Gå til innhold

Den store Opera-tråden

Ståle

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@keelR: ctrl+scrolle-hjul?

@ppl som er bekymret med bank og sånt: Å gå tilbake i histiorien _skal_ vise siden slik den så ut sist du var på den. Har man problemer med å forstå dette får man finne seg noe annet å drive med. Det er fortsatt fult mulig å betale regninger over skranke, om man har problemeer med å forstå hvordan en tilbake-knapp burde fungere ... Er jeg litt vel krass? Mulig det, men ærlig talt; dette er overhode ikke noe risikoproblem: det er totalt umulig å gjennomføre en transaskjon, samt at noe så simpelt som å lukke nettleseren forhindrer andre i å få opp siten.

Ønsker man refresh ved hvert jævla frem/tilbake-kall så får man heller benytte IE-skiten :)

Lenke til kommentar
@ppl som er bekymret med bank og sånt: Å gå tilbake i histiorien _skal_ vise siden slik den så ut sist du var på den. Har man problemer med å forstå dette får man finne seg noe annet å drive med. Det er fortsatt fult mulig å betale regninger over skranke, om man har problemeer med å forstå hvordan en tilbake-knapp burde fungere ... Er jeg litt vel krass? Mulig det, men ærlig talt; dette er overhode ikke noe risikoproblem: det er totalt umulig å gjennomføre en transaskjon, samt at noe så simpelt som å lukke nettleseren forhindrer andre i å få opp siten.

Ønsker man refresh ved hvert jævla frem/tilbake-kall så får man heller benytte IE-skiten :)

Nei, tør ikke gå ut, kan jo bli ranet. :ermm: [/sarkasme]

Jeg skjønner at Opera ikke laster siden på nytt automatisk når man trykker tilbake, og elsker Opera for den funksjonen -- en av hovedgrunnene til at jeg benytter meg av Opera (lynkjapp på å gå fram og tilbake i historikken). Men Opera bør kunne, som nevnt, laste siden på nytt når man trykker tilbake, for å hindre tilgang til sensitiv informasjon. Det er en grunn til at man må bruke en databrikke når man skal sjekke nettbanken (og Postbanken krever i tillegg at man bruker databrikken når man overfører penger til andre kontoer). At når man ved å trykke tilbake, etter å ha logget ut, fortsatt har full oversikt over kontoen, blir helt feil i mine øyne.

Og dette kan løses enkelt ved at siden lastes automatisk på nytt når man logger ut. Postbanken har ikke ordnet denne funksjonen, og har derfor påpekt dette. Først og fremst i mail, men også her.

Har f.eks. opplevd å kunne gå tilbake i historikken når folk har lånt maskinen min og surfet på Nettby, Facebook o.l. Har gjort folk klar over dette, når det har skjedd og vist at man må lukke vinduet helt, men dette er det ikke alle som vet. Derfor burde nettsider forhindre at man kan bruke tilbakeknappen og se historikken når man har logget ut. (Kan hende jeg uttrykker meg litt uklart på det siste avsnittet.)

Lenke til kommentar

Jeg skjønner at Opera ikke laster siden på nytt automatisk når man trykker tilbake, og elsker Opera for den funksjonen -- en av hovedgrunnene til at jeg benytter meg av Opera (lynkjapp på å gå fram og tilbake i historikken). Men Opera bør kunne, som nevnt, laste siden på nytt når man trykker tilbake, for å hindre tilgang til sensitiv informasjon. Det er en grunn til at man må bruke en databrikke når man skal sjekke nettbanken (og Postbanken krever i tillegg at man bruker databrikken når man overfører penger til andre kontoer). At når man ved å trykke tilbake, etter å ha logget ut, fortsatt har full oversikt over kontoen, blir helt feil i mine øyne.

[...]

Ikke enig. Å kunne bla tilbake i histioren er (og bør fortsatt være) en feature Opera støtter! Benytter anledningen til nok en gang å påpeke at man faktisk er logget ut, selv om det kanskje ikke ser slik ut. Prøver du med andre ord å gjøre noe på den foregående siden vil det ikke fungere. Så log-ut-knappen fungerer som den skal (man blir logget ut av systemet og kan ikke gjøre noe gøy før man logger inn igjen), og brukeren har selv valget om han/hun ønsker å lukke fanen/nettleseren (ikke at det er nødvendig, men noen har tydeligvis paranoia...)

Lenke til kommentar

Du kan ikke gå tilbake til samme side du kom fra ved å oppdatere URLen. Hva hvis det var en dynamisk side som serverte et annet bilde hver gang?

Neste, neste, neste,

åj det forrige bilde var tøft. Jeg skulle lastet det ned, *trykke på tilbake*

ånei, det kom et annet bilde.

Det burde kanskje vært 2 funksjoner. En som gikk tilbake i historien, og en som gikk til den forrige URLen.

Lenke til kommentar

Har prøvd meg litt på Opera9.5 nå, har i de senere årene brukt FireFox og er godt fornøyd med det, men FireFox3 kræsjer dessverre litt vell ofte, og jeg tenkte å gi Opera en kjangse sånn for moroskyld også da det tross alt er laget her i Norge!

Er jo utrolig bra at Opera faktisk default laster alle plugins som ligger i FireFox mappa så jeg slapp å legge inn noe som helst! Alt ser også ut til å funke, bortsett fra noen embedded WMP spillere på noen nettsider, men de funker ikke i FireFox heller.

Jeg eksporterte alle delicious bokmerkene mine ettersom det ikke er noen støtte for delicious i Opera, og det gikk jo helt fint å importere de! Men det jeg lurer på er om det er noen måte å få bokmerkene til å vises i et lite vindu på venstre side i Opera, mens jeg har hoved vinduet til høyre? Sånn som det er nå må jeg jo gå på en egen side for å se bokmerkene mine, skulle ønske jeg kunne hatt en liten kolonne på siden hvor de sto til enhver tid, isteden for at jeg må fikle frem og tilbake hele tiden.

En annen ting er stavekontroll? Finnes det ikke noe liggende stavekontrollen til FireFox for Opera?

Den savner jeg sårt! Selv om stavekontrollen i FireFox3 er temmelig bugga :(

Også er det jo ad-block, jeg har fått til et basic filter mot diverse ting nå, men finnes det er bra filter eller noe jeg kan laste ned / legge til i Opera som blokker det meste av reklame på norske nettsider, og de mest vanlige internasjonalle nettsidene?

En siste ting, er det mulig å importere lagrede passord fra FireFox? :p

Lenke til kommentar

Opera laster ingen plugins. Alt er der fra før :)

Ang WMP-filmer er det en guide i førsteposten i denne tråden.

Opera Link (se i førsteposten) er en synkroniseringstjeneste for bokmerker, notater, Speed Dial og din personlige verktøylinje.

For å få bokmerkene dine til å vises i venstre kant, trykker du på verktøyikonet, eller F4, for å få fram sidebar-en. Så trykker du på bokmerke-ikonet.

Stavekontroll finner du en guide til i førsteposten.

Angående reklamefilter, http://www.fanboy.co.nz/adblock/opera/

Lenke til kommentar

Ah, takker!

Men får ikke den stavekontrollen til å fungere, har nå installert Aspell, men "Check spelling" er bare gråa ut hos meg når jeg prøver å få den til å fungere her på forumet?

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...