Gå til innhold

Den store Opera-tråden


Ståle

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Etter at jeg oppgraderte til 9.5 og nå 9.51 har ikke hurtigtaster fungert for meg (eks. z/x, 1/2 osv). Det ser ut som om det spesielt er enkelttast-snarveiene som ikke virker. Noen som vet hva som er løsningen?

Har du krysset av Innstillinger -> Avansert -> Snarveier -> Bruk enkelttast-snarveier? Bruker 9.5 så vet ikke hvordan det er i .51.

 

Edit: Sn3ipen var før meg...

Endret av KristofferB
Lenke til kommentar
Gå på "Verktøy->Innstillinger->Avansert->Snarveier". Der må du huke av for å bruke "enkelttast-snarveier." Dette er noe som er noe som er blitt tatt bort som standard i 9.5 pga at mange ikke likte disse. Forstå det den som vil? :)

Høh, hvorfor i all verden har de det da? Ble helt lost uten snarveiene. :dontgetit:

Lenke til kommentar

Jeg bruker egentlig ikke så mange snarveier i Opera. Lister de opp ettersom jeg kommer på de:

 

1 (bytt fane til forrige ved siden av)

2 (bytt fane til neste ved siden av)

CTRL+TAB (bytt fane til forrige åpne, trykk TAB flere ganger for å gå til forrige før der igjen, funker motsatt vei med SHIFT i tillegg)

./F3/CTRL+F (søk etter ord på siden, F3 søker etter neste forekomst)

CTRL+F11 (tilpass til vindusbredde)

+/- (zoom)

6 (normal-zoom)

CTRL+W (lukk fane)

CTRL+R/F5 (oppdater side)

CTRL+D (bokmerke)

CTRL+T (ny fane)

5 (minder vindu)

F4 (bokmerker/widget/notater osv.)

CTRL+F12 (innstillinger)

SHIFT+F12 (utseende)

 

Mus

MG (mouse gesture) ned-venstre (lukk fane)

MG høyre/venstre (fram/tilbake)

Midtknapp/SHIFT+CTRL+venstre museklikk (åpne link i bakgrunnsfane)

SHIFT+venstre museklikk (åpne link i ny fane)

Høyre museklikk+scroll (bytt faner)

 

Og standard-ting som CTRL+C/V osv.

 

Edit: Oi, ble vist en lang liste. I IE eller Firefox bruker jeg nesten ingen snarveier.

Endret av KristofferB
Lenke til kommentar

Jeg gikk akkurat gjennom en serie bilder som var lagt ut på Flickr, og denne kreative ideen dukket så opp:

 

Hva med å ha en funksjon i nettleseren der man kan markere et område av en nettside, for så å angi at bare dette området lastes neste gang du oppdaterer siden, og bare det. Så slipper man å laste kommentarer (med bilder) og eventuell reklame som ligger rundt bildet.

 

Videre kunne denne funksjonen også fungert når du trykker deg til det neste bildet i en serie av bilder, og ikke bare når du oppdaterer siden. Nettleseren skulle enkelt kunne gjenkjenne "egenskapene" for området du har markert, for så å finne tilsvarende "egenskaper" i koden for den neste siden du åpner, for så å laste dette.

 

---

 

En annen, tilsvarende funksjon kunne vært å ha noe (et programtillegg) som kan kontrollere hvilke bilder nettleseren skal laste neste gang den laster en side. Så kunne man velge å ikke laste bilder eksempelvis under 160x120 pixler.

 

---

 

Eller hva? :)

Lenke til kommentar
Jeg gikk akkurat gjennom en serie bilder som var lagt ut på Flickr, og denne kreative ideen dukket så opp:

 

Hva med å ha en funksjon i nettleseren der man kan markere et område av en nettside, for så å angi at bare dette området lastes neste gang du oppdaterer siden, og bare det. Så slipper man å laste kommentarer (med bilder) og eventuell reklame som ligger rundt bildet.

 

Videre kunne denne funksjonen også fungert når du trykker deg til det neste bildet i en serie av bilder, og ikke bare når du oppdaterer siden. Nettleseren skulle enkelt kunne gjenkjenne "egenskapene" for området du har markert, for så å finne tilsvarende "egenskaper" i koden for den neste siden du åpner, for så å laste dette.

 

---

 

En annen, tilsvarende funksjon kunne vært å ha noe (et programtillegg) som kan kontrollere hvilke bilder nettleseren skal laste neste gang den laster en side. Så kunne man velge å ikke laste bilder eksempelvis under 160x120 pixler.

 

---

 

Eller hva? :)

1: nei, neppe fornuftig. Hvordan skal opera fortelle serveren at den kun vil ha tekst fra byte nr 2344545 frem til 3442322? Det vil såklart ikke fungere. Så om kun deler skal lastes ned må enten ajax eller frames benyttes. Eller du må lage en ny protokoll for overføring som tillater slik spesifikasjon

2: Ja, god idé. Sikker ikke så vanskelig - men vil kun fungere på bilder som forteller hvor store de er, før de lastes ned.

Lenke til kommentar
høres ut som en kul ide.

du kan jo legge den til her:

http://my.opera.com/community/forums/forum.dml?id=24

:)

Det var en god ide ;)

 

[...]

1: nei, neppe fornuftig. Hvordan skal opera fortelle serveren at den kun vil ha tekst fra byte nr 2344545 frem til 3442322? Det vil såklart ikke fungere. Så om kun deler skal lastes ned må enten ajax eller frames benyttes. Eller du må lage en ny protokoll for overføring som tillater slik spesifikasjon

2: Ja, god idé. Sikkert ikke så vanskelig - men vil kun fungere på bilder som forteller hvor store de er, før de lastes ned.

Svar 1. Du har rett, dette tenkte jeg ikke på.

 

Svar 2. Vet du, eller er det andre som vet hvor mange av bildene på nettet som forteller hvor store de er før de lastes ned?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...