Kakeshoma Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 Hva syns folket om den Chromerte Opera 15? Et par ting jeg ikke liker: Ingen tab stacking eller pinning. Ellers er mailklienten splittet ut, det fungerer for så vidt greit. Bokmerker er borte, men konverter dem til Speed dial så fungerer det i grunn bare bedre IMHO. Opera Link er ikke med i versjon 15 men kommer tilbake senere. Syns ting virker veldig smud, så tror vi vil få mye bra ut av Blink-samarbeidet. Lenke til kommentar
MrBaff Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 Hva syns folket om den Chromerte Opera 15? Et par ting jeg ikke liker: Ingen tab stacking eller pinning. Ellers er mailklienten splittet ut, det fungerer for så vidt greit. Bokmerker er borte, men konverter dem til Speed dial så fungerer det i grunn bare bedre IMHO. Opera Link er ikke med i versjon 15 men kommer tilbake senere. Syns ting virker veldig smud, så tror vi vil få mye bra ut av Blink-samarbeidet. Tab stacking og bokmerker savner jeg veldig. Speed dial er genialt det, men det er mange bokmerker jeg har lagret som jeg liker å kunne hente frem en gang i blant. Savner også innstillingsmulighetene. Tidligere kunne man flytte alt hit og dit og sette opp opera akkurat som man ville, men nå er det ikke mye man får lov til å forandre på mer... Ellers så virket den veldig mye kjappere enn den gamle versjonen, men jeg hoppet tilbake pga alle funksjonene som de fjerna... Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 Opera på smarttelefonen var bra helt til RSS funksjonalitet ble fjernet. Nå er ikke engang opera link på plass på smarttelefonen. Og som nevnt med Opera 15 så mangler pinning samt stacking av tabs. Jeg brukte også IRC en gang iblant og epost klienten i opera var perfekt for meg. Jeg brukte også bokmerker med stikkord for rask tilgang til mine faste rutetabeller, sørge for at wikipedia og andre faste sider var på lista når jeg begynte å skrive url er og lignende. Adblock i opera er fjernet, så nå skal vi vist stole på extensions. Sist åpnede faner er fjernet som knapp og ligger nå et ekstra museklikk unna. Ctrl+Z for å angre lukking av fane er borte.. Her er det mange ting som mangler. Jeg sier ikke at jeg ikke liker forandringer. Men når de tar bort funksjoner som jeg bruker daglig så blir det et problem. Men jeg kan jo bare holde meg til 12.15 til jeg finner omveier på det som mangler for at jeg skal klare å surfe optimalt. Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 Sant sant... Litt rart å lansere dette som en fullversjon egentlig. Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 Jeg håper at en del smarte snarveier kommer tilbake (punktum for søk, ctrl+z, alt+tab @mac, m.fl), og instillingene er også for sparsomme. Men Chronium er laaaangt mer stabil på Mac, og derfor har jeg ikke gått tilbake til forrige versjon (ennå). Forventer litt mer knask i neste oppdatering, bl.a. instillinger av utseende + tabs-håndtering. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. juli 2013 Del Skrevet 21. juli 2013 Hvordan fjerner man søkebaren fra speed dial? Lenke til kommentar
Staketten Skrevet 9. august 2013 Del Skrevet 9. august 2013 I dag installerte eg denne nummer 15. Etter at eg fann ut at menylina ikkje let seg oppretta, og at eg korkje fekk bytt språk eller integrert DuckDuckGo, så var det over og ut for denne nettlesaren. Eg er såpass skuffa at det skal ei solid oppdatering til for at eg skal gidda å overføra samlege trettitre sider eg har i hurtigval i gode 12.15. Å byta over til denne Opera 15 blir nett som å byta frå ein Peugeot Boxer til ein Ford Ka; Denne er lett å bruka, men ein misser alt av individuell fridom når det gjeld personleg tilrettelegging. 1 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 Forstår deg godt Staketten; etter at de byttet til Chromium har svært mye av tilpasninger og valgmuligheter forsvunnet. Men en ting skal de ha: nettleseren er sinnsykt mer stabil (iallefall på Mac, hvor gamle Opera til tider var ustabil). I tillegg er det jo deilig å ha webkit i bunn Håper det kommer en oppdatering til Opera, hvor vi får tilbake alle mulighetene til å customize og endre GUI'et. Som kjent er vi Opera-brukere litt kravstore, og foretrekker å kunne skreddersy løsningen! Dessverre er det ikke på desktop Opera Software tjener penger; så jeg vil anta at mesterparten av utvikling foregår på mobil/tablet fronten..? Lenke til kommentar
mohansno Skrevet 14. oktober 2013 Del Skrevet 14. oktober 2013 Noen som vet hvordan man kan få Opera 12.16 til å arbeide raskere og ikke henge seg opp når man bruker Twitter? Syns nettleseren blir forferdelig treg når jeg har mer enn 5-6 faner oppe....Og Opera 16 har jeg ikke tenkt å bruke, så lenge den mangler alle fordelene Opera 12.16 har (snarveier, redigering, låsing av faner osv.)... Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 17. oktober 2013 Del Skrevet 17. oktober 2013 http://news.softpedia.com/news/Why-Opera-Sold-Its-Soul-Ditched-Presto-and-Adopted-WebKit-322592.shtml WebKit vs Presto vs Gecko har jo mange sider utover hva som er "best". Når apple krever bestemte teknologier for å slippe til i appstoren med appen sin, så er det lett å velge den teknologien som slipper en til uavhengig av hva som er best. Det handler jo også om nettstøtte. Om sider designes for webkit er det webkit browsere som fungerer best der.http://www.sitepoint.com/5-reasons-to-reject-webkit-monoculture/Ironien i dette er jo:If something works in WebKit browsers, it won’t matter whether that feature is proprietary, implemented incorrectly or fails elsewhere: it becomes the standard. At that point, you have to hope WebKit is never superseded by a better alternative — a horrible thought.Med andre ord, ved å utvikle nettsider for webkit så etableres en standard. Om det utvikles et bedre alternativ, så er man likevel fastlåst i webkit standarden. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 31. oktober 2013 Del Skrevet 31. oktober 2013 Ironien i dette er jo: If something works in WebKit browsers, it won’t matter whether that feature is proprietary, implemented incorrectly or fails elsewhere: it becomes the standard. At that point, you have to hope WebKit is never superseded by a better alternative — a horrible thought. Med andre ord, ved å utvikle nettsider for webkit så etableres en standard. Om det utvikles et bedre alternativ, så er man likevel fastlåst i webkit standarden. Det du beskriver dere er nittitallet om igjen, med Netscape vs. Internet Explorer. Det var en katastrofe, og holdt nettet tilbake i nesten ett tiår. Jeg er redd for, og sikker på, at dette svekker alt standardiseringsarbeidet som blant annet Opera/Lie har jobbet mye for. Det ble vel nok for dem etterhvert. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 31. oktober 2013 Del Skrevet 31. oktober 2013 Forresten, siden jeg var her inne: relevant for noen av dere i denne tråden er kanskje bruk av Opera (Windows Desktop-versjon) på en skjerm med høy DPI. Jeg kjøpte meg nylig en Surface Pro, og oppdaget til min store overraskelse at "for gode" skjermer også kan være et problem. Eksisterende programvare, inkludert alle versjoner av Opera, får uklar tekst og ikoner/bilder når man bruker Windows 8.x's zoom-modus ("Make it Bigger"). Sånn som det er akkurat nå, er Internet Explorer (mitt fjerdevalg) beste nettleser på Surface Pro@150%, og bortsett fra den er det kun Firefox Aurora som har klar tekst på 150%. Vanlig Firefox, Opera Classic og Opera Developer, Chrome og Chrome Canary har alle uklar tekst når man kjører Windows Desktop i standardmodus på Surface Pro. Og det er opp til hver utvikler å fikse dette - Microsoft synes tydeligvis å zoome inn vektorbaserte fonter slik at de blir uklare er en helt grei løsning. Firefox og Chrome ser ut til å jobbe med problemstillingen, Opera får det vel med på kjøpet fra Chrome etterhvert. Derfor har jeg gjort litt arbeide på å finne ut hvordan man best kan kjøre nettlesere på Windows med 150% zoom (som er standard for Surface Pro), og i den anledning summerte jeg opp det jeg har funnet ut så langt og lagde en egen tråd for det. Den bittelille Opera på høy DPI - tråden Kom gjerne med korreksjoner og bidrag til hvordan man får Opera'en bra på en skjerm med høy DPI. Så kan jeg oppdatere den og eventuelt komme med mer detaljer og skjermFOTO dersom det er noe folk lurer på. 1 Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 16. november 2013 Del Skrevet 16. november 2013 Hva pokker har skjedd med Opera? Gjorde en clean install av Windows nå og installerte selvfølgelig siste versjon av Opera. Jeg får ikke flyttet adresse og tab-linjen ned. Når jeg lukker en tab så går den til neste tab til høyre på listen, i stedet for å hoppe til siste tab som var åpen. Langt færre instillinger generelt. Hvordan kan jeg få installert den forrige versjonen som faktisk var bra? Om dette er fremtiden for Opera mister de dessverre meg som bruker. Har brukt Opera fast så lenge jeg kan huske, men dette var dårlige greier Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 16. november 2013 Del Skrevet 16. november 2013 Hva pokker har skjedd med Opera?Ein god del. Dei har bytta nettlesarmotor til Chromium, og samstundes flytta dei heile grensesnitt-backenden til Chromium sitt opplegg. Dei nyaste versjonane har dermed litt mindre greier enn dei gamle, so langt iallfall. Hvordan kan jeg få installert den forrige versjonen som faktisk var bra?Om du går til http://www.opera.com/computer/windows og scroller litt ned finn du ein link til Download Opera 12. Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 16. november 2013 Del Skrevet 16. november 2013 Ein god del. Dei har bytta nettlesarmotor til Chromium, og samstundes flytta dei heile grensesnitt-backenden til Chromium sitt opplegg. Dei nyaste versjonane har dermed litt mindre greier enn dei gamle, so langt iallfall. Om du går til http://www.opera.com/computer/windows og scroller litt ned finn du ein link til Download Opera 12. Takker, da er den tilbake på PCen Hva er egentlig grunnen til å bytte motor? Den de hadde var jo utmerket og i tillegg temmelig unik i forhold til de andre alternativene. Den Operaen jeg installerte i sta minte mer om en mellomting mellom Chrome og Firefox, noe jeg ikke synes noe om. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 16. november 2013 Del Skrevet 16. november 2013 Chromium seier eg, WebKit skulle eg ha sagt. Meir nøyaktig ein fork som heiter Blink: http://thenextweb.com/insider/2013/04/04/opera-confirms-it-will-follow-google-and-ditch-webkit-for-blink-as-part-of-its-commitment-to-chromium/ http://blog.chromium.org/2013/04/blink-rendering-engine-for-chromium.html Den opprinnelege pressemeldinga frå Opera: http://www.operasoftware.com/press/releases/general/opera-gears-up-at-300-million-users Utover det som står i nokon av linkane over skal eg ikkje seie noko om akkurat kva som var grunnen, hugser ikkje om eg har lest noko meir om det. Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 16. november 2013 Del Skrevet 16. november 2013 Ser at aksjen har gått noe ned siden oktober, var det da den nye versjonen kom? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 16. november 2013 Del Skrevet 16. november 2013 Nei, ser ut som fyrste versjon kom i juli. Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 17. november 2013 Del Skrevet 17. november 2013 Nei, ser ut som fyrste versjon kom i juli. Hmmm, da har faktisk aksjen nesten doblet seg siden den gang. Rart, produktet er jo mye dårligere, men det er kanskje det at de satser sterkere på mobil og nettbrett? Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 18. november 2013 Del Skrevet 18. november 2013 (endret) Opera går ganske bra for tiden, og de har også økt takten på ansettelser. Desktop er ikke deres viktigste segment for inntjening. Edit: men det kan hende det er deres viktigste segment for å rekruttere lojale brukere. Endret 18. november 2013 av tommyb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå