Gå til innhold

Den store Opera-tråden


Ståle

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan jo berre skjule det, ved å gå innn på innstillingane for oppgåvelinja. Elles fann eg ein måte på Ubuntu-forumet, som kan tilpassast Windows.

 

Lag ein ny snarveg til opera.exe på t.d. skrivebordet. Gå inn på eigenskapane til snarvegen (høgreklikk --> Eigenskapar). I feltet for Mål står det "C:\Program Files\Opera\opera.exe". Etter dette føyer du til -notrayicon, slik at det står "C:\Program Files\Opera\opera.exe" -notrayicon.

 

Når du opner Opera via denne snarvegen vil du ikkje ha noko ikon i systrayen.

 

Redigert: Akkurat kor opera.exe ligg vil vel jo variere.

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar
Tre problemstillinger som traff meg:

 

1. Hvordan sette "tilpass til vindusbredde" som standard?

 

2. Finnes det en funksjon for å vise alle bildene en side inneholder, og ingenting annet?

 

Redigert:

 

3. Når jeg høyreklikker markerte ord eller setninger, hvordan få Opera til å åpne resultatet i en ny fane?

...

 

Utdypende svar på spørsmål 3:

 

Man endrer menyen som popper opp når du høyre- eller dobbelklikker på markerte/umarkerte ord ved å finne .ini-filen som styrer dette. Husk å ta backup av filen!

 

1. Du må avslutte Opera før du redigerer nettleserens systemfiler. Tips: Høyreklikk et tomt område på denne siden, velg Åpne med --> (velg en nettleser fra listen), se til at den andre nettleseren har åpnet denne siden og avslutt Opera.

 

2. Finn standards_menu.ini. I Windows: lokalisert i X:\Programfiler\Opera\defaults\standards_menu.ini. I Linux/Mac: Mest sannsynlig i "...Opera\defaults...".

 

3. Åpne den som ren tekst (Notepad, Gedit eller lignende)

 

4. Finn [Hotclick Popup Menu] i teksten. Bruk søk.

 

5. Under [Hotclick Popup Menu] skal du legge til denne oppføringen:

Item, Sok i ny fane             = copy & new page & go to page, "http://www.google.com/search?q=%c"

 

Jeg valgte å legge den i linjen over

Item, MI_IDM_SELSEARCH                = Hotclick search, 200

 

Da så det slik ut:

[Hotclick Popup Menu]
Item, MI_IDM_DOCCOPY            = Copy
Item, M_COPY_TO_NOTE            = Copy to note
Platform Win2000-Unix-Mac-QNX, Feature Voice, Item, M_HOTCLICK_MENU_ITEM_SPEAK = Speak selection
--------------------1
Item, Sok i ny fane             = copy & new page & go to page, "http://www.google.com/search?q=%c"
Item, MI_IDM_SELSEARCH                = Hotclick search, 200
Submenu, MI_IDM_SEARCH_DUMMY_PARENT, Internal Search With
Item, MI_IDM_SELDICTIONARY            = Hotclick search, 50
Item, MI_IDM_SELENCYCLOPED            = Hotclick search, 51
--------------------2
Submenu, MI_IDM_SELTRANSLATE_EN_FR_PARENT, Translate menu
--------------------3
Item, M_HOTCLICK_POPUP_MENU_GOTO_URL                = Go to page, "%t"
Item, MI_IDM_SELMAIL            = Send text in mail

 

Vips! Slik ser min ferdige meny ut:

post-77163-1213390255_thumb.jpg

 

PS! Unngå å bruke æ, ø eller å. Hvis du skriver søk og ikke sok i .ini-fila så vil den ferdige menyen stå slik:

so[]k i ny fane

Endret av BorN
Lenke til kommentar

Litt enklare: Alt + P --> Avansert --> Faner. Fjern haka frå Bruk om att gjeldande fane. Eller du kan halde inne Shift (ny fane) eller Ctrl og Shift (ny bakgrunnsfane). Det kan jo vere greit å ha ein eige menyoppføring, og enklare, men det er altso ikkje nødvendig.

 

Redigert: Dette var altso eit svar på BorN sitt innlegg.

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

Er det en måte å få screenshotsa i "speed dial"-vinduet til å oppdatere seg automatisk når jeg åpner ny fane? Vil sikkert kreve litt ressurser, men er jo greit å kjapt kunne se om det er noen endringer på sidene jeg ofte er innom :)

 

Edit: Dessuten, er det mulig å få lukke-kryssene på fanene større? De er irriterende små...

Endret av Livert
Lenke til kommentar
Andre som har opplevd dette?

 

post-41924-1213348977_thumb.jpg

 

Bruker Hurtigvalg med oppdatering hvert 5. min.

Det er ikke nødvendig å bruke auto-oppdatering på Gmail. Gmail bruker Ajax til å hente ny info, og vil oppdatere innboksen straks en ny epost er kommet inn. Å oppdatere siden fører bare til unødvendig trafikk, noe som da førte til at kontoen din ble suspendert.

Jauv, men da tvinges man til å ha gmail-siden oppe. Ved å refreshe speeddial hvert 5. minutt trenger man aldri å gå inn på siden, og kan med ett klikk få oversikt om det har skjedd noe spennende på dine X antall favorittsider! Dårlig av Gmail å reagere på dette, selv om det samtidig er bra de reagerer på såkalt unormal bruk.

Lenke til kommentar
Litt enklare: Alt + P --> Avansert --> Faner. Fjern haka frå Bruk om att gjeldande fane. Eller du kan halde inne Shift (ny fane) eller Ctrl og Shift (ny bakgrunnsfane). Det kan jo vere greit å ha ein eige menyoppføring, og enklare, men det er altso ikkje nødvendig.

 

Redigert: Dette var altso eit svar på BorN sitt innlegg.

Takker!! Dette har jeg irritert meg litt på.

 

Forøvrig, så har Tenknofil gjort test av nye Opera 9.5

Lenke til kommentar

Atter et spørsmål før jeg backroller til tidligere versjon av Opera:

 

Jeg får beskjed om at et eller annet med mail(?) ikke fungerer når jeg åpner Opera9.5., så må jeg trykke 'ok' før jeg er inne i opera og alt er ok.

Noen som vet hva dette er?

 

Litt irritert på siste versjon av opera. Men det når vel ikke frem til designerne. Så jeg håper de våkner om natten med kløe på kjipe steder... :)

Lenke til kommentar

@ Livert:

jeg vet ikke helt hvordan det påvirker netteleseren, men du kan prøve dette:

gå inn på adressen "opera:config"

trykk på user prefs og så fjerner du haken ved show E-mail client.

 

jeg vet ikke om dette vil ha noen som helst innvirkning på problemet ditt, men du kan jo prøve.

 

jeg vil annbefale deg å reinstallere opera, og begynne med en HELT REN profil, er det noe som henger igjen

etter forige operainstallasjon, så har du ikke en ren profil.

det innebærer også at du må konfigurere opera på nytt om du har forandret på noe, og at du må ta en sikkerhetskopi

av bokmerkene dine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...