Gå til innhold

Den store Opera-tråden


Ståle

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som vet hvordan jeg får tabsa HELT på toppen slik som i Chrome? Husker jeg fant en "fix" av noe slag, tror det var et theme, men finner ikke frem til den igjen

 

Edit: fant ut av det :)http://my.opera.com/community/customize/skins/info/?id=9101

man trenger ikke efet theme for der, husker det var bare noen småtting som måtte gjøres i opera:config, dog husker jeg ikke helt hvor, men står en eller anna plass i denne tråden.
Lenke til kommentar

Hvorfor er Opera ubrukelig?

 

1: Den har ingen Ad-blocker, ei heller en enkel løsning på å få dette

2: Ingen enkel mulighet til å få downloads i statusbar

3: Ingen autofullfør i søkevinduene... WTF? Dette er 2010?????????

4: Søking i historikk er latterlig..... Om jeg ikke tar feil hadde Opera et fint navn på denne (i sin tid) nyvinnende, men ubrukelige søkefunksjonen i adresselinjen:post-85477-1278600885,2666_thumb.png

 

Og jeg som trodde jeg endelig hadde funnet meg en fin browser :(

5: Zooming med touchpad funker ikke

6: Scrolling med touchpad fungerer dårlig

 

Til tross for overnevnte ulemper er jeg fortsatt forelsket

Endret av Todda7
Lenke til kommentar

1. Den har Ad-block. Du finner den ved å høyreklikke i nettsiden med reklamen, ikke på reklamen men på siden.

post-63221-1278602134,8959_thumb.png

 

Trykk så på reklamebannere og bilder for å blokkere.

For en god start kan du redigere urlfilter.ini som du finner i C:\Users\[brukernavn]\AppData\Roaming\Opera\Opera

Med denne: http://my.opera.com/Tamil/blog/ad-block

 

----

 

2. For status på downloads kan du bruke menyen på venstre side. Denne er ikke synlig som standard. trykk F4 for å åpne. Utvid Downloads fanen for detaljer.

 

----

 

3. Denne får noen andre svare for. Jeg har ikke hatt bruk for denne funksjonen men vi er så forskjellige :)

 

----

 

4. Historikksøk kan også gjøres, dog mye enklere i venstremargen (F4) og trykk på klokka.

 

----

 

5. Mener du zoom som i + og - på numpad eller som ctrl+musehjul/scrollekant på touchpad? Funker fint her :) og trykk "*" for normal zoom.

 

----

 

6. Hvordan fungerer det dårlig? Fungerer det?

Lenke til kommentar

1: For tungvindt, burde forbedres og forenkles

2: ff

3: Tenker vi på det samme? Hvis du skrive "how to" i hjørnet med "søk med Google", for du opp "how to make babies" og shit da?

4: Den klarer jo ikke å søke i vindunavn!

post-85477-1278603167,1716_thumb.png

post-85477-1278603183,9038_thumb.png

5/6: Funket fint i FF/IE i stad, men oppgraderte touchpad-driver og det forbedret seg.

Lenke til kommentar

1. For tungvindt? kan ikke se hvorfor du syns det.

Er jo bare høyreklikke på hvilken som helst side og velge "Blokkere innhold..."

Deretter klikker du på et bilde for å blokkere alt på webserveren i samme mappe som elementet www.omglol.com/ads/* f.eks.

Skal du blokke bare blokkere det ene elementet er det bare å holde inn Shift mens du klikker på det, f.eks www.omglol.com/ads/reklame12.jpg.

 

2. Hvordan du får downloads i statusbar vet jeg ikke.

Men er jo bare å bruke sidebaren egentlig?

F4 for inn og ut ;)

utennavnv.png

 

3. Vet ikke hvordan denne fikses (dog savner jeg det ikke selv, men det er jo kanskje en nyttig funksjon som brurde blitt implimentert)

 

4. søkingen i historikk er ikke latterlig, denne søkingen er nermest genial.

utennavnez.png

 

5/6: Hold inne CTRL + scroll inn eller ut, har du scroll på touchpad (pleier være til høyre ofte) skal dette også fungere.

 

Er det ellers noe du er missfornøyd med bare si i fra, det aller meste har en løsning, så lenge man vet hvordan.

Lenke til kommentar

Facebook fungerer helt fint for meg?

 

Jeg fant ut at det var et User Javascript som fucka Facebook så nå fungerer alt fint igjen.

 

Eneste jeg savner i Opera på Facebook er funksjonen for å få info om en annen bare du holder musen over navnet. Men det e jo ikke Opera sin skyld at Facebook legger til nye funksjoner uten å sjekke at det fungerer i alle nettlesere.

Lenke til kommentar

1. For tungvindt? kan ikke se hvorfor du syns det.

Er jo bare høyreklikke på hvilken som helst side og velge "Blokkere innhold..."

Deretter klikker du på et bilde for å blokkere alt på webserveren i samme mappe som elementet www.omglol.com/ads/* f.eks.

Skal du blokke bare blokkere det ene elementet er det bare å holde inn Shift mens du klikker på det, f.eks www.omglol.com/ads/reklame12.jpg.

Er du seriøs? Mener du at jeg manuel skal velge bort hver enkelt reklame...? Heldigvis finnes det fanboylister, men disse må man legge til manuelt og det er litt tungvindt kontra f.eks AdBlock i FF

 

2. Hvordan du får downloads i statusbar vet jeg ikke.

Men er jo bare å bruke sidebaren egentlig?

F4 for inn og ut ;)

Irriterende å måtte trykke den opp hver gang, den kommer automatisk opp nede i Firefox, uansett tar denne ti ganger mer plass og gir ikke noe mer info heller.

3. Vet ikke hvordan denne fikses (dog savner jeg det ikke selv, men det er jo kanskje en nyttig funksjon som brurde blitt implimentert)

Vannvittig nyttig når man ikke vet hva man skal søke etter. Irriterende å manuelt måtte gå til google.com for å søke hver gang.

 

4. søkingen i historikk er ikke latterlig, denne søkingen er nermest genial.

Veldig tungvindt å måtte gå inn der hver gang, når man i andre browsere (Til og med Internet explorer.. FLAUT!) har denne funksjonen innebygd i adresselinjen.

post-85477-1278613266,3876_thumb.png

 

5/6: Hold inne CTRL + scroll inn eller ut, har du scroll på touchpad (pleier være til høyre ofte) skal dette også fungere.

Litt unødvendig når man har et dedikert scrolleområde på touchpaden, som funker i alle andre programmer som støtter zoom uten å holde en key inne, men jeg overlever ...

 

En annen ting er at browseren føles treig i forhold til IE, FF og Chrome, tar som regel et halvt sekund eller noe fra man går innpå en side (selv cachede) til ting begynner å skje, dette problemet har jeg ikke i de andre browserne..

 

En annet spørsmål, hvordan får jeg bort den forferdelige hotclick (den som kommer ved markering av ord) menyen? Kunne vært greit om den aktiveres om jeg holder en tast (feks ctrl) og så trykker på linken i stedenfor at den popper opp hele tiden uten videre).

Lenke til kommentar

En annen ting er at browseren føles treig i forhold til IE, FF og Chrome, tar som regel et halvt sekund eller noe fra man går innpå en side (selv cachede) til ting begynner å skje, dette problemet har jeg ikke i de andre browserne..

 

En annet spørsmål, hvordan får jeg bort den forferdelige hotclick (den som kommer ved markering av ord) menyen?

Hotclick kommer når du dobbeltklikker enkelte ord. Denne er veldig genial dersom du skal kopiere et komplisert ord eller skal søke på det for mer info. For eksempel slå opp i en ordbok.

 

Ang. hastighet: gå inn på settings (ctrl+F12)->advanced->browsing og velg redraw instantly. Bytt til history og øk disk cache noen hakk. Og Opera er ikke treg på cachede sider.

Åpne for eksempel dagbladet. Lukk siden og trykk ctrl+z.

 

Opera er en unik verden i seg selv. Du må bare utforske og finne mulighetene, dem er det mange av.

Lenke til kommentar
Og jeg som trodde Opera var en fullverdig browser :( Skulle bare hatt addons ...

En ting til, når jeg laster ned fra min lokale http server får jeg rundt 4 mb/s i FF, men kun rundt 1 mb/s i Opera.. How come? Brukte samme link...

Det blir ganske tåpelig å påstå at Opera ikke er en fullverdig browser. En fullverdig browser trenger ikke addons. Men når det er sagt er det mange måter å få "addons" til Opera, selv om det kanskje ikke er nøyaktig som i Firefox.

 

Når det gjelder nedlastingshastighet er det noe som er beregnet, og ikke objektivt riktig. Det vil si at det er samme hastighet, men bare rapporteres forskjellig.

 

Men burde du ikke prøve å være litt mindre påståelig hvis du faktisk ønsker hjelp med Opera? Det er lite nyttig å brase inn her bare for rakke ned på den.

Lenke til kommentar

1. For tungvindt? kan ikke se hvorfor du syns det.

Er jo bare høyreklikke på hvilken som helst side og velge "Blokkere innhold..."

Deretter klikker du på et bilde for å blokkere alt på webserveren i samme mappe som elementet www.omglol.com/ads/* f.eks.

Skal du blokke bare blokkere det ene elementet er det bare å holde inn Shift mens du klikker på det, f.eks www.omglol.com/ads/reklame12.jpg.

Er du seriøs? Mener du at jeg manuel skal velge bort hver enkelt reklame...? Heldigvis finnes det fanboylister, men disse må man legge til manuelt og det er litt tungvindt kontra f.eks AdBlock i FF

Manuelt hver mappe, eller hvert element.

Hvordan fungerer dette i Firefox (dvs pluginen, firefox i seg selv har vel ikke adblock?)? jeg kan ikke se hvordan det er mulig å gjøre enklere.

2. Hvordan du får downloads i statusbar vet jeg ikke.

Men er jo bare å bruke sidebaren egentlig?

F4 for inn og ut ;)

Irriterende å måtte trykke den opp hver gang, den kommer automatisk opp nede i Firefox, uansett tar denne ti ganger mer plass og gir ikke noe mer info heller.

Om du har Windows 7 kan du se det nede på startmeny linjen.

40882703.png

Ellers så kommer det jo opp som melding nede til høyre når filen er ferdig.

50834308.png

3. Vet ikke hvordan denne fikses (dog savner jeg det ikke selv, men det er jo kanskje en nyttig funksjon som brurde blitt implimentert)

Vannvittig nyttig når man ikke vet hva man skal søke etter. Irriterende å manuelt måtte gå til google.com for å søke hver gang.
mhm, joda, kan jo sikkert være nyttig det.

4. søkingen i historikk er ikke latterlig, denne søkingen er nermest genial.

Veldig tungvindt å måtte gå inn der hver gang, når man i andre browsere (Til og med Internet explorer.. FLAUT!) har denne funksjonen innebygd i adresselinjen.

post-85477-1278613266,3876_thumb.png

Det kan man også i Opera, bare skriv "Hei" så spretter det opp eksempler fra hva du har i historikken.

5/6: Hold inne CTRL + scroll inn eller ut, har du scroll på touchpad (pleier være til høyre ofte) skal dette også fungere.

Litt unødvendig når man har et dedikert scrolleområde på touchpaden, som funker i alle andre programmer som støtter zoom uten å holde en key inne, men jeg overlever ...

 

En annen ting er at browseren føles treig i forhold til IE, FF og Chrome, tar som regel et halvt sekund eller noe fra man går innpå en side (selv cachede) til ting begynner å skje, dette problemet har jeg ikke i de andre browserne..

Det er helt vanlig at scrollen uten at noen tast holdes inne brukes til å gå ned og opp på siden, ikke zoome.

Ellers syns jeg selv opera virker raskere en andre browsere.

 

Ellers til slutt vil jeg si: Nei, Opera har sikkert ikke alt Firefox har, men den har utrolig mye genial funksjonalitet som ikke Firefox har.

Lenke til kommentar

Todda7:

 

Liker du ikke Opera er det ingen som tvinger deg til å bruke det. Dog vil jeg si at jeg har autofullfør, adblocker og skikkelig søking i historikk. Klarer du ikke forandre på enkle innstillinger som innebærer å sjekke av bokser eller gidder å sette deg et sekund inn i noe for å få det til å fungere som du liker bør du kanskje holde deg til Firefox, Chrome, Safari eller hva slags drit du bruker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...