Gå til innhold

Den store Opera-tråden

Ståle

Anbefalte innlegg

okay da har jeg testa 9.5 siden den kom ut og jeg kan bekrefte at den casher til disken mye oftere enn 9.27 gjorde. dvs hver gang når den har ligget minimert en stund. det betyr at jeg nå må avslutte og starte opera hver gang jeg skal bruke det.
Hæ? Hvorfor må du restarte Opera? Forstår ikke problemstillingen her.

btw noen som vet hvordan jeg får den epost meldinga til å holde kjeft når jeg starter 9.5?
Bruker du mail-klienten til Opera (M2)? Tør vedde på at du ved et uhell har klart å aktivere den.. Kjapp måte å deaktivere mailen på: gå til %appdata%\Opera\opera\ (lim inn adressen i f.eks kjørvinduet) og

slett mail-mappen. Det finnes sikkert mer sostifikerte måter å deaktivere mailen på, men men...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
okay da har jeg testa 9.5 siden den kom ut og jeg kan bekrefte at den casher til disken mye oftere enn 9.27 gjorde. dvs hver gang når den har ligget minimert en stund. det betyr at jeg nå må avslutte og starte opera hver gang jeg skal bruke det.

btw noen som vet hvordan jeg får den epost meldinga til å holde kjeft når jeg starter 9.5?
Bruker du mail-klienten til Opera (M2)? Tør vedde på at du ved et uhell har klart å aktivere den.. Kjapp måte å deaktivere mailen på: gå til %appdata%\Opera\opera\ (lim inn adressen i f.eks kjørvinduet) og

slett mail-mappen. Det finnes sikkert mer sostifikerte måter å deaktivere mailen på, men men...

okay du har tydeligvis ikke fått kaffen din i dag. til det første så kan jeg desverre ikke forklare det stort bedre. men jeg prøver

jeg avslutter ikke opera når jeg er ferdig med det, jeg minimerer.

når jeg da så skal maximere opera igjen etter en stund (x antall timer) så bruker den ikke ram men såkalt virtuelt minne.

dette fører til at opera bare står å jobber mens disken knatrer som om det var det siste den skulle gjøre.

derfor må jeg avslutte opera via oppgavebehandling og starte den på nytt.

dette skjer hver eneste gang jeg minimerer 9.5

det skjedde bare en gang i blandt med 9.27

det er ganske iriternde, for jeg har for vane å minimere/maximere istede for å avslutte/starte opera.

til det andre:

nei jeg bruker ikke epost klienten til opera. nei jeg har ikke brukt den før med tidligere versjoner. nei jeg har ikke aktivert noe ved et uhell. det kom opp fra første oppstart av opera etter installering.

Lenke til kommentar

okay du har tydeligvis ikke fått kaffen din i dag. til det første så kan jeg desverre ikke forklare det stort bedre. men jeg prøver

jeg avslutter ikke opera når jeg er ferdig med det, jeg minimerer.

når jeg da så skal maximere opera igjen etter en stund (x antall timer) så bruker den ikke ram men såkalt virtuelt minne.

dette fører til at opera bare står å jobber mens disken knatrer som om det var det siste den skulle gjøre.

derfor må jeg avslutte opera via oppgavebehandling og starte den på nytt.

dette skjer hver eneste gang jeg minimerer 9.5

det skjedde bare en gang i blandt med 9.27

det er ganske iriternde, for jeg har for vane å minimere/maximere istede for å avslutte/starte opera.

til det andre:

nei jeg bruker ikke epost klienten til opera. nei jeg har ikke brukt den før med tidligere versjoner. nei jeg har ikke aktivert noe ved et uhell. det kom opp fra første oppstart av opera etter installering.

1.) Stemmer nok det der med kaffen.. Men at operativsystemet sliter hver gang den må laste inn Opera fra det virtuelle minne høres rart ut. Tross alt fungerer jo PC'n til alt annet som leses fra harddisk (f.eks. normal oppstart av Opera). Det burde med andre ord ikke være vanskeligere for Windows å starte Opera fra skrætsj, enn å laste den tilbake fra virtuelt minne. Det jeg ville ha prøvd, er en reinstallasjon. Husk å ta vare på profil-mappen din (%appdata%\Opera\opera\) slik at du slipper å miste bokmerker, passord, instillinger, etc...

2.) Neivel. Men hva slags feilmelding er det du får? Litt vanskleig å komme med god hjelp til deg, når du ikke forteller oss litt mer enn at "noe funker ikke". :)

ståle: du merker rss/email som lest, og de blir ikke slettet? Men har ikke lekt meg så mye med å flytte rundt på 9.5-mail-mappa. Kanskje trikset er å sette opp imap istedet for pop? Litt sent nå kanskje, men...

Lenke til kommentar

Skikkelig misfornøyd med de 2 siste versjonene av Opera :thumbdown:

9.25: Den klikka hele tida, og dermed måtte Opera restartes omtrent ca hvert 20 min +/-

9.50: Klikkinga har blitt fiksa, greit nok. Men nå har nye problemer kommet opp: cache. Hvis jeg f. eks er på et forum, og går inn i en tråd og så tilbake til forumet, så står det at jeg ikke har lest den tråden (må trykke på F5 før det gjør det).

sistnevnte kan hende går ann å fikse ved å velge noen ting i innstillinger i Opera? Men alikevel merkelig at det plutselig ble sånn nå og ikke i de forrige versjonene....

Lenke til kommentar

Ståle, altså ikke tilbake-knappen ;)

Mente på linkene over tråden. F. eks her:

Forum > Programvare > Programvare

(og så på noen forumer står tittelen på tråden også)

Men hvis jeg nå trykker på "Programvare" (den siste linken), så står det at jeg ikke har lest i tråden, hvis du skjønner da

Lenke til kommentar

Har og fått problem med opera 9.5.

Alt henger seg til tider, sitter å scroller vanlig ned på nettsida, alt stopper opp.

Skriv inn nettadresse, blar nedover for å velge adressa og alt stopper opp.

Legger ned programmet, tar lang tid før det kjem tilbake igjen.

Tar for lang tid før ting begynner å virke igjen etter slikt skjer.

Er ingen tålmodig type når det kjem til nettsurfing so da blir det avslutting via oppgavebehandling og starte på nytt.

Har lagt inn 9.51 RC2, same problemet der. Har prøvd clean install, med sletting av profilmappa også.

Har brukt opera i mange år no, aldri opplevd liknade problem.

Vista home premium 64-bit.

Lenke til kommentar

Har store problemer med Opera 9.50, fikk ikke brukt høyre-venstre for bakover og venstre-høyre for fremover, så jeg måtte aktivere "musbevegelser", selv om jeg ikke har trengt dette før.

Nå er "hurtigsvar" på forumet helt bugget, jeg klarer ofte ikke få tekstfokus i boksen, og hvis jeg får det kan det hende at jeg får dobbeltklikket et ord, hvor det da gjerne popper opp en reklameside relatert til ordet, eller en tilfeldig side jeg tidligere har besøkt.

Utrolig irriterende, går over til FF hvis jeg ikke finner ut av det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...