Gå til innhold

Den store Opera-tråden

Ståle

Anbefalte innlegg

Youtube-videoer hakker/henger hele nettleseren for meg noen sekunder etter oppstart... i Firefox Aurora. Det er vissnok ikke nettleseren men Microsofts antivirus som står for det problemet, så antar dette problemet finnes jevnt over i nettleserene.

Men det er jo ikke nødvendigvis det samme som du opplever, siden det alltid skjer og ikke bare etter noen dager.

Tab Peek overrasket meg, men jeg har ikke ennå gjort meg opp en mening om det var en positiv eller negativ overraskelse. Strengt tatt erstatter den bare et museklikk. Vedder et foruminnlegg på at de først testet fade-in ved museklikk, og så fant ut at folk ikke ville ha det, og gjorde det om til Tab Peek i stedet. :p

Linux-støtte og sandbox til Flash er jeg derimot udelt positiv til. Og ser på changelog at de har lagt en god del fokus på fiksing og/eller workarounds av HiDPI-problemene. En av de bedre forbedringene av Opera Blink så langt.

Som så langt ikke rekker Opera Classic til leggen, og ikke kommer til å gjøre det på minst 10 versjoner til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

jeg har oppdatert Den bittelille Opera på høy DPI-tråden etter å ha testet nyeste versjon Opera Developer 24 på min Surface Pro.

Konklusjon: Opera har Developer 23 og Developer 24 hatt fokus på HiDPI og luket unna de fleste av problemene med høy DPI.

Opera har ikke lengre uklar tekst (nettleseren er ikke skalert i Windows siden Developer 20) og har fått på plass pinch zoom og scrolling som hovedsaklig virker. Fra Developer 24 er også ikonstørrelsen fikset på høy DPI. Disse var alt for små til å bruke uten stylus før, og var den viktigste showstopperen etter uklar tekst ble fikset.

Opera 24 er altså endelig klar til å brukes på HiDPI.

Det betyr ikke at den er uten feil eller svakheter.

Fingerscrolling har et problem, slik at man kan ikke gjøre to raske sveip i samme retning. Man må enten vente til scollingen stopper, eller scrolle i forskjellig retning i begynnelsen av sveipet.

Pinch Zoom er designet anderledes enn i Firefox Aurora.

1: Man kan ikke pinch-zoome ut dersom bildet er større enn 100% av skjermen. Man kan bruke tastaturet eller menyen for å endre default zoom til 90% osv, men kan altså ikke gjøre tilsvarende for bare en tab med fingrene.

2: Taben husker ikke pinch zoom. Likt som Chrome men forskjellig fra Firefox.

Dermed må man pinch-zoome inn på nytt på hver eneste side hvis man f.eks. leser tegneserier. Og man kan altså ikke zoome ut til å se mindre enn 100%.

Men alt i alt virker de viktigste HiDPI-problemene å være løst i Developer 24.

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 8 år senere...

Her var det liv... 

Uansett, jeg har begynt å bruke Opera, men det er en ting som irriterer veldig.  Er vant til å plassere pekeren helt ut til sidene når jeg scroller, men med Opera går ikke det. Vinduet dekker liksom ikke hele skjermen. En designfeil , eller kan det stilles inn? 

Lenke til kommentar
toro6 skrev (8 timer siden):

Her var det liv... 

🤣

Selv har jeg byttet til Vivaldi. Også blir det litt surfing i Google Chrome, må dessverre innrømme det. 

Dermed kan jeg ikke hjelpe deg. Utover at jeg antar vinduet er maksimert, og ikke bare manuelt strukket ut mot skjermkant.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har gått helt bort fra Opera, ellers ville jeg ha sjekket opp det du spurte om. 

Som @qualbeen droppet jeg Opera til fordel for Vivaldi, så snart sistnevnte ble sluppet. Nå bruker jeg imidlertid en bukett av de største nettleserne, hver til forskjellige bruk/bruksmønstre. Vendepunktet for meg ble når Firefox endret på oppførselen slik at den ble mer lik Opera til lesing. Spesifikt at den begynte å huske zoom i en fane over flere sidelastinger.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Ok, kan kanskje prøve denne Vivaldi! Så sant den syncer lett med Google kontoen. 

Opera er ikke det store lenger, nei? 

Har jo brukt Chrome lenge, men den har begynt å fryse seg, selv etter at det ble tatt en reset. Nå har jeg prøvd det igjen, så får vi se. 

Lenke til kommentar

@toro6 Vivaldi ble jo startet opp av noen av dem som hadde formet Opera og denne gangen lagde de en mer nerdete browser. Så dersom du liker customization, kan det være greit å sjekke opp Vivaldi.

Dersom hovedpoenget er å prøve noe annet enn Chrome-motoren, bør du se på Firefox. Det er vel mer eller mindre den siste betydelig nettleseren som ikke bygger på Chromium/Blink. Opera har gjort det siden Opera 15. Vivaldi siden starten.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...