Gå til innhold

Den store Opera-tråden

Ståle

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Før kunne man se hvor lenken man holdt over førte til, dette savner jeg i Opera 9.5. Om det er jeg som har kommet borti noe jeg ikke skulle vært borti vet jeg ikke, men har sett rundt i diverse innstillinger og finner det ikke der heller.

Lenke til kommentar
Hvordan bytter man til neste fane ved hjelp av tastaturet i 9.5. Før var 1 forrige og 2 neste, men det funker ikke nå.
Du må aktivere einbokstavssnarvegar:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...;#entry11385480

Eller so kan du bruke Ctrl + Tab/Ctrl + Shift + Tab.

Hvis du ikke bare bruker tastaturet:

Du kan holde inne høyre museknapp og bruke scroll for å bla i faner. Dette er en funksjon jeg bruker nesten hele tiden.

For å få litt mer orden på det kan du velge å komme til neste fane, (og ikke til sist brukte fane) når du blar:

Alt+p -> fanen Avansert -> kategorien Faner -> sett "Når jeg blar i faner med..." til "Bla gjennom etter plassering på fanelinje."

Hvis du ikke er redd for å bruke bittelitt ekstra RAM krysser du også av for "Vis miniatyrbilder når jeg blar i faner".

Nå kan du operere ved å se oppe på faneverktøylinja hvor mange ganger du må scrolle. Hvis du vil gå til en fane som er 2 faner til venstre for den fanen du er i, holder du inn høyre museknapp, og scroller 2 ganger oppover. (tilsvarende å trykke hele to ganger på Ctrl+Shift+Tab) Du kan også fjerne hele faneverktøylinja nå som du har en popupversjon av hele greia med høyreklikk + scroll.

...til informasjon :)

Lenke til kommentar
Litt googling gav svaret: Med statuslinja aktivert vil du sjå adressane på den. For å få popup må du skru av statuslinja.
Stemmer. Det viste seg at jeg har klart å komme borti noe på statusbaren eller i innstillinger som har gjort at knappen for "fit to width", "show images" og "zoom" var kommet på feil side der url-en skulle vært vist.

Løste problemet ved å høyreklikke på statusbaren " --> Customize --> Buttons --> Defaults --> Reset Toolbar to Its Defaults".

Glimrende! Nå klikker jeg ikke lenger i blinde. :)

Endret av TSP
Lenke til kommentar
Du kan holde inne høyre museknapp og bruke scroll for å bla i faner. Dette er en funksjon jeg bruker nesten hele tiden.

Bruker ofte denne selv også, men savnet frem og tilbake med 1 og 2 på tastaturet i tillegg. Angående resten av innlegget ditt takker jeg for tipset.

Lenke til kommentar

Oppdaget noe jeg ser på som et sikkerhetsproblem i Opera: når man logger ut av en nettside, har man muligheten for å klikke tilbake, så vil man se alt innholdet på nettsiden.

Oppdaget dette på Postbankens nettsider.

Er det mulig å hindre dette? Holder det å lukke fanen?

Lenke til kommentar

Skjer same i Skandiabanken, og har ingenting med banksidene å gjere vil eg tru. Grunnen er sikkert at Opera ikkje laster sida på ny i det heile når ein går tilbake, den berre laster direkte frå minnet. Kan sikkert skru dette av i innstillingane, under Avansert --> Historikk. Men det er nok å lukke fana.

Lenke til kommentar

Mener å ha opplevd sider hvor man logger seg av "for godt" når man logger av.

---

Trenger litt inspirasjon. Kan folk poste hvordan Operaen deres er konfigurert?

Her er min:

post-41924-1213906557_thumb.png

Prøver meg med mest mulig vertikal plass, litt uvant. Ikke så ofte jeg benytter meg av paneler, men greit å ha historikk og notater.

Og en versjon med hurtigvalg:

post-41924-1213906930_thumb.png

Edit: Woops, liten feil...

Endret av KristofferB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...