Gå til innhold

Den store Opera-tråden


Ståle

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

kanskje ikke krakk, derfor jeg brukte anførselstegn,

men krise er det. det har gått på radio nå i et par dager,

og jeg regner med tv også. nå ser jeg i utgangspunktet ikke

på tv, men noen andre i huset liker å se på nyhetene, og der går

det om disse problemene. (nors børs, dollaren og amerikanske firmaer som går konkurs)

Lenke til kommentar

http://e24.no/kommentar/boerskommentar/article2657664.ece f.eks.

 

men jo; det stemmer at Opera-askjen begynte å falle samtidig som Chrome kom ut. Så mulig at "markedet" så på det som en trussel. Vi i it-bransjen vet ofte bedre; Chrome er mye mer en trussel for IE og FF enn Opera, dette er en enkel og simpel nettleser for de som ikke trenger/vil ha så mye "mikk-makk". Firefox er jo også relativt simpel, men som alle vet omtrent ubrukelig før man får lagt inn sine addons etc...

 

Google har (til forskjell fra Opera og FF) klart å lage en del mer blest om leseren sin, og med dirketelenke på google.no er nettleseren mye mer tilgjenglig for tante Olga på toten enn hva Firefox og Opera noen sinne kommer til å bli.

 

Men hva har dette med Opera-aksjen å gjøre? Fint lite; det er ikke browser-fanboyza som selger og kjøper aksjer, men stive herrer i frakk. Så derfor trenger ikke aksjekursen å til en hver tid stemme med hvordan landet ligger. Over tid derimot, pleier aksjemeglere å få med seg hvordan det står til med selskaper rundt om, og dermed blir ikke bildet så helt ille allikevel.

 

Et annet poeng til hvorfor aksjekursen sank, er at google neppe kommer til å kjøpe opp Opera, siden de har lagd sin egen browser. Skal ikke påstå her at det fantes noen planer for et slikt oppkjøp, men ethvert marked Google ikke er inne på, kan jo i teorien bli kjøpt opp av Google, slik at de får inn et bein der. Men hvis Google virkelig vil kjøpe Opera er jo lansering av Chrome lurt: Kursen på Opera faller, og dermed billigere å kjøpe opp. (Hvis man da ser bort ifra lønninger brukt på utvikling av Chrome, men hey, nettleseren var sikkert så billig å lage anyway...) :p

 

 

Oki, det var min forklaring på hvordan ting henger sammen. Ikke ta alt for god fisk, jeg har null peiling på aksjemarkedet. :tease:

Lenke til kommentar

Fallet i Opera-aksjen startet før den generelle uroen vi har sett i aksjemarkedet de siste dagene. Grunnen til dette er sammensatt, men frykt er trolig den største faktoren. Da Google lanserte Crome kom dette brått på investorene (og de fleste andre??). Rett forut for dette hadde Opera lagt frem ett knallbra kvartalsresultat som skulle tilsi en hyggelig utvikling i børskursen, men i stedenfor ble det småpanikk blandt investorer som var usikre på konsekvensene av Crome.

 

I tillegg generer Opera mye penger gjennom det integrerte søkefeltet i browseren. Det er en liten frykt for at Google vil avslutte dette samarbeidet, men det er nok lite sannsynlig da Opera ikke er en stor utfordrer for Google (foreløpig).

 

Som qualbeen skriver over meg her, så er det og punktet med at Google nå neppe kommer til å kjøpe opp Opera. Det måtte i såfall være for å få en større andel av mobilmarkedet der Opera har en betydelig markedsandel.

 

Alt i alt så var det trolig en overreaksjon fra investorer med tynnslitte nerver, kombinert med et generelt surt børsklima (for å si det mildt).

 

Dette er ihvertfall mine tanker om saken. Hilsen learntofly, browsernerd/aksjeinteressert.

Lenke til kommentar

Veit ikkje om det er mogeleg, dessverre. Meny-linja kan du derimot skjule med ein hurtigtast. Eg har iallfall nesten aldri bruk for den, og har lagt til ein knapp for menyen i staden, for dei ytterst få gongane eg treng den. Hurtigtasten (Ctrl + F11 trur eg det var, eller Alt + F11) er i utgangspunktet berre definert for *nix, so du må endre litt om du har eit anna operativsystem. Gå til Alt + P --> Avansert --> Snarvegar, og endre tastatursnarvegane. Søk etter menu bar, og du får eitt treff. Endre hurtigtasten til det du ynskjer.

Lenke til kommentar

Er det noen andre som har problemer med å spille av videosnutter i opera? Noen random ganger vil ikke opera spille av snutter, uansett om det er youtube, dagbladet tv, eller mediaplayer, den nekter å spille av mer enn et par sekunder. Så da blir jeg tvunget til å åpne filmene i Firefox. Noen som vet hva som kan gjøres for å løse det?

Lenke til kommentar

Så, siden vi alle vet at Opera kommer til å bli store og ta over 100% av nettlesermarkedet om en liten stund, så er nå tiden for å kjøpe Operasoftware aksjer? :p

 

Argh, jeg som har vært i førstegangstjensten siden Juli, har fått med meg en halv nyhetssending på tv2 uten lyd. :p

 

Og nå sitter jeg på en Windows PC med IE6 og 2Mbps internett. :(

Lenke til kommentar

Endelig ser det ut til at flash-problemen mine i Opera er en saga blott! Jeg har lenge hatt problemer med at f. eks. youtube-videoer helt tilfeldig kun spilles av i to sekunder før de fryser og eneste løsning var å starte Opera på nytt. Det tar jo ti sekunder å gjøre det, men det er fortsatt vanvittig irriterende i lengden. Jeg er imidlertid en trofast Opera kar så jeg har holdt ut og håpet at det vil løse seg etter hvert, og nå som jeg har lagt inn en beta utgave av flash 10 har det jaggu løst seg! Gledens dag, dette. :wee:

Lenke til kommentar

Så, siden vi alle vet at Opera kommer til å bli store og ta over 100% av nettlesermarkedet om en liten stund, så er nå tiden for å kjøpe Operasoftware aksjer? :p

/quote]

 

hysh, hysh. når du sier sånt kommer alle til å kjøpe og er det til slutt ingenting igjen for oss. :dribble:

 

jeg som solgte alle fondene mine igår for å satse på Opera, nå er det for seint pga ditt innlegg. :hmm: men, men

Lenke til kommentar

Hvis sertifikatet er utgått, eller det var en annen form for ugyldighet, så vil opera bare huske det for den gjeldene sesjonen. Send en klage til banken, det er ikke godt nok om din banks sertifikater ikke er gyldige!

 

*redigert*

oops, telefonen skrev visst alt dobbelt :/

Endret av tha stoffi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...