Gå til innhold

Den store Opera-tråden

Ståle

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke lagt inn noe reklamefilter som jeg vet om. Hvordan gjør jeg det? Eller evt fjerner det? Hvordan sletter jeg profilmappen?

Noe reklame vises som den skal, mens andre ting er borte. Også her på diskusjon.no er det noe reklame som ikke vises i Opera, men i f.eks. Explorer.

Endret av Superparanoid
Lenke til kommentar

Nå slettet jeg alle innstillinger jeg har gjort i Opera siden i går. Nå fikk jeg opp igjen den høyre spalten på vg.no, men de hvite boksene dukker også opp igjen.

Eksempel:

post-90344-0-87720800-1291592748_thumb.jpg

Man ser jo NetCom reklamen på siden der, så all reklame forsvinner jo ikke. Det eneste vi kan slå sikkert fast er at det var for enkelt å skylde på Norton. Det må være noe med Opera. Men nå er tålmodigheten snart over, men det nytter vel ikke å spørre om råd til en annen nettleser i denne tråden?

Lenke til kommentar

Nå slettet jeg alle innstillinger jeg har gjort i Opera siden i går. Nå fikk jeg opp igjen den høyre spalten på vg.no, men de hvite boksene dukker også opp igjen.

Eksempel:

post-90344-0-87720800-1291592748_thumb.jpg

Man ser jo NetCom reklamen på siden der, så all reklame forsvinner jo ikke. Det eneste vi kan slå sikkert fast er at det var for enkelt å skylde på Norton. Det må være noe med Opera. Men nå er tålmodigheten snart over, men det nytter vel ikke å spørre om råd til en annen nettleser i denne tråden?

Tror de hvite feltene har med flash å gjøre.

Lenke til kommentar

Det er et pussig problem du har Superparaoid.

Det hadde vært artig å finne ut hva som forårsaker det.

Hvis du kan prøve en såkalt "clean-install" av opera, så kan vi stort sett utelukke opera som feilkilde.

For å gjøre en clean-install, så må du slette (avinstallere) opera, slette profilmappa (C:\Users\Bruker\AppData\Roaming\Opera\)

og så installere opera igjen.

Husk at du mister alt av innstillinger, bokmerker, og liknende når du gjør dette.

Hvis dette ikke virker, så kaaaanskje hosts fila har skylden, selv om jeg ikke kan forestille meg at det kan skape slike problemer som du har.

Lenke til kommentar

Finnes det brannmurer med ad-filter?

Problemet er vel at det er et eller annet som fjerner de fleste reklamene, og skriver htmlen om feil, slik at ikke Opera forstår det skikkelig. Firefox er bedre på feil-html-håndtering, så kan godt være det er skrevet for internet explorer.

Regner med at youtube og flash ellers virker?

Endret av Ståle
Lenke til kommentar

Hvis du kan prøve en såkalt "clean-install" av opera, så kan vi stort sett utelukke opera som feilkilde.

For å gjøre en clean-install, så må du slette (avinstallere) opera, slette profilmappa (C:\Users\Bruker\AppData\Roaming\Opera\)

og så installere opera igjen.

Husk at du mister alt av innstillinger, bokmerker, og liknende når du gjør dette.

Hvis dette ikke virker, så kaaaanskje hosts fila har skylden, selv om jeg ikke kan forestille meg at det kan skape slike problemer som du har.

Jeg er i alle fall helt blank, så jeg er veldig takknemlig for all hjelp og bistand dere alle gir, men foreløpig har vi dessverre ikke funnet noen løsning. Gjorde nå som du sa, avinstallerte Opera, fjernet profilmappa, og reinstallerte Opera. Slik ser det ut hos meg nå:

post-90344-0-44609700-1291657916_thumb.jpg

Det er ikke fullt så ille hele tiden altså. Når jeg avsluttet Opera og startet det på nytt, var det bare de "vanlige" hvite boksene som dukket opp igjen. De store sorte boksene dukket opp i ny og ne før reinnstalleringen også, så problemet er vel egentlig fortsatt nøyaktig det samme.

Tror ikke det...

Regner med at youtube og flash ellers virker?

Det fungerer helt fint ja.

Lenke til kommentar

Tror ikke det...

Det finnes.

Norton sin har akkurat dette ifølge informasjonen andre har lagt frem her.

Hvis du fortsatt bruker AVG sin antivirus/brannmur, så kan en vel regne med at det ikke var Norton

som forårsaket dine problemer, håper jeg.

Antivirusprogrammer er jo kjent for å tukle med windows, og ikke nødvendigvis rette opp dette

når de fjernes.

Den reklamen som er blokkert, er den også blokkert i andre nettlesere?

Har du sjekket andre brannmurer som kan ha innvirkning?

Jeg vet mange trådløsroutere har innebygget brannmur, men jeg har ikke hørt om at disse har reklameblokkering.

(Det betyr ikke at jeg utelukker at en router kan være årsaken til problemet, jeg anser det bare som lite sansynlig.)

Problemet er vel at det er et eller annet som fjerner de fleste reklamene, og skriver htmlen om feil, slik at ikke Opera forstår det skikkelig. Firefox er bedre på feil-html-håndtering, så kan godt være det er skrevet for internet explorer.

Denne fremstllingen av problemet er ganske akkurat slik jeg også ser det, og det blir i følge den teorien viktig å finne hvilke ledd mellom

VG og Opera som skaper problemet.

Jeg tror dette leddet er hjemme hos deg, enten i, eller utenfor datamaskinen din.

Lenke til kommentar

Jeg kjører AVG for øyeblikket nå ja. Problemet oppstår ikke med andre nettlesere, i alle fall ikke i Explorer, Firefox, Chrome eller Safari. Jeg benytter for øvrig ingen router, men kabel direkte fra modemet. ADSL-linja er også rask og stabil. Jeg har en forholdsvis kraftig PC som er mindre enn ett år gammel, og som ble formattert for to uker siden. Problemene hadde jeg også før formatteringen.

Lenke til kommentar

Jeg kjører AVG for øyeblikket nå ja. Problemet oppstår ikke med andre nettlesere, i alle fall ikke i Explorer, Firefox, Chrome eller Safari. Jeg benytter for øvrig ingen router, men kabel direkte fra modemet. ADSL-linja er også rask og stabil. Jeg har en forholdsvis kraftig PC som er mindre enn ett år gammel, og som ble formattert for to uker siden. Problemene hadde jeg også før formatteringen.

Vi kan dermed regne med at feilkilden er i datamaskinen din.

Blir reklamen borte i de andre nettleserene, eller er det bare i opera at reklamen fjernes?

Kan du prøve å trykker på F12 på tastaturet, og så fjerner du haken ved "Bruk programtillegg",

for så å se hva som skjer?

Kanskje må du restarte opera for å oppnå "skikkelig effekt".

Merk at youtube og nettbank osv. ikke vil fungere når du har fjernet denne haken.

Lenke til kommentar

Se der ja. Ser faktisk bedre ut etter at jeg gjorde dette. Etter å ha scrollet meg ganske langt ned på siden, kommer imidlertid et langt hvitt felt. Men det ser ut til å være fordi det ikke er noe der i utgangspunktet.

Litt dumt at ikke YouTube og lignende ikke fungerer da...

Er forresten bare i Opera jeg har disse problemene. Jeg har forsøkt både Explorer, Firefox, Safari og Chrome - ingen av disse har de samme problemene som oppstår i Opera.

Lenke til kommentar
OK, men dette understreker bare at Opera ikke er spesielt brukervennlig for folk flest. Ifølge linken hernil viser til så skal jeg som bruker Windows 7, lagre filen under:

C:\Users\<username>\AppData\Roaming\Opera\Opera\profile\

Problemet er bare det at jeg ikke kommer lenger enn hit:

C:\Users\<username>\AppData\Roaming\Opera\Opera

Det er ingenting som heter profile hos meg... Vel, jeg får vel fortsette jakten på den perfekte nettleser ser det ut til.

Folk flest leker da ikke rundt med filteret. Det blir ganske tåpelig å påstå at Opera ikke er brukervennlig når du selv driver og endrer på ting du ikke skjønner (og som uansett er rimelig godt skjult). Det blir som å skru av bildevisning i Firefox, for så å klage over at Firefox er lite brukervennlig på grunn av dette.

Men ut fra bildene dine virker det som du hadde skrudd på "fit to width". Klikk på knappen til høyre på statusbaren nederst og sørg for at den er skrudd av.

Endret av snartenkt
Lenke til kommentar
Bruk Firefox eller Chrome du, det er også gode browsere. Når du har vendt deg til en browser, er den best uansett (så lenge det ikke er Internet Explorer eller Telnet :) )

Kutt ut spam. Dette er en tråd om Opera. Hvis du ønsker å reklamere for andre nettlesere er det haugevis av andre tråder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...