Ståle Skrevet 25. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2008 Opera 10 kommer snart! Here you go, a list of some Opera 10 features and known facts. Opera 10 alpha will be ready till the end of this year. Opera 10 will include auto update. Opera 10 will have an inline spell check. And besides that, well known changes: New interface: redesigned skin. New rendering engine: more performance, less compatibility issues, stability. More applications that runs outside web browser. Increased security. http://www.favbrowser.com/opera-10-features-release-date/ Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Hm, hadde heller sett for meg en versjon typ 9.8 da. Med mindre den "nye" rendringsmotoren er så ny at det har mye å si. Håper på en ny logo også. Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Betyr det at vi kan få tredjeparts extensions? Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 neppe, dete blir ansett som en uting av sikkerhetsmessige årsaker. det nermeste man kommer er widgets. sånn sett, så må man gjerne installere en del utvidelser for å få en kurant firefox, mens i opera, så er dette allerede implementerte funkjsoner, som dermed krever enda mindre resurser. Lenke til kommentar
Sn3ipen Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Inline stavekontroll er det jeg ser mest frem til i Opera 10. Stavkontrollen de bruker nå er jo helt ubrukelig. Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 neppe, dete blir ansett som en uting av sikkerhetsmessige årsaker.det nermeste man kommer er widgets. sånn sett, så må man gjerne installere en del utvidelser for å få en kurant firefox, mens i opera, så er dette allerede implementerte funkjsoner, som dermed krever enda mindre resurser. Altså, sikkerheten er så så. Jeg vil ha en god nettleseropplevelse. Opera trenger extensions som Firefox har. Da tenker jeg ikke på e-post og sånt men helt andre ting. Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 hvilke andre ting? hvis en utvidelse skal kunne manipulere innholdet i nettleservinduet, så vil det gå såpass på bekostning av sikkerheten, at jeg ser det særdeles ulikt at det vil bli gjennomført. som eksempel så kan vi se for oss en utvidelse som manipulerer innholdet i nettleseren, da vil denne utvidelsen gjerne lese innholdet før den manipulerer det. =sikkerhetshull. bare det at innholdet blir manipulert er sikkerhetshull nok i seg selv. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Ser poenget ditt, men dette har da aldri vært noe problem med Firefox sine utvidelser. Tvert imot så øker utvidelser som NoScript sikkerheten. Dessuten kan innholdet i nettleservinduet allerede endres med user-css. Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 user-css redigerer bare css-stilsettet, og det blir ikke så voldsomt mye. man trenger heller ikke en utvidelse for å deaktivere skript i opera. Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 hvilke andre ting?hvis en utvidelse skal kunne manipulere innholdet i nettleservinduet, så vil det gå såpass på bekostning av sikkerheten, at jeg ser det særdeles ulikt at det vil bli gjennomført. som eksempel så kan vi se for oss en utvidelse som manipulerer innholdet i nettleseren, da vil denne utvidelsen gjerne lese innholdet før den manipulerer det. =sikkerhetshull. bare det at innholdet blir manipulert er sikkerhetshull nok i seg selv. Akkurat nå: BatchDownload, CoolIris, Customize Google, TrackMeNot, StumbleUpon, QuietURL og den der som lar deg lagre makroer. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 user-css redigerer bare css-stilsettet, og det blir ikke så voldsomt mye.man trenger heller ikke en utvidelse for å deaktivere skript i opera. Vel ... Kan du forresten nevne en episode der sikkerhetshull i en utvidelse til Firefox har åpnet sikkerhetshull i nettleseren? Det er den eneste måten jeg kan se på det som en sikkerhetstrussel. At en utvidelse du manuelt har installert som gjør faenskap ser jeg ikke på som en sikkerhetstrussel, mer som en brukerfeil. Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 hvilke andre ting?hvis en utvidelse skal kunne manipulere innholdet i nettleservinduet, så vil det gå såpass på bekostning av sikkerheten, at jeg ser det særdeles ulikt at det vil bli gjennomført. som eksempel så kan vi se for oss en utvidelse som manipulerer innholdet i nettleseren, da vil denne utvidelsen gjerne lese innholdet før den manipulerer det. =sikkerhetshull. bare det at innholdet blir manipulert er sikkerhetshull nok i seg selv. Det er ingen som ville tvinge deg til å bruke de. Lenke til kommentar
Programvare Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 (endret) I Ubuntu så virker det som om cleartype elns er aktivert i Opera. Hvordan får jeg av dette? edit: Kanskje litt dårlig forklart, men det er liksom fonten som er veldig ekkel. Slik som det er når det er cleartype i windows. Endret 27. oktober 2008 av Programvare Lenke til kommentar
Hotel Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Vil det komme 64-bit versjon av Opera? Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 det finnes allerede 64-bit versjon av opera, en til linux, og en til freeBSD Lenke til kommentar
Sn3ipen Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Apple blokerer Opera mini fra App Store siden den konkurerer med Safari på iPhone! http://www.appscout.com/2008/10/apple_bloc...mini_for_ip.php Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Ettersom Firefox har forrådt meg (se skjermbilde under) har jeg bestemt meg for å gå over til Opera. Jeg har et spørsmål angående å skreddersy nettleseren til min bruk i den anledning: Når jeg prøver å åpne startsiden via startsideikonet eller nettsteder under den øverste Bookmarks-menyen ved å trykke på musehjulet (og dermed få de opp i nye faner), går ikke dette (dette går i Firefox). Er det en måte å få til dette på? På forhånd takk! Her ser vi feilmeldingen jeg får i Firefox hver gang jeg prøver å gå inn på Diskusjon.no Lenke til kommentar
Sn3ipen Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 @cun: Dette har da bestandig fungert hos meg. Lenke til kommentar
trygveaa Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 (endret) Sn3ipen: Er du sikker på det? Det virker ikke hos meg. Jeg vet ikke om det er mulig, men det finnes hvertfall alternativer. Hvis du holder inne shift mens du trykker med venstre knapp, åpnes den i ny tab. Hvis du alltid vil at de skal åpnes i ny tab kan du ta vekk haken ved: Preferences -> Advanced -> Tabs -> Reuse current tab. Du kan lage en egen knapp som åpner hjemmesiden i en ny side. Gå hit og skriv "opera:/button/New%20page%20&%20Go%20to%20homepage" i action feltet, og dra knappen der du vil ha den. Hvis du åpner bookmarks som panel på siden, så kan du midt-klikke for å få ny side. Endret 28. oktober 2008 av trygveaa Lenke til kommentar
Sn3ipen Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 @Trygveaa: Ser nå at det ikke fungerer med startsideknappen men det fungerer fint på "Personlig Verktøylinje" der man har bokmerkene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå