer cred, etc...!

 

EDIT: Scriptet vil bare virke hvis du har slått på at Opera skal sende refers. Dette er påslått som standard, så det bør fungerer av seg selv. Men sjekk gjerne hurtiginstillinger (alt + F12 i mac, bare F12 på windows??)

Endret av qualbeen
Lenke til kommentar

Forstår hva du mener: dobbeltklikk trigger et høyreklikk. Opera på windowsen min oppfører seg slik, men det gjør den ikke på macen... Aner ikke hvorfor; er vel en instilling som har endre default-verdi en eller annen gang. Mao tipper jeg clean install er eneste vei, foruten å ta en titt i opera:config da..

 

Btw: Selv savner jeg dobbeltklikk-funksjonaliteten: er så deilig å slippe å høyreklikke!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...