Gå til innhold

Den store Opera-tråden


Ståle

Anbefalte innlegg

Har nå prøvd 9.5 i noen timer, og er to ting jeg savner forløpig, før kunne jeg zoome på siden når jeg trykka på 0 tallet på numpad.

Også savner jeg den til å søke i siden som hadde oppe til venstre før. Nå må jeg bruke ctrl+f...

Men ellers er jeg veldig fornøyd.

Btw, skulle ikke 9.5 kunne klare 100/100 i Acid3? jeg fikk bare 83/100...

 

trygveaa, hvordan fikk du fanene over på siden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har nå prøvd 9.5 i noen timer, og er to ting jeg savner forløpig, før kunne jeg zoome på siden når jeg trykka på 0 tallet på numpad.

ctrl+F12 -> Advanced -> Shortcuts -> Enable single-key shortcuts

 

Også savner jeg den til å søke i siden som hadde oppe til venstre før. Nå må jeg bruke ctrl+f...

Hva slags søk på siden mener du?

 

Btw, skulle ikke 9.5 kunne klare 100/100 i Acid3? jeg fikk bare 83/100...

Var bare en internal build som klarte det. Syns det er litt rart at de ikke har fikset det i public enda...

 

trygveaa, hvordan fikk du fanene over på siden?

shift+F12 -> Toolbars -> Trykk på Tab-baren -> Placement = Left

 

Hvordan kan jeg legge inn snarveier på den nederste verktøylinja?

Linker til sider, eller? Dra de på linja mens du holder shift. Hvis du mener vanlige knapper så er det bare å dra de dit når Apperance menyen er åpen (shift+F12).

 

Et spørsmål: Hva gjør knappen "Sync now" i Knapper -> Nettleser?

Akkurat som den sier. Syncer bokmerker, speed dial og notater mot Opera Link. Den gjør jo det automatisk også så det er vel ikke så mye vitts med den knappen.

Endret av trygveaa
Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet er det ikke mulig å ha akkuratt 2 uansett hvor mange tabs du har, men det er mulig å få den til å legge til en ekstra linje, når linja er full. Problemet med det er at hvis du har veldig mange tabs så tar alle linjene stor plass. Derfor har jeg tabsene på venste side.

 

For å få tabs på flere linjer:

shift+F12 -> Toolbars -> Trykk på Tab-baren -> Wrapping: Wrap to multiple lines

Endret av trygveaa
Lenke til kommentar
Kanskje dumt spørsmål, men here it comes:

Er det muligheter for å få to linjer med faner? Altså oppåhverandre? Bruker ofte å surfe med 20+ faner, og da hadde det vært kjekt med mer ei linje og misbruke.

-> Trykk shift+F12

 

-> trykk på fanen verktøylinjer (Toolbars)

 

-> Klikk èn gang på et tomt område til fanene (du får en orange/gul firkant som viser at du har markert riktig)

 

-> Velg "Bryt over flere faner" under "bryting" i nederste del av vinduet du akkurat fikk opp.

 

 

Edit: Ståle og trygveaa ble først.

Endret av BorN
Lenke til kommentar
Før jeg laster ned må jeg vite om det går an å skru av det Quick Find-greiene. Hater sånne overvåkningsfunksjoner.

Noen som vet?

:)

Det er ikke en overvåkningsfunksjon...

Opera (og alle andre nettlesere) har en cache, som husker innholdet på nettsidene. Forskjellen er bare at nå kan Opera søke gjennom alt dette innholdet. Skjønner ikke hvorfor du ikke vil ha det. Tror ikke du kan skru det av (ettersom det ikke er noe vits). Du kan skru av cachen, men det er ikke så lurt.

Lenke til kommentar
Det er ikke en overvåkningsfunksjon...

Opera (og alle andre nettlesere) har en cache, som husker innholdet på nettsidene. Forskjellen er bare at nå kan Opera søke gjennom alt dette innholdet. Skjønner ikke hvorfor du ikke vil ha det. Tror ikke du kan skru det av (ettersom det ikke er noe vits). Du kan skru av cachen, men det er ikke så lurt.

 

Ok, det er bare cachen ja. Men da funker det vel å kjøre CrapCleaner. Thnx!

 

Edit: Mente ikke at Opera overvåker, men at andre på samme maskin kan få enda lettere tilgang til de sidene jeg har vært på.

Endret av okjatakk
Lenke til kommentar

Hei!

 

I Firefox har det alltid vært veldig lett å vise sider i den skrifttypen du ønsker selv. Men i Opera 9.5 funker dette dårlig. Dette har jeg gjort:

 

Instillinger --> Nettsteder (fane) --> Valgt skrifttype Calibri

Dette funket ikke egentlig, da det ga ingen effekt på f.eks. www.nettavisen.no sin skrift. Jeg gikk lenger inn i funksjonene, og gjorde følgende:

 

Instillinger --> Avansert (fane)--> Skrifttyper --> Valgte alt til Calibri

Fortsatt ville ikke alt på siden vises i Calibri. Jeg endret mer:

 

Instillinger --> Avansert (fane) --> Innhold --> Stilalternativer --> Haket av for Mitt stilsett, mine skrittyper og mine instillinger.

Da endret plutselig hele internettsiden seg, og alt var bare kaos. Hvis jeg haker av for "bruk sidens stilsett", da vil ikke skriften vises i Calibri.

 

 

Dette er gjort så utrolig enkelt i Firefox... håper det finnes en god løsning i Opera.

Endret av HowCome
Lenke til kommentar
Et spørsmål: Hva gjør knappen "Sync now" i Knapper -> Nettleser?

Akkurat som den sier. Syncer bokmerker, speed dial og notater mot Opera Link. Den gjør jo det automatisk også så det er vel ikke så mye vitts med den knappen.

Okay da fikk jeg klarhet i det. Det jeg lurte på var selvfølgelig hva den synkroniserte. :)

Lenke til kommentar

Jippi, dette gjorde dagen min (dårlig forsøk på fornorsking?). Likte ikke skinnet helt, følte det ble for "Vista-aktig", men det var jo enkelt å fjerne. :)

 

Passordhåndteringen fungerer mye bedre nå (man blir logget inn rett etter at man har skrevet bruker/passord og får spørsmål om man blir logget inn). Kan virke som om rendringen går litt kjappere, men det er jeg ikke sikker på.

 

En ting jeg lurer på, før kunne jeg trykke på venstre skjermkant, så spratt historikk, widget, favoritter osv. opp. Ser ut til at det er fjernet nå, man må trykke F4 for å få den opp. Er det mulig å få tilbake den gamle funksjonen?

Edit: Fant ut, var i grunn bare å trykke tilpass og "Vis panelbryter i vinduskant".

Endret av KristofferB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...